een familielid van mij heeft heel veel documenten, excel files (10000 +), verspreid over meer dan 1000 folders en nog vele honderden subfolders en sub sub folders, etc. staan.
Hij is daardoor een beetje het overzicht verloren
Zoekt zich nu een wezenloos om waar het bestand wat hij zoekt nu zou moeten staan. Begrijpelijk 
En ik wil hem daarbij helpen, mijn idee is om het aantal folders drastisch te verminderen, van 1000 naar een stuk of 4
te verdelen in 2 hoofdmappen:
1 hoofdmap: ARCHIEF en daar alles van 2019 en daarvoor te zetten, en niet meer te gebruiken van sub folders
2 hoofdmap: ACTUEEL en daar alles van 2020 in te zetten ook geen subfolders etc meer.
uiteraard is het idee dat voor de start van volgend jaar, we alles van dit jaar naar het ARCHIEF map verplaatsen en 2021 actueel is.
Dat lijkt ons wel een goed plan. Of zijn er nog andere/betere tips die men aanraadt?
De hamvraag is nu om de oude structuur om te zetten naar deze nieuwe. Met zo min mogelijk werk want dat gaat uren kosten.
Is er een tool beschikbaar waarmee je bestanden in complexe folderstructureren kan verplaatsen naar een simpele folderstructuur zoals hierboven beschreven.
Denk daarbij aan:
geef bron map (en onderliggende mappen) op
geef doelmap op
verplaatst automatisch alle bestanden van bron naar doel
handelt zelfde bestandsnamen slim af (door toekennen van index nummertje zoals Windows zelf ook doet)
Verwijdert automatisch de bronmapstructuur na het verplaatsen van de bestanden
Overige tips en ideeen zijn welkom!
Mathijs
Hij is daardoor een beetje het overzicht verloren

En ik wil hem daarbij helpen, mijn idee is om het aantal folders drastisch te verminderen, van 1000 naar een stuk of 4
te verdelen in 2 hoofdmappen:
1 hoofdmap: ARCHIEF en daar alles van 2019 en daarvoor te zetten, en niet meer te gebruiken van sub folders
2 hoofdmap: ACTUEEL en daar alles van 2020 in te zetten ook geen subfolders etc meer.
uiteraard is het idee dat voor de start van volgend jaar, we alles van dit jaar naar het ARCHIEF map verplaatsen en 2021 actueel is.
Dat lijkt ons wel een goed plan. Of zijn er nog andere/betere tips die men aanraadt?
De hamvraag is nu om de oude structuur om te zetten naar deze nieuwe. Met zo min mogelijk werk want dat gaat uren kosten.
Is er een tool beschikbaar waarmee je bestanden in complexe folderstructureren kan verplaatsen naar een simpele folderstructuur zoals hierboven beschreven.
Denk daarbij aan:
geef bron map (en onderliggende mappen) op
geef doelmap op
verplaatst automatisch alle bestanden van bron naar doel
handelt zelfde bestandsnamen slim af (door toekennen van index nummertje zoals Windows zelf ook doet)
Verwijdert automatisch de bronmapstructuur na het verplaatsen van de bestanden
Overige tips en ideeen zijn welkom!
Mathijs