Help!!!!

• Onderwerp starter Onderwerp starter wrb
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

wrb

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 dec 2003
De computer gaf bij het opstarten de volgende foutmelding:
CMOS memory wrong
CMOS settings wrong

Pres f1 to run setup
Pres f2 to load normal values and continue.

Eerst heb ik meer f2 geprobeerd. Dit ging goed totdat windows XP zelf werd geladen. Het login beeld was onleesbaar. Het hele beeldscherm bestond uit blauwe strepen. Waarna ik hem moest resetten. XP doet dan een standaard schijfcontrole na het resetten. Hierin gaf hij vele foutmeldingen achter elkaar: moeilijk te lezen maar zo’n beetje dit:
C:\windows\een of andere map
… …. ……………… .. ongeldig.
Dit heel vaak achter elkaar.

Na een paar keer opnieuw te proberen. Heb ik f1 ingedrukt. Het eerste wat ik zag dat fout was heb ik aangepast: de datum stond een jaar of vijf terug. Het enigste wat ik gedaan heb is de datum en de klok goed zetten, gevolgd door save and exit. Ik dacht hopelijk is dit genoeg en zo niet dan geeft hij straks wel weer dezelfde foutmelding en druk ik weer op f1 en zoek verder naar de fout.
Het gevolg: de computer wil niet meer lopen: hij komt niet verder met opstarten dan de cd’s en diskette stations langslopen, geeft zelfs nog geen beeld en piept gevolgd door het geluid van het lezen van een diskette zo’n beetje om de vijf seconden waarna hij stil valt.
Opstart diskette helpt niet, cd van windows helpt niet. Wie helpt mij?

Probeer eens als de pc opstart op del of f1 te drukken als je dan in de bios komt zet dan alles op default door te kiezen voor optimal settings of default settings en start opnieuw op

Dat is juist het probleem, hij start nog niet eens ver genoeg op om beeld te geven. Je hoort de ventilator en om de vijf seconden een piep. Het lampje van power brand gewoon en tijdens het begin van het opstarten knippert het lampje achter HDD ook heel even.

Haal je videokaart en gehugen er eens uit en zet ze daarna er opnieuw in.
Soms wil dat helpen.
Die piepjes lijken mij naar een geheugen of videokaart probleem te verwijzen.

ik heb inmiddels de CMOS gecleared, met behulp van de jumper. Ik krijg nu weer dezelfde foutmelding:
CMOS BATTERY LOW
CMOS MEMORY WRONG
PRESS F1 FOR SETUP
PRESS F2 FOR LOADING DEFAULT VALUES AND CONTINUE
F2 laat hem opstarten met goed beeld totaan het login scherm van windows, hier wordt het beeld zwart met boven in een raar vertekend blauw balkje poging tot beeld.
F1 geeft bios, maar wanneer je hierin alleen de tijd maar verandert, wil hij niet meer opstarten en heb ik het vorige probleem weer.
Er zit nu een nieuwe batterij in, die foutmelding snap ik ook niet, ik heb hem ook aangedrukt, etc.

Probeer dit eens:

als je een onboard videokaart hebt probeer deze dan eens,

als je meer dan 1 geheugenbankje hebt haal er dan eens 1 uit

en als laatste stop de cd van xp er in en kijk tot hoever je kan komen kom je de hele weg dan probeer een om te formatteren en windows opnieuw te installeren, gaat dit niet dan probeer eens ander geheugen en een andere videokaart, en de meest drastische is een bios update als niks meer helpt, succes!

ps: zit die cmos jumper wel goed ?!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan