Herinstallatie XP na format

Status
Niet open voor verdere reacties.

jakkemaz

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2002
Berichten
127
Hallo

Gisteren heb ik via een Win98-bootdisk mijn HD opnieuw geformatteerd, maar nu krijg ik Win XP er niet meer op ...

Wanneer ik via DOS-omgeving de setup.exe probeer te runnen, meldt hij dat dit enkel kan in Windows omgeving.

Hoe kan ik dan XP opnieuw installeren?


Groeten

Jan
 
Als XP een upgrade versie is, eerst W98 opnieuw installeren.
 
xp werkt niet onder dos. ik denk dat je gewoon met de xp cd moet booten. en dan installeren .
 
Je bent goed op weg alleen je moet geen setup.exe intypen.

Je start normaal op met een bootdisk en kiest voor cdrom ondersteuning. Daarna typ je de drive letter van je cdrom in (goed opletten tijden opstarten) bijv e: en druk wederom op enter.

Dan typ je i386 en drukt op enter. En daarna typ je in winnt.exe

Zorg ervoor dat je wel smartdrive op de disk hebt staan (die moet je voor die tijd ff runnen) anders ben heel lang bezig om te installeren.

Mooiste en snelste oplossing is booten met de cdrom en zo XP installeren
 
Tja, ik heb al vaak proberen te booten vanaf de cdrom, maar krijg elke keer Failure.
Toen ik van W98 naar XP overschakelde, wou ik ook een volledige format doen via boot via cdrom, maar dit lukte blijkbaar enkel als ik al aan de installatie was begonnen onder Windows zelf. Dan reboote hij zelf en startte hij wel van de cdrom op.
En het kan geen upgrade zijn, want ik heb reeds op een andere pc kunnen booten vanaf de cdrom.
 
Geplaatst door m@rio
Je bent goed op weg alleen je moet geen setup.exe intypen.

Je start normaal op met een bootdisk en kiest voor cdrom ondersteuning. Daarna typ je de drive letter van je cdrom in (goed opletten tijden opstarten) bijv e: en druk wederom op enter.

Dan typ je i386 en drukt op enter. En daarna typ je in winnt.exe

Zorg ervoor dat je wel smartdrive op de disk hebt staan (die moet je voor die tijd ff runnen) anders ben heel lang bezig om te installeren.

Mooiste en snelste oplossing is booten met de cdrom en zo XP installeren

Heb dit net geprobeerd, maar dit lukt me toch niet. Dit zijn bij mij invalid commands ...

En booten vanaf cdrom doet ie dus niet, misschien gewoon eens heel basic beginnen en zo aan error detecting doen???
 
Ik heb wat vergeten neer te zetten :eek:

Nadat je naar je cdrom speler bent gegaan moet je cd i386 intypen. Ik was in mijn verhaal dus de cd vergeten
 
Heb je soms een kopie van de CD? Overigens i386 intypen en dan op enter drukken, zal je niet verder helpen. Het is dan CD i386 en dan pas op enter drukken en dan pas het commando winnt.exe intikken en dan weer enter.

Groetjes,
Bennie
 
Dus in principe is i386 een hidden map???

En een kopie van de cd mag toch geen probleem zijn? Als je hiermee reeds van een andere pc hebt kunnen booten, dan kan dit toch niet het probleem zijn?
 
Laatst bewerkt:
Staat in de bios wel aangegeven dat de first boot device je cdrom speler is.

Maar anders lees mijn vorige uitleg nog eens en op het moment dat ik schrijf i386 moet je eigenlijk lezen cd i386
 
Ik heb in ieder geval Cdrom als primary boot staan, maar ik ga zodadelijk jullie advies even opvolgen ...
 
Pfff, het lukt me niet he.
Heb net de procedure met winnt.exe gevolgd, cdrom wordt idd opgestart en installatie begint, maar dan krijg ik een paar keer de melding van files die niet naar de hd gekopieerd kunnen worden ...
De moed zakt me tot in de schoenen :eek:
 
Is je harde schijf wel goed schoon? Door al die afgebroken installaties komt er veel rommel op die schijf te staan waardoor installatie niet lukt. Start eerst de pc eens op met een boorflop en formatteer het ding. Let erop dat hij FAT32 partitie is.

succes
 
Ik krijg xp er ook alleen op als ik eerst w98 installeer.
Of een andere versie van windows en dan upgraden.
 
Voor systemen die niet vanaf CDROM te booten zijn (en ik neem aan ook voor upgrade CDROM's mits je bv een Win98 CDROM kunt tonen) kun je de setup ook starten met de diskettes van Microsoft die hiervoor zijn bedoeld: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;Q310994
Hiermee kun je ook installeren naar een NTFS partitie. Start je de installatie onder DOS met het commando winnt.exe, dan moet er (zoals eerder gezegd)een FAT32 partitie aanwezig zijn. Dit zal de oorzaak zijn van de melding, kan niet kopiëren.
 
Vreemd, heb nu geprobeerd te booten vanaf een andere XP-cdrom en dit zonder problemen.
Alles is dus in orde nu, maar toch vreemd vind ik ...

Alvast allemaal hartelijk bedankt voor jullie hulp!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan