Her-opstart verzoek in 5 talen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

kayla

Verenigingslid
Lid geworden
19 dec 2000
Sinds een aantal dagen krijg ik zeer regelmatig (ca 1x per dag) plotseling een waas over mijn scherm (iMac 21") en dan in 5 talen het "verzoek" mijn computer opnieuw op te starten. Zie onderstaande foto die ik van mijn scherm heb genomen. Iets anders dan uitzetten en opnieuw opstarten lukt niet.
foto van scherm.jpg

Wie weet wat dit is en wat ik er aan kan doen?
Moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik deze melding eerder al eens af en toe op mijn MacBook pro heb gekregen.

Heeft dit wellicht ook te maken met een ander probleem die ik wel eens heb: mijn iMac staat eigenlijk altijd aan, scherm gaat vanzelf op zwart (slaapstand). Tikje op de spatiebalk en voilà daar is hij weer……maar niet altijd dus. Ik zie aan mijn usb hub dat mijn iMac nog aan staat maar ik krijg het scherm dan met geen mogelijkheid aan.
Dan rest ook alleen een harde reset?

Groet,
Willy

Beste tips hieromtrent vond ik hier (plaatsen waar je de reden kunt achterhalen, tips over mogelijke oorzaken etc.)
Verder is ook deze link relatief duidelijk over wat en hoe.

De melding komt van een kernel panic, dus moet je serieus aandacht aan besteden!

Tijs.

Laatst bewerkt:
Bedankt, ga er direct mee aan de slag. Kijken of ik kan achterhalen wat nu precies de reden is :confused:

In de safe modus geen KP, in de normale modus geen KP. Ga er vanuit dat het een toevalstreffer was (had ook best zware programma's openstaan en de laatste tijd heel veel foto's op de schijf gezet). Zometeen mijn nieuwe externe harde schijf installeren, veel foto's en muziek overzetten en dan afwachten of de KP zich nog herhaald.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Als je eenmaal weet dat het een kernel panic heet is er op internet veel te vinden…..

Kans is aanwezig dat je geheugen of harde schijf defect is.
Met SMART Utility kun je kijken of je harde schijf defect is (maak even een screenshot en plaats die hier).
Met Rember kun je je geheugen testen. Tijdens het testen moet je geen andere programma's open hebben staan. Mocht Rember een fout vinden, dan zal dit worden aangegeven.

Je harde schijf is defect. Deze dient vervangen te worden.
Ihoe zit het met je backup? Maak je deze?

Tot op heden nog nooit Backup gemaakt.:o Net afgelopen weekend MyCloud aangeschaft voor dit doeleinde. Heb wel al mijn muziek en meeste foto's daar naartoe verhuisd maar nog geen echte back up gemaakt. Was van plan dat met TimeMachine te regelen? Weet nog niet exact hoe dat werkt; moe(s)t dat nog uitzoeken.

Als je een externe harde schijf hebt van minimaal 1tb, kun je deze er aanhangen en via timemachine automatisch backups laten maken.

Ik heb er eentje van 3 terra met ethernetkabel aan mijn router gekoppeld (zodat ook de andere pc's en devices hier in huis hiervan gebruik kunnen maken).
Echter in TimeMachine krijg ik deze 'WDMyCloud" schijf niet te zien.
Enige partitie die timemachine laat zien is 'untitled' en dat is een stukje windows op mijn schijf (die er overigens wel af mag omdat ik het desbetreffende programma waarvoor ik dat toen zo geregeld heb niet meer gebruik. Weet alleen niet hoe dat verwijderen precies moet)

Ter verduidelijking hierbij nog twee screenshots
Time machine: Screenshot 2014-04-15 15.49.53.jpg
help functie WD My Cloud Screenshot 2014-04-15 15.50.52.jpg

Dit gaat nu over heel iets anders dan mijn oorspronkelijke vraag maar is dus noodzakelijk voor de back-up waarna de HD vervangen kan worden :confuser: (dat wordt ook nog wat:eek:) hellup???

Moet je timemachine niet aanzetten in de settings van je wd schijf? Dit zal standaard uit staan.

Laatst bewerkt:
Zoals op het eerste screenshot te zien is, heb ik die aan staan.

Hij is ook verder ingesteld. Maar ik heb het probleem gevonden. Ik maak gebruik van een router en een accesspoint (voor de kids op zolder) en nu dacht ik verbonden te zijn met mijn router waar ook de WD MyCloud op zit maar ik bleek verbonden te zijn met het accesspoint boven. (verschil zit hem alleen in kleine/hoofdletters. naam is hetzelfde verder). Nu met de router verbonden ziet hij de Cloud wel en heb ik TimeMachine in kunnen stellen.
Hij gaat nu zometeen back uppen en dan kunnen we verder met het probleem: vervangen harde schijf…….
In ieder geval reuze bedankt met het mee denken alvast:thumb:

Nee, hij schat 2 dagen(1e keer schijnt sowieso extra lang te duren), was qua aantal onderdelen al dik over de helft maar vanochtend was de verbinding verbroken?
Ik had mijn iMac al zo ingesteld dat hij niet in slaapstand gaat dus vat het even niet waarom het dan toch mis is gegaan.
Ik ga nu kijken of ik ergens nog een lange USB kabel heb zodat ik hem ook tijdelijk even aan mijn iMac kan koppelen zodat het backuppen sneller gaat.

Heb hem tijdelijk van de routeer afgehaald en met ethernetkabel aan Mac gekoppeld: nu nog even 7 uren wachten :(

Back up is gelukt - nu verder met het volgende probleem….nieuwe harde schijf…..suggesties?

Laatst bewerkt:
Kosten voor het plaatsen van een nieuwe harde schijf in de iMac door een Apple Gecertificeerd techneut kost ongeveer 250 euro voor een 1Tb harde schijf.
Je zult dan geen originele schijf krijgen (dan betaal je namelijk nog ruim 100 tot 150 euro meer en maar 3 maanden garantie) maar een Western Digital Black met 1 jaar garantie.

Hiervoor kun je hem inleveren bij een iCentre winkel (reparatie duur is dan wel een aantal weken, aangezien deze hem weer opgaan sturen naar het hoofdkantoor) of je kunt hij bij een Apple Authorized Service Provider inleveren. Gezien jij in Heerenveen woont is de dichts bijzijn iCenter in Heerenveen en de dicht bijzijn AASP in Zwolle. Voor meer info: https://locate.apple.com/nl/nl/

Laatst bewerkt:
Dank je wel voor de info. Ik ga hem naar Drachten brengen denk ik, is toch net even wat dichter bij dan Zwolle.
Heb je enig idee hoe lang een reparatie duurt als je hem bij een AASP inlevert?
Ondanks dat ik wel een MacBook heb ben ik voor mijn foto's toch afhankelijk van mijn iMac namelijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan