Help, paar uur zonder firewall!

Status
Niet open voor verdere reacties.

cateyes

Gebruiker
Lid geworden
22 jul 2001
lieve helpers,

Standaard zit ik achter de firewall van m'n wireless router. Vanwege haperingsproblemen heb ik een paar uur geleden het adsl usb-modem aangesloten om te kijken of internetten dan beter gaat. Dat is inderdaad zo, maar zojuist realiseerde ik me dat ik de ingebouwde windows-firewall heb uitgeschakeld (vanwege niet nodig achter router). Heb dus 3 a 4 uren onbeschermd gesurft. Hoe kan ik er achter komen of er ongenood bezoek is geweest?

Josepha

hoi crash,

pffff, he he, 't geluk is weer eens met de dommen...
meteen de scans gedraaid die jij gaf, geen infecties. 1 ding in trojan scan: "Unable to scan C:\System Volume Information - Toegang geweigerd". klinkt onschuldig. als dat niet zo is, hoor ik het graag.
hartstikke bedankt!

groetjes,
josepha

Wat info: Waarom scannen met System Restore uit: "Als de computer geïnfecteerd is met een virus, is het mogelijk dat er zich een veiligheidskopie van het virus in de map _RESTORE of System volume informatie bevindt. Standaard voorkomt Windows dat andere programma's System Restore kunnen wijzigen. Daarom zal iedere poging van Norton AntiVirus om een bestand te repareren op niets uitlopen. Om dit te voorkomen moet u System Restore deactiveren en de computer opnieuw opstarten. De inhoud van de map _RESTORE of System volume informatie wordt verwijderd. U moet dan een volledige systeemanalyse uitvoeren."

Ben je dus wel je herstelpunten kwijt...link
Heb je wel een Antivirus op je pc?

hoi geeske,

bedankt voor je heldere uitleg en de link. Heb meteen de stappen uitgevoerd die daar werden genoemd. Gelukkig ook geen narigheid in de restore-map. Dit ga ik eens in de zoveel tijd herhalen, ook al ben ik normaal achter de firewall van de router goed beveiligd. m'n virusscanner is de norton av2004, die is ingesteld op autom. liveupdate telkens als ik op internet kom.
Dat usb-modem gebruik ik alleen voor lekker snel surfen met 2.2 mbps (wireless helaas minder snel). De virusscanner blijft dan wel actief, maar zonealarm en de ingebouwde flutfirewall van windows zijn standaard uitgeschakeld. Heb nu een sticker op 't usb-modem geplakt "Zonealarm activeren!"

groetjes,
josepha

p.s.: ik ben de afgelopen 3 jaar al vaak goed geholpen op dit forum. Alleen al vandaag 2x. Om deze waardevolle club te steunen ben ik vanmiddag lid van de vereniging geworden.

Laatst bewerkt:
Inderdaad kan een router èn een firewall soms wat haperingen geven, heb dat zelf ondervonden sinds het aansluiten van een router in combi met de NIS 2003. Toch hou ik dat zo, heb sindsdien geen meldingen van aanvallen meer gehad, amazing. :)

Mooi dat je lid bent geworden van Helpmij! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan