Herkenning op internet

Status
Niet open voor verdere reacties.

JaapJvanVeen

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2002
Berichten
844
Hier een brandende vraag.......
In februari heb ik mijn systeem overhoop gehaald. Een grotere harde schijf bijgeplaatst en die meteen ook tot master gepromoveerd. Alle schijven opnieuw geformatteerd en Windows 98 SE opnieuw geïnstalleerd.

Wat mij nu verbaast is dat ik zomaar als lid (belangstellende) ergens binnen kan komen terwijl de registratie reeds heel lang geleden heeft plaats gevonden. Bv. De Zeeuwse Courant in september 2001, Helpmij in oktober 2002. Voor de goede orde, ik hoef dus niet in te loggen maar zie bovenaan dat ik reeds ingelogd ben.

Wie kan mij uitleggen hoe een plek op het internet kan weten dat ik de persoon ben die ik voorgeef te zijn zonder dat ik een wachtwoord hoef in te toetsen.
Bij Helpmij moet die kennis aanwezig zijn want ik krijg zomaar een bericht "Fijn dat je ons weer gevonden hebt". Zelf denk ik aan een machinecode maar dat vind ik toch gevaarlijk om te gebruiken.
 
Als je je ergens inlogt, wordt er een "Cookie" aangemaakt.

Een cookie is:

Een klein tekstbestand dat door sommige sites op uw harde schijf wordt gezet. Het bevat door uzelf opgegeven informatie, zoals uw voorkeuren of e-mailadres. Als u de site later weer bezoekt, hoeft u dus niet weer dezelfde vragen te beantwoorden. Een cookie kan in principe alleen gelezen worden door de site die het heeft aangemaakt. U kunt uw browser ook zo instellen dat hij uw toestemming vraagt alvorens een cookie te accepteren, of zelfs zo dat alle cookies geweigerd worden. Dat laatste kan problemen opleveren bij sites waarvoor u met een naam en/of wachtwoord moet inloggen. Bij deze procedure wordt wel eens van cookies gebruik gemaakt.

Bron: Computerwoorden.nl

Je kunt Cookies ook uitschakelen/ wissen, ga in Internet Explorer naar Extra - Internet Opties - en klik daar op "Bestanden Wissen" en op "cookies Verwijderen" of iets wat er op lijkt :) Dan zul je zien dat je je op bijvoorbeeld Helpmij weer opnieuw moet inloggen :)
 
Geplaatst door H@NsiePanzzzer
Als je je ergens inlogt, wordt er een "Cookie" aangemaakt.

Aangemaakt op de lokale schijven. En die zijn geformatteerd.
 
Geplaatst door Tiborv


Aangemaakt op de lokale schijven. En die zijn geformatteerd.

Sorry Tiborv maar wat bedoel je hiermee?
 
Jij legt uit dat er een cookie wordt gemaakt en dat een website daardoor kan zien wanneer je voor het laatst ergens bent geweest. Inhoudelijk correct maar de vraagsteller schrijft dat de schijven geformatteerd zijn. Eventuele cookies zijn in dat geval verdwenen en kunnen derhalve ook niet meer gebruikt worden.

Of het moet zo zijn dat vraagsteller in die tussentijd wel op die pagina's is geweest. Dit zou, gezien de tekst, niet kunnen.
 
Geplaatst door JaapJvanVeen

In februari heb ik mijn systeem overhoop gehaald.

Dat is dus 4 maanden geleden.
Dan zal je je ergens tijdens die 4 maanden toch wel op die sites aangemeld hebben met een wachtwoord, waardoor er cookies zijn geplaatst.
Of heb je een backup van je cookies teruggezet?

Guus.
 
Geplaatst door Tiborv
Jij legt uit dat er een cookie wordt gemaakt en dat een website daardoor kan zien wanneer je voor het laatst ergens bent geweest. Inhoudelijk correct maar de vraagsteller schrijft dat de schijven geformatteerd zijn. Eventuele cookies zijn in dat geval verdwenen en kunnen derhalve ook niet meer gebruikt worden.

Of het moet zo zijn dat vraagsteller in die tussentijd wel op die pagina's is geweest. Dit zou, gezien de tekst, niet kunnen.

:eek: Sorry dacht het helemaal goed gelezen te hebben, toch een zin over het hoofd gezien

Alle schijven opnieuw geformatteerd en Windows 98 SE opnieuw geïnstalleerd
:eek:
 
Geplaatst door Guus abc


Dat is dus 4 maanden geleden.
Dan zal je je ergens tijdens die 4 maanden toch wel op die sites aangemeld hebben met een wachtwoord, waardoor er cookies zijn geplaatst.
Of heb je een backup van je cookies teruggezet?

Guus.

Nee, dat is het vreemde, ik wil inloggen en het systeem zegt "U bent reeds ingelogd". In zou nog veel meer voorbeelden kunnen noemen zoals Trouw en De Volkskrant, daar ben ik ook voor februari nog geweest. Maar het gaat mij specifiek om sites waar ik jaren niet geweest ben. Vandaar mijn idee van een machinecode die meegenomen wordt in het herkenningsproces.
 
De Pentium III heeft wel een processorcode, maar die wordt daarvoor niet gebruikt (kan ook niet). Hooguit zou e.e.a. op basis van IP-log's gedaan kunnen worden, maar met de hoeveel dynamisch IP-adressen is dit ondoenlijk en onveilig.

De enige oplossing zou zijn dat je na februari toch op die site's bent geweest of, zoals eerder gesuggereerd, dat je de cookies hebt gebackupped en teruggezet.
 
Geplaatst door Tiborv
.

De enige oplossing zou zijn dat je na februari toch op die site's bent geweest of, zoals eerder gesuggereerd, dat je de cookies hebt gebackupped en teruggezet.

Ik snap het, er is dus nog geen logische verklaring voor het door mij waargenomen fenomeen.:(
 
dit vond ik op de site van cd raiser:

Onderzoekers van de Amerikaanse universiteit Stanford hebben vastgesteld dat wachtwoorden en persoonlijke informatie soms jarenlang op een harde schijf bewaard blijven, zo meldt New Scientist.

Zoals bekend worden dergelijke gegevens tijdens gebruik opgeslagen in het RAM-geheugen, om kort daarna weer overschreven te worden. Echter, omdat zo nu en dan het RAM in zijn geheel gekopieerd wordt naar de harde schijf, kunnen de gegevens op de harde schijf belanden, waar ze oneindig bewaard kunnen worden. Uit simulaties blijkt nu dat veelgebruikte software zoals Apache, Internet Explorer en het Windows login-programma, geen enkele poging doen om dat kopiëren van intern geheugen te voorkomen, en ook geen tijdslimiet voor het opslaan van data hanteren. Hierdoor staan gebruikers volgens het team bloot aan onnodige risico's, omdat het niet denkbeeldig is dat de informatie door kwaadwillenden boven water gehaald kan worden.

De onderzoekers hopen dan ook dat programmeurs in de toekomst maatregelen treffen om persoonlijke informatie in het intern geheugen beter te beveiligen, bijvoorbeeld door gegevens in het RAM met nullen te overschrijven zodra ze niet meer nodig zijn, of door encryptie toe te passen op gevoelige data. Hoewel dergelijke aanpassingen makkelijk door te voeren zijn, wordt dat nu niet vaak gedaan omdat de processorkracht volgens het onderzoeksteam liever voor meer interessante dingen wordt gebruikt.
 
Na een format is ook deze informatie weg. Daar gaat het juist om.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan