Herinstallatie na mobo upgrade?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Diderik0529

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2013
Hallo,

Ik heb een nieuw mobo + CPU gekocht (i5 4690k + MSI Z97 Gaming 5), en moet ik nu ook windows herinstalleren als ik mijn huidige mobo (ASRock 970DE3/U3S3, AMD FX4100) heb vervangen?
Op meerdere fora heb ik namelijk tegenstrijdige antwoorden gekregen; wel, niet, misschien, als je pech hebt etc etc.
Ik heb trouwens nu Windows 7 64-bits OEM.

Alvast bedankt,
Diderik

Dat "Misschien" klopt. Soms is windows zo slim om bij signalering van nieuwe componenten (ja, zelfs bij een mobo) automatisch de juiste drivers te installeren, maar vaak heb je dan het gevoel dat de boel optimaal loopt.

Daarom is het het beste om bij een nieuw/ander mobo om windows toch maar opnieuw te installeren.

Maar probeer het gewoon, zou ik zeggen. Het ergste wat er kan gebeuren is dat ie gewoon weigert op te starten.

Als ik windows dan wil herinstalleren, kan ik dan dezelfde licentie weer gebruiken?

Dat hangt af van wat voor een windows licentie het is.
Als het een licentie is die los van de pc gekocht is, dan kan het.
Als het een licentie is die 1-op-1 gekoppeld is aan de pc, dan niet.
Ook dat is een kwestie van proberen.

Ik heb de licentie los gekocht, maar niet 'in de winkel', ik heb de OEM versie van Azerty.nl.
En van OEM versie werd gezegd dat die moederbord gebonden zijn.

Ook dan kan het. Er is maar 1 onderdeel gewijzigd.
GHaat het niet dan bel je even en leg je het uit.

Eigenlijk 2, moederbord en CPU. Maar ik dan gewoon de Microsoft service lijn bellen en dan wordt ie alsnog geactiveerd?

Gelukt!

Vandaag alles geupgradet, PC opgestart en Windows heeft alles automatisch geïnstalleerd. Moest nog wel handmatig wat drivers installeren maar verder is alles vlot verlopen.

De activatie van Windows moest ik opnieuw doen, maar dat ging ook zonder enig probleem.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan