herstelpartitie activeren via BIOS?

Status
Niet open voor verdere reacties.

laniwati

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2006
Te rigoureus te werk gegaan met schoonmaken, tengevolge waarvan de oude HP-desktop met Windows XP niet meer wil opstarten.

Ik heb mij afgevraagd waarom ik niet over een recovery disk of een schijfje met Windows XP beschik. Nu, na demontage en inpakken van de gehele configuratie (het geheel is bestemd voor een familielid), kan ik mij herinneren, dat op de harde schijf zelve een partitie is gereserveerd voor herstel van de originele bestanden.

Via de F10-toets kan het BIOS worden opgeroepen.

Vraag 1: Is het mogelijk om het herstelbestand via het BIOS te activeren, en zo ja, welke handelingen dien ik ten dezen te verrichten?

Vraag 2: Indien herstel via deze weg is gerealiseerd, is het dan nog mogelijk om mijn persoonlijke gegevens te achterhalen, of dien ik hiervoor aanvullende handelingen te verrichten? (Nog niet alle bestanden waren via de normale weg verwijderd.)

:o

Hoi,

Kijk in de manual van je laptop!
Daar staat de (functie-) toets of toetscombinatie die je bij het opstarten moet indrukken om een recovery uit te voeren.

reactie op antwoord c.q. advies

Bedankt voor de snelle reactie!

Edoch, geen laptop, maar een (oude) desktop, en bovendien geen gebruiksaanwijzing beschikbaar.

Vandaar de ultieme vraag: Is er nog iets te doen in het BIOS om te kunnen opstarten, zoals bijv. het activeren van de partitie met het herstelprogramma. Zo niet, dan rest mij slechts vernietiging van de harde schijf, en het restant is dan voor de liefhebber of voor de kringloopwinkel.
:(

Nou ja zeg .... of het nou een desktop of een laptop betreft: voor beide geldt: Kijk in de handleiding van 'het apparaat'. Kijk op het apparaat evt. naar het typenummer en zoek de handleiding op de website van HP.
Ik herinner mij dat HP 'vroeger' (bij xp-desktops) een set recovery-cd's leverde dus vraag me af of het klopt wat je zegt van die recovery-partitie.
Als je inderdaad een recovery uitvoert zijn originele data verdwenen (er wordt namelijk geformatteerd)
Als je hem toch naar de kringloop brengt en je kan niet meer een recovery uitvoeren of de harde schijf eerst formatteren en mogelijk zelfs de partitities verwijderen en opnieuw aanmaken, haal hem er dan uit om zeker te weten dat je gegevens niet 'op straat' liggen.

Laatst bewerkt:
Als reactie op de antwoorden: Is er nog hoop, of onderwerp afsluiten?

Wederom ervaren, dat de taal -althans mijn gebruik hiervan- onvolkomen is, aangezien dit blijkbaar meer vragen oproept dan duidelijkheid biedt. Mea culpa!

Een nieuwe poging: Een overcomplete computer, die aan een familielid ter beschikking is gesteld, te rigoureus schoongemaakt, met het volgende resultaat. Geconstateerd dat bij het aanzetten van de computer een mededeling verschijnt in de trant van "kan niet worden opgestart", met daarbij het advies Ctrl/Alt/Delete in te drukken. Deze procedure kan de computer (maar ik niet) eindeloos herhalen. Eveneens geconstateerd, dat het BIOS via F10 bereikbaar blijft, doch hiermede niets gedaan. Vervolgens de gehele configuratie losgekoppeld en opgeslagen.

In een later stadium heb ik mij pas gerealiseerd, dat er op de harde schijf een partitie is gereserveerd voor herstel. Niet (meer) in het bezit zijnde van een Windows- , recoveryschijf of gebruiksaanwijzing, stond ik voor de keuze naar de HP-site of naar Helpmij. Het is de laatste optie geworden vanwege het simpele feit, dat bij Helpmij niet alleen zoals bij HP de theorie kan worden opgehaald, maar ook het praktische inzicht c.q. ervaring.

Gelezen hebbende de tekst van Yahoo "Press the "F10" key. A Recovery menu will appear.", alsmede de opmerking van mrmusic "Als dit niet lukt, dan is er geen recovery partitie (meer)", moet ik concluderen, dat er blijkbaar geen hoop meer is. Immers, zoals hierboven vermeldt, verschijnt -na het indrukken van de F10 toets- het BIOS (en geen recovery menu).

De hamvraag voor de status quo is (derhalve): Kan de computer via het BIOS a) worden opgestart of b) worden hersteld naar de oorspronkelijke instellingen?
:o

Eindreactie van vragensteller

Bedankt, srpchulp, voor deze fantastische service! Ik heb het desbetreffende bestand onmiddellijk opgevraagd en opgeslagen.

In het onderhavige geval behoef ik echter hiervan geen gebruik te maken. Al mijn documenten en fotomateriaal zijn reeds getransformeerd naar een externe schijf.

De discussie kan thans worden afgesloten. Rest mij de harde schijf van de oude computer onklaar te maken. Jammer, voor de nieuwe bezitter, maar die krijgt dan als troostprijs de rest van de configuratie. :P

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan