HELP! Mijn Pc doet niks meer :-S

Status
Niet open voor verdere reacties.

SimonLebon

Gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2005
Vanmorgen wilde ik mijn pc aandrukken (niet deze waar ik nu op zit) en hij deed het niet meer.

Alles is goed aangesloten en hij gaat ook wel aan maar ik krijg geen beeld (dit doordat de monitor automatisch aangaat maar nu dus niet ook niet bij knop indrukken) En de lampjes op het toetsenbord gaan ook niet branden.

Verder branden wel de 2 lampjes op de kast. De ene van power en de andere met de hardeschijf teken erbij (dit betekent dat hij bezig is of zo toch)

Heb er verder niet veel verstand van, weet iemand wat te doen!!!

Meestal is het een vrij onschuldig euvel doordat bijv. een kabeltje niet goed aansluit (videokabel op de monitor / videokaart)

Dit kan zijn ontstaan doordat de kast recentelijk open / verplaatst is geweest ?

Wat echter ietwat vervelender is, is het feit dat er ook geen lampjes op het toetsenbord gaan branden. Je toetsenbord heeft namelijk geen enkele "link" met de monitor.

IS de pc recentelijk geopend / verplaatst ?

Begin eens met het GOED controleren van alle aansluitingen.

Heb zojuist alle aansluitingen doorgelopen maar alles is netjes aangesloten. De kast is ook niet recentelijk open geweest. 't blijft voor mij een raadsel hoe dit opeens het niet meer doet.

[update]

Er zijn 2 harde schijven in mijn pc aanwezig en ik merk dat als ik de harde schijf zonder besturingssysteem loskoppel dat dan na het aanzetten van de computer na enige tijd het lampje voorop wat aangeeft dat hij bezig is (met dat harde schijf teken) uit gaat.

Weet niet of die helpt?

Laatst bewerkt:
Vraagje tussendoor :
Je schrijft dat je er niet veel verstand van hebt, maar ondertussen open je de kast en verbreekt de verbinding met hdd 2 ? Da's niet wat een gemiddelde leek zou doen............
Valt jouw "kennisgebrek" met deze actie te rijmen ?

Hoor je na de (eerste momenten van) opstart wel de bekende "beep" uit je systeemkast.

Nou ja laat ik zo zeggen ik weet er wel wat van heb ook zelf de dvd spelers en video kaart etc ingebouwd maar als het op het moederbord aankomt weet ik het niet meer. (ik heb een 4 jarige IT opleiding gedaan helaas leer je hier bijna alleen maar programmeren en niet veel over de hardware heb zelf nooit op school 1 harde schijf ingebouwd)

Je hoort geen biebje na het aanzetten van de computer...

Tja,

ik ben bang dat dan OF de processor, OF het mobo de geest heeft gegeven.

Zomaar wat testjes / gedachtenspinsels :

.........en na de opstart proberen het BIOS te benaderen met het blijven indrukken van de BIOS toets heb je ook al geprobeerd ?

Booten met een diskette al geprobeerd ?

Je bedoeld de del toets indrukken blijven.

Ik kan dit proberen maar het probleem is dat mijn beeldscherm niet "aanschiet" net als mijn toetsenbord waarvan geen lampjes gaan branden (zoals numlock)

Geheugen

Als ik me niet vergis, is er dan iets mis met het geheugen. Het feit dat het laden stopt na het loskoppelen van 1 HDD zal miss toeval zijn. Als je meerdere Ram-strips hebt, koppel er 1 los (als het natuurlijk SD of DDR is, maar daar ga ik van uit ;) )
Heb je een onboard videokaart? (een monitor-aansluiting in de buurt van je LPT-poort, aangezien je zelf videokaart hebt ingebouwd zei je) Dan moet je even proberen die te gebruiken. Als je videokaart is gestorven, kan het zijn dat ij geen beeld getoverd krijgt.
Eigenlijk is het een kwestie van je systeem voorzichtig uitkleden en kijken wanneer hij iets anders doet.

Suc6 :thumb:

Gaoske,

idd. als niets meer wil, dan is het strippen van het systeem ook een optie om vanaf "0" te kijken of de pc nog leeft.

Maar wat het geheugenprobleem betreft :
de COMBINATIE tussen het niet aanslaan van de monitor EN het niet gaan branden van de toetsenbordlampjes deden / doen mij niet direct aan een mem-failure denken,........... (of wel ?)

Het zou ook nog eens een terminale voeding kunnen zijn............

Niet perse in exact dezelfde volgorde, maar ik zet "mijn geld" in op:

processor stuk,
voeding stervende,
mobo dood en oke,
geheugen probleem.

Er vanuit gaande dat de meest waarschijnlijke optie : kabels / stekkers niet 100% aangesloten, niet aan de orde is...........

Ik moet bij nader inzien we zeggen dat er wel een piep te horen is bij het opstarten. (na goed te hebben geluisterd) Wat geeft die piep eigenlijk aan??

Die ene beep geeft aan dat je pc nog steeds weet dat 'ie een pc is, m.a.w. dat 'ie nog leeft........... EN dat de kans dat het geheugen niet defect is, zeer reeel is.

Als je dit allemaal doorgelezen hebt, weet je wellicht wat er mis is / was met je pc.

Laatst bewerkt:
Beste Simon,

Ik heb precies hetzelfde probleem als jij gehad!!
Mijn PC werkt weer, alhoewel ik niet weet of ie het bij jou gaat doen..

Bij mij was het probleem dat ie het staand niet meer deed. Als ik m op zn kant legde werkte de PC wel weer!
Op z'n kop precies hetzelfde! Bij mij had het dus met iets te maken wat last had van de zwaartekracht.
Ik heb de pc kaart voor kaart en drive voor drive los gekoppeld, maar nog steeds deed ie niets bij het aanzetten. Dus er bleven alleen nog kabels over!! Bij mij was het een IDE kabel die storing veroorzaakte, want toen ik die eruit trok was de PC weer levend!!!

Maar goed, jouw probleem kan/is wellicht van een heel ander aard zijn, maar wellicht kun je proberen DMV. alles los te koppelen je probleem te analyseren. Je kunt ook proberen de opbouw van je PC te reconstrueren, maar als je er geen verstand van hebt lijkt me dat niet erg verstandig..

Succes ermee:thumb: ik hoop dat je wat aan mn verhaal hebt!

Gr. Ferdi

wel een beep!

Die Beep is erg fijn voor je, het sluit een en ander uit.
De Voeding slaat aan maar zou wel aan het einde van zijn latijn kunnen zijn. Erg aannemelijk is dit niet. Als de condensators en dergelijke in de voeding "op" zijn wordt de voeding meestal instabiel. Gaat er een condensator of spoel echt stuk (doorgebrand) doet hij niets meer op 1 of meerdere voltlijnen.

De beep is voorafgaand aan de mem-test. Dat je geen beeld krijgt kan komen door problemen met videokaart of geheugen. In beide gevallen zal de pc niet doorstarten en dus ook de numlock niet aan gaan. In de BIOS kun je aangeven of de numlock na booten aan moet staan of niet. Maar als hij niet begint aan de boot door: slechte proc(essor), Gra(fische)ka(art) of mem(ory), gaat de numlock ook niet aan.

Ik moet nog steeds mijn geld op het video-gebeuren houden. Ik heb ook wel eens een voeding van mijn graka vergeten terug aan te koppelen. Krijg je ook een probleem. Als je bios niet goed staat ingesteld wat betreft beeld instellingen kan het zelfs fout gaan.

Ik heb nog niet gehoord of hij onboard VGA heeft. Zoja, adviseer ik Graka eruit en onboard proberen. Eventueel Bios-reset zodat je zeker weet dat hij automatisch op onboard (is standaard) staat ipv op AGP.

Nou ik ben er niet in geslaagd om het probleem te achterhalen. Ik heb nog garantie (in hoeverre dit geldt als je onderdelen hebt bijgebouwd) Dus de pc gaat terug naar de winkel!

Jullie horen de uitslag en bedankt!!

Dat hangt sterk af van de pc-boer. De een (Dell bijvoorbeeld) schijnt daar vrselijk moeilijk over te doen, terwijl een "lokale" pc-boer daar soms weer helemaal niet moeilijk over doet. Het hangt tevens af van de oorzaak. Als je sluiting hebt veroorzaakt en de pc-boer ontdekt een apparaat wat er niet inzat toen hij jou 't ding verkocht, dan mag je raden wat je met de garantie mag doen.............

Het Is opgelost!

Er was een verkeerde proccessor en moederbord geplaatst waardoor het op ten duur einde oefening is!

Heb nu alles nieuw :-)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan