Herorganizeren van de Active Directory

Status
Niet open voor verdere reacties.

daveydeg

Gebruiker
Lid geworden
14 okt 2009
Hallo, ik zit met een probleem over hoe ik een project aan moet pakken. Het gaat uiteindelijk om het reorganiseren/heropzetten van de gehele Active Directory. De huidige AD is een rommeltje, ooit is hij netjes opgezet maar na jaren van gebruik en verschillende stagiaires en detacherings ICTers is het een rommeltje geworden.

Mijn baas vraagt aan mij of ik voor hem de huidige (rommelige) situatie in de eerste plaats begrijpbaar kan maken, maar dit gaat om zo enorm veel data dat ik niet eens weet hoe ik moet beginnen. Onze fileserver heeft meer dan 120.000 mappen erop staan waar tegen de 120 gebruikers verspreid over drie locaties dagelijks gebruik van maken, alle rechten zoals die nu ingesteld staan moet voor de eindgebruiker gelijk blijven, maar de structuur moet duidelijk en begrijpelijk worden voor ons, want dat is absoluut niet het geval.

Ik heb getracht met programma’s als AccesEnum, ShareEnum en AccessChk enigszins geprobeerd om de huidige situatie leesbaar te maken, maar er zijn zo enorm veel entries dat het onmogelijk is. Even als voorbeeld, als ik er een Matrix van zou maken in Excel heb ik 12 miljoen entries. Ik heb erover gedacht om een database te maken met alle info erin, maar eer dat deze vol staat met data is het 2012 en leven we allemaal niet meer.

Ik weet niet of dit de juiste plek is om een vraag als deze te stellen en of ik er überhaupt wel klaar voor ben om een project van deze schaal aan te pakken, maar ik probeer het toch maar.

Heeft iemand enige tips hoe ik hier uit kan komen?

Misschien niet op elke map je concentreren, maar een gemeenschappelijk noemer te maken.
Dat kan zijn op basis van de type bestanden/mappen en hun doel óf op basis van de functiegroepen in je bedrijf (management, financiëel, personeelszaken, verkoop, logistiek etc.)

Maak dan op papier een groepen-indeling hieromheen (dus maak hoofdgroepen en evt. subgroepen als het nog wat verfijnd moet worden), en zet hier alvast op papier de werknemers van het bedrijf in.
Probeer zoveel mogelijk gezamenlijkheden te bedenken, zodat je subgroepen in hoofdgroepen kunt plaatsen voor toegangsverlening op mappen die voor een hele afdeling van belang zijn etc.

Maak een directory-structuur waar je de data van de verschillende (sub-)groepen in wilt gaan onderbrengen. Zet de juiste rechten daarop.
Ga daarna bepalen hoe die 120000 mappen moeten worden onderverdeeld over die directory-structuur. Probeer het aantal 'lagen' in de directory-structuur (zoals de gebruiker het gaat zien) te beperken tot maximaal 5 lagen.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan