Herberekenen van een Subform gebaseerd op tabel die resultaat is van query

• Onderwerp starter Onderwerp starter Grt99
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Grt99

Gebruiker
Lid geworden
3 feb 2015
Een hele boterham als titel, maar het probleem is het volgende.
Ik heb een navigatieformulier dat in het bovenste (gewoon formulier gedeelte) toelaat alle records van een tabel A te doorlopen.
Daaronder het gedeelte met de tabbladeren bevolkt met tabellen die het resultaat zijn van twee queries op de ID (uniek sleutel) van het huidige record.
Probleem is dat een make table query de tabel aanmaakt die getoond wordt in het desbetreffend subformulier onder het tabblad.
Resultaat is dat ik de fout krijg dat access couldn't lock the table omdat deze open staat in het subformulier.
Het subformulier (en of de tabel waarop het gebaseerd is) eerst sluiten via de macro zelf lukt niet.. dat zou te gemakkelijk geweest zijn.

weet er iemand een manier om om dit probleem rond te geraken?

Ik snap niets van je constructie, en al helemaal niet waarom je een Tabelmaak query op een subformulier zet. Of waarom je die nodig hebt :). Klinkt allemaal als een nogal omslachtige constructie die wellicht beter kan. Maar dan zou ik de db moeten zien.

In de afbeelding een vereenvoudigde weergave van wat de bedoeling is. In werkelijkheid zit ik met meer dan 3 tabellen waarvan de onderlinge verbanden in 1 tabel zitten en waarbij elke entiteit zowel in de eerste als tweede kolom van de tabel met 'linken' kan zitten. De queries dienen dan om de linken weer te geven van 1 geselecteerde entiteit aangevuld met een deel van de details verbonden aan de gelinkte tabel A, ID, P,... In het verleden zorde ik er voor dat eens een link ingebracht was een append query de omgekeerde relatie in de linktabel toevoegde (input ID,link,P -> append record P,link,ID) zo stond elke entiteit steeds 1x in de eerste kolom en kon ik gewoon met een sourceveld of een master/child werken. Dit is nu evenwel geen optie, ik moet de selecteerde entiteit in kol1 of kol2 zoeken. Welke de tweede entiteit is doe ik met een query met IIF (Ander: IIf([lnkEntiteit1]=[Forms]![NavFormQper].[tblPerID];[lnkEntiteit2];[lnkEntiteit1]) ) met een tweede query wordt dit resultaat aangevuld met details van de entiteit 'Ander' .
Mijn enig idee nu is knoppen te voorzien om het resultaat te tonen in een pop-up formulier dat opnieuw gesloten moet worden voor je een nieuwe entiteit kan aanklikken . :shocked:
DB.jpg

Laatst bewerkt:
De QUOTE knop is geen antwoord knop; daarvoor heb je het tekstvak <Snel reageren>. Dus graag alleen gebruiken als je ook echt iets te citeren hebt, nu herhaal je alleen maar in een slechter lettertype een berichtje dat er perfect leesbaar boven staat :). Overigens helpt je verhaal niet heel erg veel; ik snap nog steeds niet wat je aan het doen bent. Het lijkt wel alsof je de technische beschrijving van je database in een aantal tabellen neerzet. Verder kom ik niet.

De vraag is hoe krijg ik, in de rode rechthoek op het schema, de records gelinkt aan de entiteit erboven als deze entiteit gezocht moet in kolom1 of kolom2 van een tabel met verbanden tussen entiteiten. Ik zie niet hoe ik dit zonder query zou kunnen doen en het lijkt me onmogelijk de query opnieuw te laten uitvoeren terwijl in het onderste rode deel de tabel die de query aanmaakt zichtbaar is. Het lukt me niet met een macro deze tabel op het rode subform te sluiten.
Tenzij dit mogelijk is in VBA zie ik geen manier om de query te laten runnen zonder het formulier handmatig te sluiten, wat inhoudt dat ik er een popup formulier van zal moeten maken

Ik heb werkelijk geen flauw idee wat je bedoelt; kun je niet een voorbeeldje posten? Want anders moet ik het stokje doorgeven aan iemand die het wél snapt :).

Heb het probleem opgelost met idd een popup formulier te gebruiken dat netjes op de juiste plaats boven het mainform opent en weer even sluit bij een update.
maar met het reorganiseren van de formulieren heb ik een andere link verbroken waarvan ik niet meer weet hoe die te fixen :mad: zie nieuw topic als je wil

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan