Het geluid doet het niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

theobakker

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2000
In een WIndows XP omgeving blijkt uit Everest dat er sprake is van een geluidskaart van het type Realtek ALC650. Als ik echter een muziekstuk wil afspelen komt er een melding die aangeeft dat er geen geluidskaart wordt gevonden, dat de geluidskaart mogelijk door een ander programma wordt gebruikt of functioneert het niet op de juiste wijze. Van deze meldingen begrijp ik helemaal niets van omdat deze niet van toepassing zijn. Heeft iemand een idee wat de oorzaak van dit probleem is?

Groet

Theo

Onlangs de pc toevallig opnieuw geinstalleerd??

Wanneer het gaat om een merk-pc, zoals b.v. Dell, HP, Compaq, Medion, Acer, Packard Bell etc., geef dan volledige naam en type van de pc.

Is het een zgn. samengestelde pc, geef dan naam en type van het moederbord, te vinden met het gratis programma PC Wizard: http://www.cpuid.com/pcwizard.php

In een WIndows XP omgeving blijkt uit Everest dat er sprake is van een geluidskaart van het type Realtek ALC650. Als ik echter een muziekstuk wil afspelen komt er een melding die aangeeft dat er geen geluidskaart wordt gevonden, dat de geluidskaart mogelijk door een ander programma wordt gebruikt of functioneert het niet op de juiste wijze. Van deze meldingen begrijp ik helemaal niets van omdat deze niet van toepassing zijn. Heeft iemand een idee wat de oorzaak van dit probleem is?

Groet

Theo

Hallo Theo, jij bent waarschijnlijk een van de langst "zittende" Helpmijers. Daarom vind ik het ietwat teleurstellend dat je niet spontaan veel meer informatie geeft en dat "we" er maar naar moeten raden: kwam dit "zomaar", of na een bepaalde actie ? (Zie ook bericht van Mrmusic)

Het scheelt nodeloos vragen stellen als je vooraf veel, heel veel informatie geeft. (wederom verwijs ik naar het bericht van Mrmusic)

Het probleem is dat ik met dit probleem wordt geconfronteerd bij een mij bekend persoon. Ik ben alleen af en toe bij hem. Maar vandaag kan ik antwoord geven op de gestelde vraag. De gegevens heb ik via Everest Ultimate Edition opgehaald Het gaat om een moederbord van het merek MSI MS6701. Bij Everest wordt ook aangegeven dat de geluidskaart Realtek ALC650 is. Kunnen jullie hier iets mee?

Groet

Theo

Probeer deze eens.

Daarnaast, MSI heeft toch het onzettend handige tooltje "MSI Life-update". Staat dat niet op die pc? Dat werkt wellicht nog het handigst / best. -> Klik

Laatst bewerkt:
Het is heel vreemd maar een vergelijkbaar probleem doet zich nu op mijn eigen PC voor. Op mijn PC heb ik Windows XP en Windows Vista geinstalleerd. Onder Windows Vista doet mijn geluid het voortreffelijk. Maar onder Windows XP krijg ik dezelfde melding als hierboven is aangegeven. Het gaat hierbij om ook een MSI moederbord. Als geluidskaart wordt in Everest een Realtek ALC883 aangegeven. Bij apparaatbeheer in Vista staat aangegeven High Definition Audio Apparaat. Bij XP wordt bij apparaatbeheer iets over Legacy genoemd. Ik zou het fijn vinden als ik ook onder XP muziek kan afspelen. Iemand een idee?

Groet

Theo

Onder XP dus de XP drivers downloaden en installeren

Iemand een idee?
Dat staat direct boven jouw bericht denk ik. Heb je nu wel of niet Live-Update gebruikt? Je hoeft dan zelf helemaal niets te zoeken / downloaden, MSI regelt dat allemaal prima voor je én volautomatisch.

Laatst bewerkt:
Het is heel vreemd maar een vergelijkbaar probleem doet zich nu op mijn eigen PC voor. Op mijn PC heb ik Windows XP en Windows Vista geinstalleerd. Onder Windows Vista doet mijn geluid het voortreffelijk. Maar onder Windows XP krijg ik dezelfde melding als hierboven is aangegeven. Het gaat hierbij om ook een MSI moederbord. Als geluidskaart wordt in Everest een Realtek ALC883 aangegeven. Bij apparaatbeheer in Vista staat aangegeven High Definition Audio Apparaat. Bij XP wordt bij apparaatbeheer iets over Legacy genoemd. Ik zou het fijn vinden als ik ook onder XP muziek kan afspelen. Iemand een idee?

Groet

Theo

En ook wat deze nieuwe vraag betreft citeer ik Pasja maar even:

Hallo Theo, jij bent waarschijnlijk een van de langst "zittende" Helpmijers. Daarom vind ik het ietwat teleurstellend dat je niet spontaan veel meer informatie geeft en dat "we" er maar naar moeten raden: kwam dit "zomaar", of na een bepaalde actie ? (Zie ook bericht van Mrmusic)

Het scheelt nodeloos vragen stellen als je vooraf veel, heel veel informatie geeft. (wederom verwijs ik naar het bericht van Mrmusic)

Vandaag ben ik in de gelegenheid geweest om de drivers die door Pasja waren aangegeven op de PC in te voeren. En wie schetst mijn verbazing dat die tot het gewenste resultaat heeft geleid. Op de PC van iemand anders doet het geluid het nu weer goed. Het waren de drivers voor Realtek ALC650. Nu blijf ik echter zitten met de drivers voor de Realtek ALC883. Ik stel het op prijs indien Pasja de verwijzing naar die drivers zou kunnen opgeven. Bij voorbaat dank.

Groet

Theo

Je kunt het met deze proberen, alleen adviseer ik wederom MSI Live-Update. Ook al is het een Realtek chip, het zou zomaar kunnen dat de MSI Realtek chip nét even anders is.

Maar goed, proberen kun je het altijd met die driver.

[edit]nuance: de héle grote mobo fabrikantyen willen (eisen) en krijgen soms van chipset makers het recht om de chip een heel klein beetje te modificeren, naar de wensen van die fabrikanten. Dell is daar bijvoorbeeld een meester in. Da's soms ook de reden dat je met een bepaalde merkdriver op een Dell machine niet uit de voeten kunt, maar expliciet de Dell driver voor die chip moet hebben. Daarom is het asltijd handiger om voor chips op het mobo altijd éérst bij de mobofabrikant op de site te kijken of daar de driver te vinden is. In 99,9% van de gevallen is die er wel. Zo niet, dán pas een algemene driver bij de chipfabrikant downloaden en installeren. [end edit]

Laatst bewerkt:
Dankzij de goede aanwijzigingen van Pasja is het mij gelukt om op 2 PC's het geluidsprobleem op te lossen. Mijn dank is zeer groot.

Groet

Theo

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan