Help! Zwart scherm na bouwen van mijn PC!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Copchase

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2012
Hallo,
vandaag kreeg ik mijn nieuw moederbord, namelijk de MSI X79A-GD45 Plus LGA 2011 Socket. Ik begon onmiddelijk met het bouwen van de computer natuurlijk. Ik heb uit de case getest dus gewoon op een doos, ik klik op de start knop van het moederbord en ik krijg een zwart scherm. Fans van de videokaart en de CPU draaien gewoon. Ik heb de RAM 1 per 1 getest, elk latje, ook eens in een ander DIMM slot gestoken, de 24 pin en 8 pin connector eens uitgetrokken en opnieuw ingestoken, CMOS gecleared, me andere R9 270X heb ik eens genomen (ik heb 2x R9 270X's, dus heb ze allebei getest 1 per 1), van monitor geswitcht, andere DVI kabel, andere BIOS genomen (op het mobo is er een switch waar je kan gaan naar de 2de BIOS)... Allemaal geen effect, zwart beeld blijft maar komen. Dit duid misschien wel aan dat de CPU dood is, maar dat denk ik niet. Geen schade op de achterkant van de processor (goude pinnetjes) en ook op de socket pins van het moederbord geen schade. Ook bovenop het moederbord brand er 1 van de 8 LED lichtjes van CPU Phase. Die lichtjes staan voor het stroomverbruik op dat moment van de CPU. Hoe meer LED lichtjes er branden, hoe meer energie de CPU neemt. Volgens mij is het normaal dat er maar 1 van de 8 lichtjes branden tijdens de boot, toch? Of denken jullie dat ze alle 8 zouden moeten branden? (Letterlijk van manual overgenomen: ''CPU Phase: These LEDs will change according to CPU loading. The higher the power phase number the more reliable the power flow to the processor.'') Dan heb ik deze stappen eens gevolgd: http://www.tomshardware.co.uk/forum/261145-31-perform-steps-posting-post-boot-video-problems maar daarbij heb ik ook alles gedaan stap voor stap, maar nog steeds zwart scherm. Ook als ik de 8 pin connector er uit haal en ik druk op de power knop, dan branden de lichtjes even en gaan ze meteen weer uit. Volgens mij is dit een teken dat de CPU nog werkt maar dus op dat moment geen stroom kreeg. Dus ik denk eerlijk gezegd niet dat me CPU dood is. Wat ik denk dat de fout is, is dat ik een BIOS update ga moeten uitvoeren, waarschijnlijk is me huidige BIOS versie te oud, en kan de BIOS mijn CPU niet herkennen. Ik heb tevens geen flauw idee hoe ik me BIOS zou moeten updaten als ik ineens niet in de BIOS geraak... Ook dacht ik eerst dat het de voeding was, maar als het de voeding was zou het systeem de heletijd uit gaan en weer aan gaan, toch?

Hier zijn mijn componenten die ik momenteel heb aangesloten uit de kast.
Moederbord: MSI X79A-GD45 Plus
Processor: Intel i7 4820K
Geheugen: Corsair Vengeance 16GB (4 latjes van 4GB in Quad Channel) 1600 Mhz 1.50V CMZ8GX3M2A1600C9
CPU koeler: Scythe Mugen 4 PCGH
Voeding: Antec Neopower 650W

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen en misschien het probleem weten waarom ik steeds een zwart scherm krijg...

Met Vriendelijke Groeten,
Tony

Laatst bewerkt:
Eerlijk gezegd, het bios is niet de schuldige. Dat hoort bij het moederbord, zoals je al aangeeft.

Zelf krijg ik de indruk dat het wel eens aan de voeding zou kunnen liggen. Misschien even terug naar de winkel en daar laten testen?
Geeft hij een aantal piepjes bij het opstarten? In het handboek kun je daar wellicht meer over te weet komen wat dat betekent.

Moet de grafisch kaart aansluiting misschien met jumpertjes of zelfs via het bios op hdmi gezet worden?
Dus dingen die mij zo te binnen schieten bij jou beschrijving.
Ben benieuwd.

Als het de voeding was zou het systeem toch de heletijd uitschakelen en weer aan gaan toch? Of niet? Ik kan wel eens testen met me andere voeding die is wel 380W en heeft ipv. 8 pin connector, een 4 pin connector. Gaat dat werken die 4 op 8 pin?

Tony

Videokaart eruit of / en de monitor aan de onbaord wil ook niet?

Vaak staat die als default in de bios en moet ingesteld worden dat beide gebruikt mogen worden.

Videokaart eruit of / en de monitor aan de onbaord wil ook niet?

Vaak staat die als default in de bios en moet ingesteld worden dat beide gebruikt mogen worden.

Al gedaan, er is tevens geen onboard GPU op dit mobo.

verkeerd geplaatste geheugenbankjes resulteert ook in geen beeld.
Plaats 2 bankjes in dimm1 en in de dimm3 slot (alleen in de zwarte sloten)

Je hebt het ook over een 8 pins connector, is dit niet een 4 of een zes op je voeding?
Dan moet je die op de juiste 8 pins connector op je mobo aansluiten.
Voedingskabel van je graka op je mobo aangesloten of via de voeding?
Weet niet of deze mobo de voedingsaansluiting herkend dat er een graka op aangesloten is waardoor je geen beeld kan hebben.

Ja, zo steken de latjes nu.
Me voedingskabel van graka is aangesloten via voeding. 2x 6pin.

BIOS versie kan zeker wel het probleem zijn, sinds versie 17.3 wordt jouw processor pas ondersteund! (mobo is oorspronkelijk met versie 17.0 uitgekomen)

Verder: probeer zo kaal mogelijk op te starten. Dus: 1 videokaart (je processor heeft geen onboard videokaart), 1 geheugenmodule, geen dvd-speler(s), geen harde schijven of SSD's, stroom aansluiten op waar nodig, geen usb-apparaten behalve toetsenbord en natuurlijk je beeldscherm aansluiten. Liefst ook een speakertje aansluiten op je mobo zodat je piepjes kan horen wanneer die er zijn.

Geheugenmodule plaats je in DIMM 1 slot, zoals aangegeven in de handleiding. Videokaart plaats je in de PCI_E1 slot, dat is de bovenste (aanbevolen volgens de handleiding). Werkt dit niet: videokaart in een andere PCI-e aansluiting proberen, eventueel BIOS reset.

Oke, hoe zou ik die BIOS versie moeten uitvoeren als ik niet in de BIOS geraak? Een sandy bridge lenen die dus wel mijn versie ondersteund en via die CPU dan nieuwste versie opzetten zodat ik me i7 4820K er weer in kan stoppen?
Heb een speakertje maar niet zeker of die wel werkt.. Ik krijg dus geen BEEPS..
Ik ben nu zo kaal mogelijk aan werken, heb ook geprobeert met andere PCI-E sloten te werken, maar geen effect...

Ja, voor de BIOS te updaten heb je een oudere Sandy Bridge E processor nodig.

Oke, is het tevens normaal dat ik geen beeps krijg als ik geen RAM insteek? Dat wil toch zeggen dat de speaker het niet meer doet?

Nooit meegemaakt dat een moederbord niet opstart omdat de processor niet wordt herkent door de bios, die wordt gezien als een andere maar boot gewoon, maar goed, je bent nooit te oud......

Met alleen de CPU erin en de systeemspeaker of buzzer aangesloten en de 3 voedingsstekkers geen bios beeps?

Oh kan je de beeps ook gewoon via je normale speakers horen dan?

Nope, systeemspeaker alleen, nog een PC in huis? haal 'm daaruit als hij niet in de behuizing zit en hang 'm aan JFP2.
En geen andere ledjes die aan gaan?

Heb nu het manual en zie dat er idd geen vga/hdmi out op zit, logisch, CPU heeft geen GPU.

Ik zou inderdaad achter een systeemspeakertje aangaan, zonder eventuele piepjes kunnen we niets. En een moederbord wat geen piepjes geeft wanneer er geen RAM in zit kan 2 dingen betekenen: Moederbord kapot of speakertje kapot/niet aanwezig.

Wel, ik heb een systeemspeaker uit Me oude case maar geen idee of die het nog doet, die case is echt oud.. Ik hoor in ieder geval niets ik zal eens kijken of ik zo een speakertje kan kopen.
Qua LEDs heb ik nog 2 LEDs die branden bij DDR (bovenaan 2 en rechts op mobo ook 2 leds) en dan onder de CPU branden er ook twee namelijk CPU IO Phase

Laatst bewerkt:
Heb besloten om over te stappen naar Socket 1150. Heb het helemaal gehad met LGA 2011... veel te dure spullen om mee te spelen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan