herinstalleren of nieuwe kopen

Status
Niet open voor verdere reacties.

muman2

Gebruiker
Lid geworden
12 dec 2011
Mijn oude laptop hp nc6000 is laatst vast gelopen (zie ander topic) De HD had bad sectors (bleek) en waarschijnlijk zat daar net de belagrijke opstart software denk ik. Na veel gedoe heb ik uiteindelijk besloten om de hd te formatteren. Als ik nu kijk zijn er geen badsectors meer. Maar het blijft een oud ding.
Dus mijn vraag om advies:
optie 1: opnieuw xp pro installeren en mappen terugzetten (die had ik wel veilig gesteld)
ik heb geen cd dus moet ik ergens laten doen of kopen 50 - 70Euro?
optie 2: zelfde als optie 1 maar wel een nieuwe HD er in zetten
komt er nog eens 70 euro bij voor een hd
optie 3: nieuwe of bijna nieuwe business notebook kopen
business notebook voor 300 euro moet lukken incl xp of vista

wat raden jullie mij aan?

Muman

Allereerst de opmerking dat je nu geen notebook ( als je die nog krijgen kunt) met XP of Vista.
XP gaat (meen ik) v.a 2013 niet meer ondersteund worden.

Als je dus voor nieuw gaat, dan zou ik mijn budget iets oprekken ( min. 400€) om niet al te snel tegente beperkte hardware aan te lopen.

Nu is de hd aan vervanging toe.
Wat heeft het voor zin deze te vervangen?
Oude harware leeft niet eeuwig. Straks krijg je andere problemen.
XP ( je hebt immers licentie) hoef je overigens niet aan te schaffen.
Leen een cd XP-SP3 en installeer daarmee.

Nogmaals ik ging geen geld en moeite meer steken in een naar je zeggen oude laptop, maar ging voor nieuw.

Als het alleen om de hd gaat: hd vervangen. Je hebt een licentie bij delaptop gekregen. Dus die hoef je niet opnieuw te kopen. Kun je geen xp lenen van iemand? Installeren en daarna de licentiecode wijzigen.

Pc/laptop uit 2003!

Ik zou er geen geld meer in steken!

Dank voor het meedenken:
de hp nc6000 heb ik ooit 2de hands gekocht. Met een volume licentie. vandaar dat ik geen cd heb.
Als ik nu in de winkels kijk naar een laptop nieuw voor 400 euro dan heb ik liever mijn oude hp. Dat is echt een wereld van verschil in degelijkheid. ik denk dat er verschil zit in business notebooks (dell, hp, levono) en de acers en packerd bells en ook de consumenten afdeling van hp. Die voelen een stuk meer plastic.
Uit 2003: ja, maar het enige bewegende onderdeel kan vervangen worden, de rest is minder aan slijtage onderhevig. (nou ja die batterij...)
xp: tja ... volgens mij tot 8 april 2014. en het zal me niet verbazen als dat nog verlengd wordt.

Belangrijkste reden voor mij is gewoon geld en het vermeende kwaliteitsverschil tussen consumenten electronica en business notebooks waarmee ik m.b.t. degelijkheid met een 2 jaar oude business notebook van 300 euro beter af ben dan met een nieuwe packard bell van 400 euro.

maar ik laat me graag overtuigen voor iets anders :):)

Muman

hd vervangen en lubuntu erop?

ik draai nu vanaf een ubuntu cd. en hoezeer ik de idee ook onderschrijf, ik wil gewoon windows om praktische reden: Ik heb geen zin om alles opnieuw te ontdekken. Hoe ik diverse programma's die ik gebruik voor linux moet instellen, hoe ik een vpn verbinding moet opzetten e.d. Ik weet hoe dat in windows werkt. En het is niet mijn hobby om onder de 'motorkap' van al die programma's te kijken, Ik ben er veel te vaak te veel tijd mee kwijt om alles te ontdekken.

Muman

Aangezien je VLK versie gebruikte, waarom installeer je niet een nieuwe VLK?
Deze kun je vast bemachtigen.

ik doe beiden:
ik krijg van HP voor een redelijk bedrag een cd met xp pro erop. dus ik ga xp herinstalleren.
En ik heb besloten om een 'nieuwe' 2de hands aan te schaffen: dell d630 of hp 6910p. volgens mij maakt het niet uit welke van die twee. Ik neig naar de hp.

Muman

ik twijfel nog. asus x54h is niet duur en voor een tweede hands laptop van 4 jaar oud en bijkomende kosten voor een grotere hd en xp erop, wat nog twee jaar meegaat, is een apparaat van 400 euro erg aantrekkelijk

muman

die asus ziet er inderdaad goed uit, iemand uit mijn klas heeft er net een gekocht.
vooral die print op de voorkant is echt mooi en de speakers ook...

het is de asus x54h gworden die in de brochure stond van BCC.

Muman

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan