hernoemen schijf waarop Windows staat

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dick Borstlap

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Door omstandigheden (m'n oorspronkelijke C-schijf had een probleem en ik heb hem er uit gehaald) staan Windows en m'n programma's op een schijf die E heet. Kan ik E hernoemen in C?

Dat kan,.
-> Rechtermuisklik op het icoon "Deze computer"
(staat op je buraublad)

-> Klik in het menu op beheren
-> Klik op Schijfbeheer

Aan de rechterzijde Komen de partities tevoorschijn
-> Rechtermuisklik op zo'n partitie
In het menu wat dan komt
-> Stationsletter en paden wijzigen
-> Klik dan op de knop: wijzigen
-> Deze stationsletter toewijzen
(en daar selecteer je dan c: )

Complicatie!
Nadat ik m'n oude C er uit had gehaald en Windows op E installeerde, heeft schijfbeheer op eigen houtje een andere schijf C genoemd. Op deze C staan data. Maar ik kan deze C niet hernoemen: "Windows kan de stationsletter van het systeem- of opstartvolume niet wijzigen".
Het rare is dat er, volgens mij althans, niets van Windows op staat.
Is hier een uitweg?

Beste JKoelman, mag ik zo brutaal zijn te vragen: wéét je geen uitweg voor me, ben je plotseling ziek geworden of ....??

Laatst bewerkt:
Toen jij XP installeerde op E heeft hij op de huidige C schijf de boot omgeving van Windows gezet.

om dit te controleren kun je even kijken of het verborgen systeem bestanden boot.ini, NTDETECT.COM, ntldr op die c: schijf staat
Als dit het geval is denk ik dat de makkelijkste manier is om windows opnieuw te installeren. (misschien dat iemand anders nog wat weet)

Als dat teveel werk is zou ik het gewoon zo laten. Tenzij je dringende redenen hebt om je Windows op de C:\ schijf te zetten

Hé, bedankt voor de reactie!

Het bestand NTDETECT.COM blijkt op E te staan.

Tijdens de installatie was er helemaal geen C. Ik had C, D, E en F. Toen haalde ik C er uit en installeerde ik Windows op F. Na de installatie was F E geworden, enz.

Misschien is de hele kwestie niet relevant: als ik een image van het huidige OS + programma's op een toekomstige nieuwe C-Schijf kan zetten.
Maar omdat nu alles E-gerelateerd is vermoed ik dat dat niet kan.
Of wel?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan