• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Herstel Netwerkschijf

• Onderwerp starter Onderwerp starter AatB
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

AatB

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2007
Goedemorgen,

Ik heb een macro die bij het opstarten van de excelsheet een netwerkschijf sluit en daarna weer aansluit.
Dit doe ik omdat de netwerkkoppeling niet altijd bestaat of om een of andere reden verbroken is.
Bij het uitvoeren van de macro geeft hij 2 keer een korte dos-box weer.
Weet iemand een oplossing waarbij dit niet gebeurt?

Bedankt alvast,
mvg Aat

Code:
Sub Herstel_P_Schijf()

Dim objShell As Object
    Set objShell = CreateObject("WScript.Shell")

' Verwijder eerst de bestaande toegewezen schijfletter (in dit geval P:)
    objShell.Run "cmd.exe /C net use P: /delete /y", 1, True

' Voer het net use commando uit om een netwerkstation te verbinden
    objShell.Run "cmd.exe /C net use P: \\192.168.1.102\XXXX /persistent:yes /user:xxxx xxxx", 1, True

Set objShell = Nothing

End Sub

Suggestie (uiteraard niet getest)

CSS:
Sub Herstel_P_Schijf()
    Shell "cmd /C net use P: /delete /y", 0
    Shell "cmd /C net use P: \\192.168.1.102\XXXX /persistent:yes /user:xxxx xxxx", 0
End Sub

Ik ben wel nieuwsgierig waaardoor die netwerkkoppeling kan ontbreken.

Laatst bewerkt:
Ja, daar heb ik natuurlijk onderzoek naar gedaan, maar heb tot op heden nog niets kunnen vinden.
Het log van de NAS geeft geen storing weer...dus dan maar deze oplossing.
Het IT bedrijf had een snelkoppeling op het bureaublad geplaatst, maar dat vind ik zelf een beetje primitief.
Ik ga jouw suggestie donderdag uittesten. Bedankt

Dat is een bug in Windows die er al minimaal 15 jaar in zit. Doen ze niks mee tot op heden. Vreemde is dat sommige netwerken er last van hebben en andere niet. Is geen peil op te trekken.

Meest irritante is dat je een rood kruis ziet in verkenner en dat gebruikers er van schrikken. Als je op de koppeling klikt zal die gewoon werken. Er zijn enkele programma's (bijv. AccountView) die bij het opstarten checken of de drive beschikbaar is, en die zullen dus niet opstarten. Maar de meeste programma's doen die controle niet en heb je er verder geen last van.

Achtergrond is heel simpel een timing issue, waarbij geprobeerd wordt de netwerkkoppeling te starten voordat de netwerkstack volledig is geladen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan