• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Het gemiddelde van een beperkte reeks

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dit moet je nog even uitleggen...
Ik zou graag het gemiddelde (per schip) willen weten van de laatste 3 (is variabele) wedstrijden.....
Ik zie nergens hoe je bepaalt over hoeveel wedstrijden je het gemiddelde wilt weten.
 
Ik begrijp ook niet wat je bedoeld.
vooral ook omdat alle punten per ship hetzelfde zijn.

ship1 heeft overal 10 punten enz.

als je het gemiddelde wilt berekenen zou je een simpel als-formuletje kunnen toepassen per ship

bijv. =als(b2=1;e2;"")
zo krijg je alleen iets te zien als een ship 1 is.
als je deze door naar beneden trekt dan krijg je alleen de punten van ship 1 tezien.
onderin kan je dan =gemiddelde(<tabel:matrix>) gebruiken om het gemiddelde te berekenen.

dit zou je voor elke ship kunnen doen als dit tenminste is wat je eventueel bedoeld.
 
Misschien een draaitabel gebruiken?
 

Bijlagen

  • Voorbeeld bestand gemiddelde_2.xlsx
    17,3 KB · Weergaven: 25
Ik zie, ik keek denk ik iets te snel, ik K3 een getal (3) staan; is het de bedoeling dat je in die cel aangeeft hoeveel wedstrijden meetellen? Blijft overigens de vraag staan waarom alle schepen exact dezelfde uitslagen hebben. Dat maakt het berekenen van een gemiddelde natuurlijk volkomen overbodig.
 
Bedoel je zoiets?
 

Bijlagen

  • Kopie van Voorbeeld bestand gemiddelde.xlsx
    13,1 KB · Weergaven: 15
Reactie

Allereerst bedankt voor jullie snelle reacties en meedenken, top! Fantastisch!!

Inderdaad excuses voor de niet complete vraagstelling.
Het gaat er dus om dat ik gemiddelde wil weten van de kolommen "Correction" en "Points"
Variable = J3

Het betreft een voorbeeld bestand, waarbij de waarden "fake" zijn. Het gaat me duidelijk om de formule...

plongske: volgens mij gaat jouw formule niet goed.....maar ik kan niet erkennen waar hij niet goed werkt de uitkomst klopt in ieder geval niet.

Misschien duidelijker:

Het gaat om het gemiddelde van de laatste "x"(J3) Matches van de kolommen "Correction" en "Points". Waarbij Match 1 de oudste match is.....oplopend dus jonger.

Bekijk bijlage Voorbeeld bestand gemiddelde2.xlsx
 
maar ik kan niet erkennen waar hij niet goed werkt de uitkomst klopt in ieder geval niet.
En wat moet de uitkomst dan zijn?
Misschien had je niet gemerkt dat er voor ship 2 enkele getallen zijn verandert bij de punten?
 
Kijk even of deze klopt.
 

Bijlagen

  • Kopie van Voorbeeld bestand gemiddelde2-1.xlsx
    13,4 KB · Weergaven: 25
Ik heb het bestand van Plongske uit post #9 aangevuld met mijn interpretatie.

Ik ga ervan uit dat je het gemiddelde wilt van de laatste 3 wedstrijden waaraan een schip heeft meegedaan, dus bijvoorbeeld voor schip 11 wedstrijd 1, 3 en 4.
Als een schip aan minder dan 3 wedstrijden heeft mee gedaan, dan het gemiddelde van de wedstrijden waaraan dat schip heeft mee gedaan.
Merk op dat de resulterende formules matrixformules zijn; dit zijn formules waarvan je de invoer moet afsluiten met Ctrl+Shift+Enter (i.p.v. alleen Enter), waarbij Excel er dan zelf accolades {} omheen zet.

Plongske gaat uit van de laatste 3 wedstrijden, ongeacht of een schip er aan meegedaan heeft of niet.

Uit de vraagstelling kan ik overigens niet afleiden welke interpretatie de juiste is.

En ik onderschrijf van harte de klacht van NogGeenGuru dat de uitkomsten nauwelijks te controleren zijn omdat alle waarden per schip hetzelfde zijn...
 

Bijlagen

  • Kopie van Voorbeeld bestand gemiddelde2-1 MB.xlsx
    14,3 KB · Weergaven: 31
Laatst bewerkt:
@ Marcel
TS vraagt
Ik zou graag het gemiddelde (per schip) willen weten van de laatste 3 (is variabele) wedstrijden.....
Anders zou hij toch vragen naar het gemiddelde van zijn (schip)laatste 3 wedstrijden?
 
@Plongske: daar kunnen we eindeloos over discussiëren. Wat mij betreft zijn beide interpretaties mogelijk. TS mag het zeggen.
 
Mannen heel erg bedankt, ik ben blij met jullie hulp en zeer snelle reacties! Top!!

Ik kan overgens beide oplossingen gebruiken en natuurlijk uitpluizen hoe jullie de formule hebben opgebouwd.

Nogmaals BEDANKT! :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan