Herstelpunten

Status
Niet open voor verdere reacties.

James48

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2016
Hallo, ik wilde gisteren mijn systeem terugzetten naar een reeds gemaakt herstelpunt, maar tot mijn schrik zie ik dat het aantal herstelpunten wat ik altijd had gereduceerd is tot 2 stuks?

Ik wil graag weten hoe dit gebeuren kan, misschien met CCleaner?

Kun je de verwijderde herstelpunten misschien nog terugzetten?

Hieronder de plaats van de slider voor het opslaan van herstelpunten.
Restore point slider C.png

CCleaner verwijdert volgens mij niet automatische herstelpunten. De PRO versie ken ik niet. Aan de image zie ik geen bijzonderheden. 12,69 vind ik vrij veel en zou meerdere herstelpunten moeten bevatten. 6,3 voor 1 herstelpunt vind ik hoog maar ik weet niet hoe dit bij Windows 10 zit.

Edit:
Ik heb over dit onderwerp meerdere artikelen gelezen op internet en de kritiek op Microsoft liegt er niet om. Het probleem komt vaak voor en Microsoft zet de mensen weer aan het werk met allerlei 'vermeende' oplossingen maar lost zelf niets op.

Laatst bewerkt:
Bedankt, 16.9 is inderdaad heel veel, maar ik wilde bewust wat meer herstelpunten ter beschikking hebben.
Ik heb er nu gelukkig verder geen probleem mee, maar ik hoop dat er iemand is die weet of er iets aan te doen is, of dat je een copy van recovery points kan maken?

Groet,
-J

Maak een image en een backup, heb je die als er wat fout gaat.

Die herstelpunten kunnen ook worden vernaggeld, heb je niks.
Overigens kun je bij syseemherstel oudere herstelpunten aanvinken, zie je er meer.
Waarom je er meer wilt ontgaat mij.

Je kunt ook Erunt gebruken om het register te backuppen.

Laatst bewerkt:
Als je die artikelen leest dan kun je zaken controleren en wegstrepen. Feit is dat herstelpunten een bepaalde levensduur hebben. Men schrijft 90 dagen en voor Windows 10 korter. 'Oude' herstelpunten kunnen het systeem instabiel/onbruikbaar maken. Er is een verschil tussen updates en upgrades. Bij de laatste worden niet meer van toepassing zijnde herstelpunten automatisch gewist om problemen te voorkomen.
Ik heb er nu gelukkig verder geen probleem mee, maar ik hoop dat er iemand is die weet of er iets aan te doen is, of dat je een copy van recovery points kan maken?
Dat laatste zou dus zeer onverstandig zijn als dat zou kunnen, maar dat kan volgens mij ook niet.
Blijf herstelpunten maken en daarnaast maak regelmatig systeem back-ups op twee verschillende externe HDD's.

Als je systeem na een verandering of update een redelijke tijd goed draait maak je een herstelpunt, de rest v.d. herstelpunten zijn dan eigenlijk overbodig.
60% v.d. schijfruimte ervoor reserveren heb ik nog nooit gezien.
Ccleaner ruimt je systeemherstelpunten niet automatisch op, je moet alleen oppassen met de optie 'gegevenswisser'.

@Lange Pier
Ik heb inderdaad nooit een register backup gemaakt.

U allen bedankt voor de reacties.

@Mik Zjegger
Ik heb gekeken naar deze optie maar Ik kan hem niet vinden...

Laatst bewerkt door een moderator:
Aan het teruggaan naar een vorige installatie zitten nadelen als je veel wijzigt aan je systeem. Veel gemakkelijker werkt het als je een image van je hele c:-schijf maakt. Zelf gebruikte ik eerst Norton Ghost maar omdat die niet meer werkt onder win10 gebruik ik nu Macrium Reflect free. Werkt prima. Elke 3 dagen maak ik automatisch een image. Kan natuurlijk ook met minder, want je moet die images wel opslaan natuurlijk en die nemen nogal wat ruimte in. Bij de minste of geringste twijfel zet ik een image terug.
Je (nieuwste) data moet je dan natuurlijk wel op een andere disk hebben, anders ben je die geheid kwijt. Zelf heb ik geen data op mijn c:-schijf staan.

Gegevenswisser zit onder > Gereedschap > Gegevenswisser en heb je normaal niet nodig en je moet deze niet aanvinken. Onder Cleaner > Geavanceerd > Wis vrije ruimte moet je ook niet aanvinken.
Herstelpunten gebruik je alleen als ze nodig zijn. Een back-up van een schijf waarop het besturingssysteem staat is heel wat anders dan van alleen een data-bevattende schijf. Beide moet je maken en minimaal op twee verschillende externe HDD's. Met een goed programma kun je vaak zelf instellen hoeveel back-ups je behouden wilt. Dit beperkt dan de opslagruimte automatisch.

Bedankt, het is in ieder geval een optie om een backup van C:\*.* te maken, ik heb daar ruimte voor op mijn D:\ HD

Hard disk data.png

James48

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan