het behouden van de juiste relatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

thanoob

Gebruiker
Lid geworden
1 nov 2007
Hallo,

Ik ben 3e jaars BE student en ben bezig met het ontwikkelen van een database voor een autoherstelbedrijf.
Mijn vraag is als volgt:

Ik heb een dump gekregen uit een programma van het bedrijf. (excel-bestand)
Hierin staan de Klanten NAW gegevens plus de kentekens en model van het voertuig.

Nu heb ik in mijn database o.a. 2 tabellen, KLANTEN & VOERTUIGGEGEVENS.
Nu heb ik het excelbestand geimporteerd in de KLANTEN tabel. Behalve de kolommen kentekens en model.
De primaire sleutel in de tabel klanten is het klantnummer(autonummering)
Deze komt als verwijzende sleutel weer voor in de tabel voertuiggevens.

Nu is mijn vraag: De kentekens en modellen moeten dus geimporteerd worden in de tabel voertuiggegevens. hoe doe ik dit? want de klant NAWgegevens moeten wel bij de juiste kentekens blijven.
Hoe importeer ik dus de kentekens in voertuiggegevens met de relatie van het klantnummer. de tabel voertuiggevens moet dus nog compleet ingevuld worden met het juiste klantnummer, juiste kenteken en het juiste model. Hoe importeer ik dit op de juiste manier zodat de gegevens correct blijven.
Het zijn meer als 9.000 records. Dus dit handmatig doen via een formulier is geen optie.

Alvast super bedankt voor de moeite!

Groeten Nick

Je hebt in de tabel klanten een Klantnummer gemaakt. Blijkbaar had je nog geen klantnummer in het oorspronkelijke bestand, want anders kun je dat uiteraard beter gebruiken.
In de tabel Voertuigen heb je een veld Klantnummer nodig, want je wilt voertuigen kunnen matchen op de klanten. Dat doe je op basis van Klantnummer. Die klantnummers kun je met een bijwerkquery vervolgens wel in de tabel Voertuigen krijgen. Je matcht dan niet op klantID, wat je normaal gesproken zou doen, maar op basis van Kenteken, want die heb je wel. Heb je in je tabel klanten de kentekens niet meer, dan moet je een veld KlantID toevoegen aan je oorspronkelijke import tabel, dus de Excel tabel met alle gegevens. In die tabel werk je dan eerst het KlantID bij op basis van KlantNaam en KlantAdres bijvoorbeeld. Het tussenresultaat is dan dat je de importtabel hebt aangepast, en voor elk record een KlantID hebt voor elk kenteken. Daarna werk je de tabel Voertuigen bij op basis van het kenteken.

in de tabel voertuigen heb ik het veld klantnummer al opgenomen. maar hoe werk ik het excel bestand bij met de juiste klant ID?

Je hebt, neem ik aan, het excel bestand geïmporteerd in je db. In die importtabel dus.

ik heb de kentekens in het klanten bestand toegevoegd. ALs ik nu een een bijwerk query maak op basis van het kenteken. zegt die dat ik op het punt staat 0 records bij te werken. Er gebeurd dus ook vervolgens niks. Wat doe ik fout?
VELD Kenteken
Tabel Klanten
Wijzigen in: voertuiggegevens.Kenteken

fout melding was logisch. dit kwam omdat ik het tabel voertuig nog leeg was. dus er viel niks bij te werken. ik heb nu eerst tabel klanten geexporteerd naar excel. rest vd kolommen verwijderd behalve kenteken en klantnummer. Dit weer opnieuw geimporteerd in acces. Kentekens en klantnummer komen dan nog wel overeen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan