Herinstalleren XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

Toedeloe

Gebruiker
Lid geworden
1 aug 2005
Berichten
700
Ik wil XP opnieuw installeren omdat mijn computer veel te traag geworden is en alle andere mogelijkheden geen resultaat geven.
Ik heb een externe harde schijf met daarop (nog) 2 vrije partities van elk 19,5 GB groot.
Kan ik nu XP installeren op één van die vrije partities (samen met alles erop en eraan), daarna mijn C-schijf formatteren en dan de nieuwe installatie naar die C-schijf verplaatsen.? Ik zou namelijk de (trage) versie nog willen gebruiken totdat die nieuwe installatie volledig klaar is.
Of is die methode, indien zij al mogelijk is, niet aangewezen.
 
Dat werkt niet, alle verwijzingen (register enz.) wijzen allemaal naar de externe HDD, en niet naar C:
 
Als je over een prg beschikt als Partition Magic (of misschien lukt het ook met het freeware gparted, maar dat ken ik niet), dan is het mogelik. Allereerst maak je met PM de nodige opstartdiskettes (2 floppy's). Hietoe moet je PM installeren in Windows, PM vraagt zelf om die diskettes aan te maken. Het is wel belangrijk, als je geen Fat-32 partitie hebt, met diskettes te werken, want PM moet kunnen wegschrijven naar "een" medium, en kent geen NTFS. Je maakt één pirmaire partitie aan met één van die 19,5Gb. enkel de partitie aanmaken, nog niets verder. Je hebt ook nog de primaire partitie waar je windows nu opstaat, deze is aktief. De rest van je HD stop je in een extended partitie, die je opdeelt naar believen. Als je slim bent, maak je een kleine FAT-32 partitie aan, dat vergemakkelijkt het werken met PM, dan kan je namelijk vanaf CD werken.

Nu formateer je de vrije primaire partite en maak ze aktief en geeft ze driveleeter C: (die is nu vrij), je Windows-partite zal dus hidden worden. In die aktieve partitie kan je Win XP instaleren. Voor het schakelen tussen de twee versies van Windiws moet je wel telkens via PM gaan, en de aktieve partitie veranderen, maar je kunt, eens Win geïnstalleerd, ook PM onder Win installeren.

Eens je nieuwe Win in orde, kan je je oude partite weglaten, bij je extended partitie voegen en een andere drive in maken, of de ruimte herverdelen, of wat je maar wilt.

Veel suc6

Jan
 
Je kunt XP niet vanaf een externe schijf opstarten, alleen op deze manier.

Waarom maak je de bestaande installatie niet schoon met de daarvoor bedoelde progjes, en versnel hem met de bekende tweak progjes, lukt mij ook altijd, mijn installatie stamt nog uit 2001, met alle updates etc. en draait nog prima.
 
Lange Pier, wat bedoel je met "...de daarvoor bedoelde progjes, en versnel hem met de bekende tweak progjes"? Kan je me de naam progjes opgeven?
 
Ccleaner, Ad-Aware, Spybot, AVG-Antispyware voor de rommel.
HijackThis om te ontdekken wat er allemaal mee opstart, en alles wat niet van toepassing is, eruit gooien.
Ntregopt en RegscrubXP voor het register.
X-Setup voor de tweaks, zoek naar de gratis versie.
XP-AntiSpy voor de mogelijke windows rommel.

En zo zijn er nog wel een aantal die kunnen helpen.
 
Zo kan het,
open de pc, zet je tweede harde schijf als master op je primery ide (of sata).
zet je eerste hdd als secundary.
verander in je boot de ide 0 in ide 1 en andersom.
nu start je pc dus normaal op.
zet nu je nieuwe windows op je op nieuwe schijf.
als je nu volledig klaar bent met deze windows (bij het opstarten kan je nu kiezen welke win je wil opstarten) zet je op de tweede partitie van je nieuwe harde schijf nog eens windows, echter zonder de eerste versie die nu in orde is te verwijderen.
Hier hoeft geen servicepack of iets anders bij op, ook alle drivers van je moederbord moeten niet worden geladen.
Nu je oude hdd formatteren, en dan met de laatste windows, de volledige windows copieren naar je oude hdd.
nu de schijven nog terug wisselen, en de bootvolgorde.
 
Hoi !

Er is een XP-versie verkrijgbaar, speciaal om mee te werken vanaf een USB-stick.


Waarschijnlijk illegaal, maar heel handig in noodgevallen.


Just google !

Greetz,

Harry.
 
Ik zal maar het zekere voor het onzekere nemen en een volledige herinstallatie doen op mijn C-schijf.

Toch allemaal bedankt voor de reacties. :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan