het accuvraagstuk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Davids1

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 dec 2011
Hallo mensen van Helpmij,

Over 2 weken ga ik een nieuwe laptop kopen. omdat de accu van mijn vorige in korte tijd is ''op'' gegaan (100%= +-15 min na 1 jaar) heb ik de vraag hoe ik het beste met de accu kan omgaan. Nu weet ik dat dit antwoord makkelijk op internet te vinden is maar ik las al snel uitspraken die elkaar tegenspreken. vaak (uitzonderingen daargelaten) liet ik de accu tot rond de 10 % gaan alvoors weer op te laden. Energiebeheer lag meestal op gemiddeld.

nog wat info: nieuwe accu word een Lithium-Ion (5200 mAh) 6 cell.

gr. David

Het beste is om de batt volledig plat te laten gaan en dan pas op te laden, zo behoud je de maximum van de capaciteit.

Bedankt allebij voro de reacties maar hier kwam ik dus in de probelemen. Mertens stelt dat ik hem helemaal plat moet laten gaan en in de bron van ronnie staat het volgende:

Bij een Li-ion/LiPo accu: Laad uw accu gerust wat vaker op, bijvoorbeeld al wanneer 20% van de capaciteit resteert. Schakel de energiebeheer-functie van uw laptop in en voorkom zo een volledige ontlading van uw lithium batterij. Volledig ontladen van een lithium laptop batterij kan de batterij ernstig beschadigen.

Het beste is om de batt volledig plat te laten gaan en dan pas op te laden, zo behoud je de maximum van de capaciteit.

Is niet waar met Li-ion. Liefst nooit leeg laten gaan. Li-ion heeft geen geheugenissues, maar is wel veel gevoeliger voor temperatuur.

Veel batterijen worden ook gewoonweg slecht gemaakt. Het is nu eenmaal massaproductie. Toch is het de laatste jaren wel veel beter geworden.

Houd er rekening mee, afhankelijk van de configuratie is een 6-cel accu voor 1,5-2 uur max.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan