Herindeling IP adressen en subnet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Remonsky

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 apr 2009
Berichten
1
Ik werk nu bijna 1 jaar bij één bedrijf, omdat er hier binnen dit bedrijf veel apparaten staan zoals PLC's Touchscreens en normale workstation zijn ip adressen hier altijd statisch ingevoerd. er wordt gebruikt gemaakt van een klasse C netwerk met het adres 192.168.1.1 tot 192.168.1.255. heb enkele weken geleden een inventarisatie gemaakt en kwam tot de conclusie dat er nog maar 22 ip's over waren.
hoe kan ik dit verhogen? en welke risico's neemt dit met zich mee?
zelf zat ik te denken om een script uit te laten voeren om bij alle workstation het subnetmask te veranderen naar een klasse B zodat er 255*255 adressen vrijkomen.

Alvast bedankt.
M.v.g,
Remonsky
 
Is er een reden om de IP adressen fixed te houden?
Anders zou het misschien nu de tijd zijn om een DHCP server neer te zetten die alle apparaten die geen Fixed IP nodig hebben een dhcp adresje te geven. dan kun je in het geval van te weinig adressen de range makkelijker vergroten in de toekomst.
 
Ik denk allleen dat dat niet handig is daar wanneer alle apparaten aanstaan er dus nog steeds maar 22 adressen vrij zijn. Het is een beetje afhankelijk hoe het netwerk in elkaar steekt qua configuratie. Wanneer er bijvoordbeeld een router in het netwerk zit en er een mogelijkheid is om VLAN's aan te maken kan je bepaalde servers/apparaten in een ander VLAN zetten, en zijn de mogelijkheden weer legio.
 
Je kunt ook omnummeren naar een 10.x.x.x netwerk, dan heb je (even rekenen), oh ja, hier hebben ze het al voor me uitgerekend, eens kijken... 16.777.216 adressen die je kunt gebruiken als je het subnetmasker op de standaardwaarde laat voor dit netwerk 255.0.0.0
Je kunt natuurlijk ook een (bijv.) een 10.1.x.x netwerk maken met subnetmasker 255.255.0.0, dan houd je nog de mogelijkheid om aparte netwerken te maken die (bijv.) 10.2.x.x als netwerk-id hebben. etc.

Het lijkt me dat je het daar wel mee redt. Je zult alle servers, (Internet-)routers en werkstations hierop moeten inrichten.

Andere mogelijkheid is je netwerk te segmenteren via klasse C adressen (192.168.1.x, 192.168.2.x etc.), maar dan zul je intern een router moeten gaan gebruiken.

Etc. etc.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan