Het locken van het achtergrondplaatje

Status
Niet open voor verdere reacties.

remmeltvanveele

Gebruiker
Lid geworden
10 jan 2011
Met de html code bgproperties="FIXED" kan ik het achtergrondplaatje fixeren. Maar dit werkt alleen bij Explorer. Op Safari van Aplle werkt dat helemaal niet. Hoe kan dit probleem oplossen?

Misschien moet je gewoon Height en width gewoon op 100 % zetten en no-repeat;

Hopelijk kan je er wat mee :)

Als ik bgproperties vervang door de door jou aangegeven wijzigingen, is het effect dat nu ook in explorer het achtergrondplaatje niet meer gefixeerd is en dus mee scrolt.:confused:

Zeer bedankt, CSShunter.
Het werkt bij alle browsers. Maar helaas, op mijn IPad niet!! Terwijl daar ook Safari is geïnstalleerd. Ik heb de laatste update hierop gezet. Maar dat geeft geen oplossing. Wie heeft een oplossing??
Overigens, IPad blijkt ook geen enkele flash animatie te herkennen en een update hiervan wordt door Apple geblokkeerd omdat het geen open source programma is.

Heb je een link naar de site? Dan kunnen we kijken wat er aan de hand is.

Overigens, IPad blijkt ook geen enkele flash animatie te herkennen en een update hiervan wordt door Apple geblokkeerd omdat het geen open source programma is.
Open source heeft er niets mee te maken. Steve Jobs heeft in zijn oneindige wijsheid besloten dat Flash ongeschikt is voor mobiele apparaten als telefoons en tablets, de gebruikers hebben zich daar maar naar te schikken. software van buiten de 'app store' installeren mag immers niet.

Het adres van mijn website is: http://www.remmeltvanveelen.nl
Klik dan de optie "Vrije fotografie" aan. Die pagina is het langst. Daarbij is het essentieel dat het achtergrondplaatje blijft staan. Nogmaals, bij Safari lukt het, maar bij Safari op de IPad lukt het niet!
Alvast bedankt voor de antwoorden

hm, ik raak altijd wat in de war van op frames gebaseerde sites maar ik gok dat het komt doordat je in http://www.remmeltvanveelen.nl/homepag3/holland/webdoc17.htm tweemaal <html></html> hebt, dat kan niet goed gaan. het enige doel van die eerste lijkt te zijn om de achtergrond op z'n plek te krijgen, maar waarom doe je dat niet gewoon bij die tweede? Ik weet eerlijk gezegd niet of je in geval van frames ook een doctype moet toevoegen aan de ingebedde pagina maar ik denk het haast wel.

EDIT: ah, het probleem lijkt dieper te zitten. Volgens http://www.quirksmode.org/css/backgroundattachment.html heeft de browser van de iphone 3g geen ondersteuning voor background-attachment:fixed; Het zou dus goed kunnen dat dat ook voor de ipad geldt. Onderstaande lost het probleem deels op.

Even afgezien daarvan, het zou een goed idee zijn om je achtergrond wel horizontaal te laten herhalen (repeat-x) en de site een achtergrondkleur te geven die overeenkomt met de onderste kleur van je afbeelding. Anders zullen mensen met een monitor breder of langer dan je plaatje lelijke witte vlakken gaan zien. Je kunt het plaatje dan trouwens ook veel smaller (dus kleiner) maken omdat het zich dan toch horizontaal herhaalt.

Ik weet eerlijk gezegd niet of je in geval van frames ook een doctype moet toevoegen aan de ingebedde pagina maar ik denk het haast wel.
Zeker weten!
En pagina in een frame is een volledig uitgeruste html-pagina, die door een kijkvenstertje van het frame bekeken wordt.
Alles van die pagina moet dus geldige html zijn: met Doctype, <head>, <body> enz. op de goede plaats.
Op 't moment valideert ie niet: 14 fouten en 5 waarschuwingen, zegt de validator. Er zitten bv. 2 body's in, en ook een los </head> waar dat niet hoort.

Maar dat zal het probleem van de stilstaande achtergrond niet oplossen, gezien het bovenstaande.
Wat je daaraan kunt doen, denk ik, is om het bg-image gewoon in de <html> zetten, de <html> op een height van 100% te zetten, en de <body> of een <div> ook een hoogte van 100% te geven. Met de css-eigenschap {overflow: auto;} krijgt deze dan een eigen rechter scrollbar als het er niet op past, en blijft de achtergrond staan.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Zeer bedankt!
Ik ben eruit, dankzij de aanwijzingen van CSShunter. Alleen, op een IPad is het een ander verhaal. Waarschijnlijk voorlopig onoplosbaar.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan