Help! Router is lui geworden!

Status
Niet open voor verdere reacties.

pa3ajt

Verenigingslid
Lid geworden
8 sep 2000
Ik gebruik een Draytek router, de Vigir 2200E al jaren naar tevredenheid. De laatste 2 weken is hij bijzonder traag geworden. Vaak krijg ik zelfs de mededeling dat de website niet beschikbaar is. Een website openen duurt soms minuten en je ziet dan onderin dat hij op z'n gemak telkens een afbeelding van de site laadt om uiteindelijk (als hij 't dus niet opgeeft!) de pagina te kunnen laten zien. Soms gaat het weer wat beter en een enkele keer denk ik zelfs dat het probleem weg is, om vervolgens kort daarna weer te moeten constateren dat hij weer "moe" is.
Zonder router, dus rechtstreeks, heb ik weer de volle snelheid (Wanadoo broadband premium: download/upload 3072/576).
Ik heb met succes de firmware geupdate, maar dat hielp niet.
Misschien toevallig, maar het probleem begon zich voor te doen toen Wanadoo mij meldde dat ze als service de snelheid weer aanzienlijk vergroot hadden.
Wordt mijn router oud? Wordt ie misschien te warm? Kan hij zo'n grote snelheid soms niet aan?
Ik weet het niet meer, maar misschien heeft iemand een tip.

Volgens mij kan het niet aan de snelheid liggen, de router heeft een lan poort van 10/100 en deze snelheid heb je nog niet van je provider.
Hoeveel pc hangen op de router, is er toevalig niet een aan het sharen.
Wat voor windows versie gebruik je.

groetjes speedtouch

Neem aan dat je ook een modem/router hebt die je via wanadoo hebt om je adsl binnen te laten ?

Ga er vanuit dat je malware/spyware en virus vrij bent ?

Gezien het feit dat je zonder Draytek volle snelhied hebt zit het hem dus idd in de Draytek.Wellicht resetten of heb je juiste poorten wel open staan ?

Bij Wanadoo is het vaak een Speedtouch.Neem aan dat je die ook hebt ? Is ook modem/router in een.

Alle PC's hebben XP home of professional.
Ik heb het al geprobeerd met slechts 1 pc, maar ook dan de traagheid.

Omdat Norton Antivirus een rare foutmelding gaf, heb ik de HD door McAfee online laten scannen en die vond W32.Dedler. Heb dat minitieus met Norton onderzocht (handmatige instructies opgevolgd uit de Virus Encyclopedie), maar de specifieke Dedler-files niet gevonden (verborgen ook niet).
Norton is bij het opstarten meestal uitgeschakeld, hoewel ik hem standaard heb ingesteld. Verwijderd en opnieuw geinstalleerd. Hielp niet. Is dus iets niet in orde. Ik begrijp er niks van dat McAfee iets ziet wat er schijnbaar niet is. Norton heeft 'em ook in z'n lijst staan en vindt hem bij mij niet. Voor zekerheid na herinstallatie en update in veilige modus alles gescand: weer niets gevonden. Dat voor wat betreft evt. virus.

Als deze PC uit staat heeft een andere gebruiker ook geen snelheid.
Op de router zijn 4 PC's aangesloten, maar zelden zijn er drie tegelijk in bedrijf. Meestal één en regelmatig twee.

In de meterkast hangt aan de splitser van de Casema-kabel een modem: de Com21. Al een aantal malen gereset etc. maar hielp ook niet. Dus geen ADSL hier.

Speedtuch: bedankt voor de snelheidsopmerking. Daar kan het dus niet aan liggen.

Upsidaisy: Spyware controleer ik regelmatig met ge-update Ad-ware en Spybot. Ook stuur ik bij twijfel altijd een Hijeck-log naar het forum.
Ik neem aan dat mal-ware ook door Ad-ware en Spybot gezien worden? Anders graag wat tippen.

Heb nauwelijks last van pop-ups en spam.

Ja, het moet 'em toch in de router zitten, waar overigens harwarematig en softwarematig niets aan veranderd was voor mijn Firmware-update van een paar dagen geleden. Misschien moet ik de voeding eens nameten in belaste situatie? (volts en ampères)

Ik wacht maar weer af of er nog wat tips en/of hulp komt.

Update van firmware hoeft nier altijd beter te zijn,wellicht zoals ook hier ?!

Terug gaan naar vorige release lost waarschijnlijk dan ook je problemen op.

Nou, het updaten van de firmware heb ik gedaan juist omdat ik deze problemen had. Dus teruggaan naar de vorige firmware zal niets oplossen denk ik. Voordat ik de nieuwe firmware installeerde, heb ik eerst nog geprobeerd de defaultinstellingen vd router te gebruiken. Hielp ook niet.

Onlinscan gedaan: inderdaad toch nog trojans en jokes gevonden.

Router is al minstens 4 jaar! (ik had al vroeg een netwerkje!)

Ik heb nu een nieuwe router gekocht (Belkin wireless 54g), maar nog niet in gebruik genomen.

Wil voor een of meer dagen de cablemodem (Com21) met de buren ruilen, om mogelijk 'slaapgedrag' van die modem uit te sluiten.
Ik heb nl de indruk dat ook direct op de COM21, dus zonder router toch vaak de snelheid afneemt.

Het gekke is dat in alle gevallen ik begin met een goede snelheid en dat die daarna sterk inzakt. Lijkt toch op warm worden van iets, denk ik.

(wordt vervolgd)

Alles werkt nu weer. Vraag me niet hoe het komt, maar een ding weet ik wel: ik heb er de krant mee gehaald!

Tijdens al dat gerommel met het in- en uitschakelen van poorten, firewalls etc. heeft een hacker mijn PC bezocht, wachtwoord en inlognaam gevonden van de site van mijn werkgever.
Hij plaatste op die site een bericht en belde de krant dat hij een belangrijke site had gehacked!

Goed, maar wat was nou de oorzaak van de trage router?
Ik weet het eigenlijk niet. Na opschonen van spyware e.d. ging het na een paar dagen weer steeds sneller. Misschien toch hackerachtige invloeden van buitenaf?

Maar... misschien moet ik weer gaan afkloppen..

Hij plaatste op die site een bericht en belde de krant dat hij een belangrijke site had gehacked!
:eek:

Als zoiets je overkomt dan realiseer je hoe belangrijk een firewall is.
Dit geld ook voor draadloos, zorg dat deze een goede beveiliging heeft.
Maar de verbinding draait weer als voorheen op normale snelheid :)

groetjes speedtouch

Inderdaad: Firewall is onmisbaar!

Ik plaatste afgelopen week bij m'n dochter in Maastricht een draadloze router voor haar en de twee mede-studentes in het pand.

Nog voor ik de router aangezet had, vonden de 3 laptops een stuk of 5 draadloze routers en met twee ervan kon je meteen het net op!

------------------------------------------------------------------------

Ik heb zojuist eens geklikt op de link SPYWARE INFO van je.

ONTZETTEND GOEIE INFORMATIE!
EEN AANRADER VOOR IEDEREEN!

Veel info ervan kende ik, maar wat de Hijack-logs allemaal betekenen had ik nog niet zo helder!

Erg goed dat daar alles bij elkaar staat wat je nodig hebt, inclusief download- en installatiehandleidingen.

Nogmaals: PRIMA LINK

Heb hem nu natuurlijk bij m'n favorieten staan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan