HELP: PC mist hal.dll

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pingwing

Gebruiker
Lid geworden
4 okt 2000
Hallo allemaal,

Vrees dat ik een HUGE probleem heb!
Op mijn werk staat een pc (Win XP) voor de kinderen. Omdat de kids het nodige binnenhalen aan rotzooi, moet ik eens in de zoveel tijd scannen op virussen, spyware e.d. Eerst zat er de gratis versie van Antivir op en de standaard progjes als Adaware, Spybot e.d. Antivir heb ik gisteren verwijderd en daarna een trial versie van Kaspersky 7.0 geinstalleerd, laatste versie van de officiele site.
Alle updates gedaan, via 'msconfig' op het tabblad boot.ini 'safeboot' aangevinkt en in veilige modus gaan scannen. Er werd van alles gevonden, maar ben er niet toe gekomen alles te deleten. Het enige wat ik heb verwijderd zijn wat 'foute' bestanden uit de privemappen van kinderen, maar bijv. niks uit de map system32 waar heel veel werd gevonden.
Toen ik ging afsluiten heb ik 'safeboot' weer uitgevinkt.

Vanochtend wil ik de pc weer opstarten en zag ik in het opstartscherm al dat hij weer veilige modus pakte. Vreemd, blijkbaar is het niet helemaal goed gegaan gisteren. Dus ik naar 'msconfig'...zie ik die hele boot.ini er niet meer bij staan! In de hoop dat het iets zou oplossen, heb ik daarom 'normaal opstarten' aangevinkt ipv 'selectief' waar hij op stond ingesteld. Verder heb ik niks gedaan.

Dit was dus gelijk de laatste keer dat ik 'in' de pc ben geweest. Opnieuw opstarten daarna geeft steeds de melding dat Windows niet kan worden opgestart, boot.ini is beschadigd en hal.dll kan niet gevonden worden. Ook opstarten in veilige modus lukt niet, hij doet niks meer!

Kan iemand vertellen wat ik moet doen (of kan proberen) om die pc weer aan de praat te krijgen?

Gr Pingwing

Ok...thanks, ga ik dat proberen.

Wel nog even een vraagje: als het me lukt om op die manier op te starten.
Wat is dan de volgende stap? Hal.dll kan ik van internet halen en in de goede map plaatsen, maar boot.ini ontbreekt dan nog. Hoe pak ik dat aan?

De HAL.DLL melding kun je ook krijgen doordat de boot.ini niet gevonden wordt of corrupt is geraakt.

Eerst maar eens proberen weer op te starten en kijken wat er met de boot.ini aan de hand is.

Indien de boot.ini wel aanwezig blijkt,dan de inhoud even hier plakken.

Je moet wel zorgen dat de verborgen bestanden en mappen zichtbaar zijn,anders vindt je de boot.ini niet ;)

Verkenner > Extra > Mapopties > Tablad Weergave,haal het vinkje voor

"Beveiligde besturingssysteembestanden verbergen(aanbevolen)" weg en ook bij
"Extensies voor bekende bestandstypen verbergen"
en vink het vakje voor "Verborgen bestanden en mappen weergeven" aan.

Dan Toepassen en OK.

Greetz

Ok...heb fixntldr.exe op diskette gezet en met optie 3 Windows kunnen opstarten.
Eenmaal in de pc ben ik naar 'msconfig' gegaan en zag daar dat de boot.ini er nog steeds niet bij stond. Inmiddels heb ik een backup van het origineel gevonden en teruggezet in de map C:\ en in 'msconfig' is de boot.ini nu weer tevoorschijn. Ziet er hetzelfde uit als de 2e PC hier op locatie, dus lijkt te kloppen.
Nu liep ik echter tegen het volgende aan: 'system.ini' en 'win.ini' waren leeg. Ook hier had ik backups van, maar terugzetten had geen effect. Tot ik ze in C:\Windows zette en toen werkte het wel.

Ik wilde Kaspersky deinstalleren omdat de problemen zijn ontstaan na installatie en scannen, maar bedacht me ineens: stel dat Kaspersky belangrijke bestanden 'vasthoudt' die misschien ook worden gedelete als ik het deinstalleer?! Kan dat? Systeemherstel naar de situatie van voor de installatie is geen optie...die staat uit i.v.m. alle virussen en trojans op die pc.

Dus volgt de vraag...wat moet ik nu verder doen? Wat is verstandig?
Hoe weet ik zeker dat ik naast de *.ini bestanden niet nog meer belangrijke files mis?!

Laatst bewerkt:
Ik wilde Kaspersky deinstalleren omdat de problemen zijn ontstaan na installatie en scannen, maar bedacht me ineens: stel dat Kaspersky belangrijke bestanden 'vasthoudt' die misschien ook worden gedelete als ik het deinstalleer?! Kan dat?
Nog nooit van gehoord dat er iets op deze wijze "vastgehouden" kan worden.
maar bijv. niks uit de map system32 waar heel veel werd gevonden.
Lijkt mij verstandig eens een geheel "verse" installatie te doen ;)

Maak direct na de installatie een z.g.n. "image" en na installatie van de programma's die je er op wilt hebben nog een,dan kun je die in geval van problemen terugzetten.

Dat werkt gegarandeerd beter dan welke spyware of virusscanner dan ook :thumb:

Greetz

Ok thanks...
Dan ga ik Kaspersky Antivirus gewoon verwijderen.
De geinfecteerde bestanden (die door een andere virusscanner overigens niet als zodanig worden bestempeld) zal ik dan maar laten checken door Systeembeheer van mijn werk.
Voor ik misschien echt iets niet goed doe en de boel niet meer te herstellen is ;)

Bedankt voor je hulp!

Gr Pingwing

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan