herstructureren van folders, tips en tooltje?

Status
Niet open voor verdere reacties.

mgroen1

Gebruiker
Lid geworden
10 mei 2019
een familielid van mij heeft heel veel documenten, excel files (10000 +), verspreid over meer dan 1000 folders en nog vele honderden subfolders en sub sub folders, etc. staan.
Hij is daardoor een beetje het overzicht verloren ;) Zoekt zich nu een wezenloos om waar het bestand wat hij zoekt nu zou moeten staan. Begrijpelijk ;)

En ik wil hem daarbij helpen, mijn idee is om het aantal folders drastisch te verminderen, van 1000 naar een stuk of 4
te verdelen in 2 hoofdmappen:
1 hoofdmap: ARCHIEF en daar alles van 2019 en daarvoor te zetten, en niet meer te gebruiken van sub folders
2 hoofdmap: ACTUEEL en daar alles van 2020 in te zetten ook geen subfolders etc meer.

uiteraard is het idee dat voor de start van volgend jaar, we alles van dit jaar naar het ARCHIEF map verplaatsen en 2021 actueel is.

Dat lijkt ons wel een goed plan. Of zijn er nog andere/betere tips die men aanraadt?

De hamvraag is nu om de oude structuur om te zetten naar deze nieuwe. Met zo min mogelijk werk want dat gaat uren kosten.

Is er een tool beschikbaar waarmee je bestanden in complexe folderstructureren kan verplaatsen naar een simpele folderstructuur zoals hierboven beschreven.

Denk daarbij aan:
geef bron map (en onderliggende mappen) op
geef doelmap op
verplaatst automatisch alle bestanden van bron naar doel
handelt zelfde bestandsnamen slim af (door toekennen van index nummertje zoals Windows zelf ook doet)
Verwijdert automatisch de bronmapstructuur na het verplaatsen van de bestanden

Overige tips en ideeen zijn welkom!

Mathijs

Volstrekte onzin wat je daar schrijft! Je hebt een dergelijke vraag al meerdere keren gesteld en met de antwoorden, in ieder geval met mijn antwoord doe je helemaal niets. Er bestaat geen volautomatisch systeem om bestanden en mappen te organiseren behalve je verstand gebruiken en gebruik maken van de tools in Verkenner of dergelijke programma's van derden.

Hij is daardoor een beetje het overzicht verloren Zoekt zich nu een wezenloos om waar het bestand wat hij zoekt nu zou moeten staan. Begrijpelijk

Niks begrijpelijk! Ik heb je al meerdere keren gewezen op de zoekmachine Everything van Voidtools en daar krijg je ieder willekeurig bestand binnen een seconde naar boven. Je kunt sorteren en filters aanbrengen op extensie (docx, pdf etc.) op locatie, datums etc. Dan selecteer je een categorie en sleept die naar de nieuwe locatie.

Wat is aan de hand dat je niet de moeite neemt om adviezen op te volgen en dan later weer met een soortgelijke vraag te komen?

Overige tips en ideeen zijn welkom!

Laat dat maar weg als je toch niets met tips en ideeën doet!

Volstrekte onzin wat je daar schrijft! Je hebt een dergelijke vraag al meerdere keren gesteld en met de antwoorden, in ieder geval met mijn antwoord doe je helemaal niets. Er bestaat geen volautomatisch systeem om bestanden en mappen te organiseren behalve je verstand gebruiken en gebruik maken van de tools in Verkenner of dergelijke programma's van derden.

Niks begrijpelijk! Ik heb je al meerdere keren gewezen op de zoekmachine Everything van Voidtools en daar krijg je ieder willekeurig bestand binnen een seconde naar boven. Je kunt sorteren en filters aanbrengen op extensie (docx, pdf etc.) op locatie, datums etc. Dan selecteer je een categorie en sleept die naar de nieuwe locatie.

Wat is aan de hand dat je niet de moeite neemt om adviezen op te volgen en dan later weer met een soortgelijke vraag te komen?

Laat dat maar weg als je toch niets met tips en ideeën doet!

zeg kerel, zou je je toon wellicht even kunnen matigen? en je oordelen over mij en mijn vraag achterwege laten of in ieder geval niet zo op de voorgrond willen plaatsen?
het is (helaas) vaak hetzelfde op online fora, hier dus ook: mensen zijn anoniem denken ze en beginnen maar wat te roepen te vloeken te "schreeuwen", ach ach ach wat knap zeg.

Even op de inhoud:
Ik ben nog niet inhoudelijk met Everything aan de gang gegaan omdat dit een zoekmachine is, en dit gericht is op het vinden van bestanden. Terwijl de vraagstelling dus luidt: automatisch herorganiseren van bestanden uit een folderstructuur. Een zoekmachine lijkt mij hiervoor niet het geschikte tool aangezien mijn redenatie hiervoor was dat het hier om vele duizenden folders gaat en dus veel zoekopdrachten op levert, vervolgens dus ook veel handmatige kopieracties.
En dat is dus NIET wat ik zoek, vandaar de herhaling van mijn vraag.

Je zou je ook kunnen afvragen , cq. met een vriendelijke toetsvraag, of je eerdere antwoord op mijn vraag wel zou voldoen. In plaats van je grote mond op te zetten en er van uit gaan dat ik er niets mee zou doen, en dit ook nog en-public..

Beetje sneu eigenlijk vind je zelf niet?

In dit geval matig ik mijn toon helemaal niet. Jij hebt deze vraag al meerdere keren gesteld en mijn antwoord en oplossing is perfect geschikt voor jouw vraag en probleem. Ik heb tien jaar ervaring met deze tool en heb duizenden en nog eens duizenden mappen en bestanden en dus ik kan het weten. Je geeft nu zelf toe dat je niet aan de slag bent gegaan met de zoekmachine dus m.a.w. je kunt er volstrekt niet over oordelen.

Ik zit hier niet voor de lol en om voor de gek te worden gehouden, maar ben er om mensen te helpen en dan moet ik niet liegen en mensen stroop om de mond smeren maar met feiten en oplossingen komen.

Wat sneu is, is jouw voorgestelde indeling met een map als ACTUEEL en ARCHIEF en dan op datums. Dat wordt een regelrechte onoverzichtelijke ramp. Een zeer slecht plan!

Een indeling is gebaseerd op:
1. Namen
Particulieren, bedrijven, organisaties, instellingen krijgen een eigen naam
2. Onderwerpen
Onderwerpen deel je in door categorieën te maken en ze daar in te zetten

Laatst bewerkt:
Om het verhaal compleet te maken: ik ben zojuist aan de slag gegaan met Everything en het is (helaas) precies wat ik al vreesde: een zoekmachine dat weliswaar snel resultaten vind (om ook iets positiefs te noemen).

Echter, het voldoet niet aan mijn verwachting cq. de vraagstelling, namelijk dat het zichzelf zijn weg vindt in een complexe hierarchische folderstructuur en automatisch de bestanden van bron naar doel verplaatst.

Ik zou je normaal gesproken willen bedanken voor het meedenken, ook al heeft het niet tot het gewenste resultaat geleid (en dus is het mi ook terecht dat de vraag nog open staat), maar je houding en de toon van je reacties weerhouden mij hiervan.

Tot slot zou ik je nog een tip willen meegeven: Het kan het prima zijn dat er geen tool bekend is bij jou welke kan realiseren wat ik zoek. Dan hoef je niet te reageren of reageer je desnoods met de vraag dat je zoiets niet kent.

Ik heb de reactie aangemeld bij de moderator wellicht kan dit het niveau van de helpmij site verbeteren.

Beide personen (senso en mgroen1) graag even tot 10 tellen, flink hard met je hoofd schudden, elkaar een hand geven en overgaan tot de orde van de dag. Tegenwoordig is men bij het minste of geringste in alle staten. Relax en onthou, actie is reactie. (zou bijna zeggen, kusje erop)

Ben blij dat gast0660 zich er niets van aan trekt en gewoon antwoord op de vraag geeft :D

Echter, het voldoet niet aan mijn verwachting cq. de vraagstelling, namelijk dat het zichzelf zijn weg vindt in een complexe hierarchische folderstructuur en automatisch de bestanden van bron naar doel verplaatst.

Er is bestaat geen folder- en filetool die zelf in een folderstructuur kan kijken en automatisch bestanden kan verplaatsen. Je moet altijd eerst zelf vragen om welke bestanden het gaat en op welke locatie zich die bevinden. En om die vragen te beantwoorden gebruik je Everything immers daarmee kun je types files snel isoleren en sorteren op datum, extensie, pad en nog meer. Heb je een selectie gemaakt dan selecteer je de mappen of bestanden en sleept of kopieer je ze naar een nieuwe locatie die je open hebt staan.

Best Huijb,
ik heb een prima antwoord/oplossing gegeven op de vraag en wie zelf ook werkt met Everything zal dat 100% beamen en deze tool is uitstekend geschikt om snel nieuwe indelingen te maken en een schijf te herstructureren. Daar kan geen enkel tool tegenop. En ja, dat ik dan eens zo reageer komt omdat soortgelijke vragen al zo vaak gesteld waren. En ik weet waar ik het over heb, want ik heb duizenden en duizenden mappen en duizenden files op mijn schijven staan, maar binnen één seconde heb ik ze.

Ook heb ik een zeer goede structuur gebaseerd op de punten in post 4. En over niveau gesproken. Ik ben een amateur en prutser maar ik neem wel zaken van forumleden/helpers aan en dan heb ik met hun hulp toch maar mooi het meeste goed voor elkaar.

Laatst bewerkt:
@ Senso, ik heb je al meermaals een opmerking gegeven, stop met jezelf belachelijk te maken.
Sorry huijb.

@ Senso, ik heb je al meermaals een opmerking gegeven,
Is mij niets van bekend. Jij maakt jezelf belachelijk, want dit is weer een antwoord wat nergens op slaat. Ik kom met concrete oplossingen. Ik zet er 100 euro op dat jij ook niets weet van Everything.

Laat het nou. Het gaat toch nergens over dit. Ik wil voorstellen om terug te gaan naar de vraagsteller zijn of haar probleem anders ben ik genoodzaakt impopulaire maatregelen te nemen. Dat wil ik niet want het is donderdag vandaag en jullie weten wat donderdag betekent.

Ik kom met concrete oplossingen
Ik heb je nog nooit een concrete oplossing weten gevenin al de jaren alleen reacties zoals in dit draadje en als jezelf een computerprobleem hebt ben je niets meer dan een broekbrasertje. (Antweprs voor broek******er)
Ik zou zeggen gebruik je verstand voor je een supermoderator een dergelijk antwoord geeft, maar ja verstand heb je dus duidelijk niet.
Sorry huijb.

Ik denk dat je dit wel degelijk met een zoekprogramma zoals Everything (of een ander) kunt doen.

Stap 1: Je maakt je nieuwe mappen aan, en geef ze een naam.
Stap 2: Je start het zoekprogramma op, en vertelt in de opties op welke schijf of schijven er moet worden gezocht.
Stap 3: Als zoekterm geef je .xls op.
Stap 4: Je rangschikt je zoekresultaten op datum.
Stap 5: Je selecteert met muis of shift knop alle resultaten die je hebben wilt, en verplaatst ze naar de gewenste, nieuw aangemaakte mappen.
Stap 6: Als je klaar bent, verwijder je alle oude mappen, et voila!

De totale actie kost waarschijnlijk minder tijd dan het typen van dit bericht..

De totale actie kost waarschijnlijk minder tijd dan het typen van dit bericht..
Dat zeg ik al voortdurend. Het is precies zoals in post 13 staat en met een beetje ervaring en wat vaker werken met sorteren, filters e.d. krijg je het zo onder de knie. Je kunt ook sorteren op naam, datum, extensie, pad etc.

Let even op dat je even kijkt naar de resultaten van Regex geactiveerd (onder zoeken) en zonder, hier kan aanmerkelijk verschil in zitten. Kies die met het beste resultaat. Het pad van een bestand kun je openen met > Rechtermuisknop etc.

Ik heb op één van mijn dataschijven 130.000 bestanden in 159.000 mappen/submappen. Dan zeg je hoe kun je daar nou goed en snel mee werken. Nou dat kan ook niet zonder Everything en ik heb al heel vaak massa's bestanden weer opnieuw ingedeeld in nieuwe mappen (categorieën) namen en onderwerpen en ik kan alles zeer snel vinden en weet de locaties ook. Ik gebruik geen bibliotheekfunctie, want ik wil zelf weten waar mijn bestanden zich fysiek bevinden.

Wat zijn voor iemand zinvolle (hoofd)categorieën/mapnamen. Dat is voor iedereen verschillend. Ik noem er een paar:
Vakantie
Carnaval
Politiek
Mijn facturen
Internetforum
Religie
Sport
etc. etc en in die mappen zet je weer de betreffende onderwerpen.

Stel je hebt een categorie Webbrowser. Of je gooit alle bestanden los in die map of je maakt een indeling met de bekende webbrowsers.
Internet Explorer, Mozilla Firefox, Microsoft Edge, Google Chrome, Safari (webbrowser) etc.

Laatst bewerkt:
Allen,

ik ben zelf op zoek gegaan en heb een oplossing (tooltje) gevonden!
Dank allen voor het meedenken.

Nieuwsgierig naar mijn oplossing, dan deel ik hem graag :)

Ik ben wel nieuwsgierig naar je oplossing.
Ik was zelf al een custom made tool/script aan het programmeren voor je, maar een tool met mogelijk meerdere mogelijkheden is natuurlijk beter.

De oplossing die ik heb gebruikt:
1. Directory Opus downloaden (https://www.gpsoft.com.au/)
2. kies de Pro versie bij installatie (60 dagen gratis te proberen);
3. Na installatie kies bij Folder -> Flat view -> Mixed (no folders) (rechts boven in het scherm);
4. Selecteer in het panel alle bestanden, kies dan copy of move, en in het andere panel (waar je nu toewilt, de destination dus), voor plakken;
5. Er komt nog een vraag of je de structuur mee wilt kopieren of alleen de bestanden (kies dan voor alleen bestanden);

Dat geeft het precies het resultaat dat ik wilde: alle bestanden zonder de mappenstructuur. En bij het kopieren van dezelfde bestandsnamen wordt gevraagd wat er mee te doen.

Perfecte oplossing voor mij! :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan