Het mysterie van de BIOS

Status
Niet open voor verdere reacties.

iabkker70

Gebruiker
Lid geworden
26 okt 2005
Berichten
18
Hallo Allemaal,

Ik heb een heel ingewikkeld probleem.

Eerst maar een de specificaties van mijn Pctje.

Compaq DeskPro EN 6600 SFF
Intel Pentium III 600E Mhz
Processor Speed 600/100 Mhz
Memory 384 MB
HD 10GB

Nu mijn verhaal.

Vorige week besloot ik mijn PC aan te sluiten op mijn tv. Hiervoor heb ik een S-video aansluiting nodig en bij nader onderzoek bleek dat ik die niet in mijn PC had. Oplossing: Een nieuwe videokaart. De kaart die ik gekocht had: Radeon 9250, 128MB. Ik speel geen spelletjes, dus zag niet veel in een duurdere kaart. Als het maar en S-video aansluiting heeft.
De kaart ingebouwd. Na opstarten gebeurde er niets. Na het bezoeken van het forum, begreep ik dat ik de onboard video kaart moest uitschakelen. Zo gezegd, zo gedaan. Zowel in de apparatenbeheer, als in de bios heb ik de kaart uitgezet. De nieuwe kaart weer ingebouwd, scherm aangesloten. Pc aanzetten, en…nix! Scherm start niet op. Scherm weer op onboard kaart aangesloten, en het werkt weer. Terwijl in de bios en in apparatenbeheer duidelijk aangeeft dat de kaart is uitgeschakeld.
Van verschillende mensen advies gekregen en uitgevoerd. Bios reseten, standaard biosinstellingen terugzetten, etc. Resultaat. Nu werk niets meer. Kan nog in de bios komen, maar daarna houd ie op met opstarten. Lijkt wel of ie de HD niet meer kan vinden. Is de HD kapot na al dat opnieuw opstarten? (Zou niet echt een ramp zijn, aangezien ik de HD toch wil vervangen voor een grotere schijf. 10GB is niet echt veel). Of ligt het aan het geklooi in de bios, dat ie de opstartvolgorde niet meer kan vinden?

Mijn bios instellingen zijn momenteel als volgt:


PCI Devices
Compaq Ethernet controller IRQ 11
USB Controller IRQ 11
USB Controller IRQ 11
USB Controller IRQ 11
Ethernetcontroler IRO 11
Intel IDE controller Enabled
Intel USB controller IRQ 11
Intel other Bridge devices Enabled
ATI VGA Controller Disabled (stond op IRQ 11)


Onboard Devices
Parallelpoort 378-37F, 778-77D, IRQ 7, DMA 3
Serial poort A 3F8-3FF, IRQ 4
Serial poort B 2F8-2FF, IRQ 3
Floppy controller 3F0-3F5, IRQ 6, DMA 2
Other input controller 268-26F
Audio device 220-22F, 388-38B, 330-331, IRQ 5, DMA 1, DMA 0

Bus Options
PCI Bus Mastering Disabled
PCI Reset on warm boot Enable
PCI VGA Pallet Snooping Disable
ISA Back-to-back 1/0 delay Fast
Bus Priority PCI

Device Options
Printer mode Flexible
Num Lock state at power on OFF
PME Wakeup events Enable
Processor Number Disable
AGP Apenture size 64 MB

Boot Order
Floppy diskette (A:) First
Harddrive (C: ) Second
Compaq ethernet controller Third

Ik heb de volgende aansluitingen op mijn moederboard:
Serielle poort A
Serielle poort B
Geluidskaart (aansluitingen speakers en mic.)
2 USB poorten 1.0
Printerpoort
Netwerkkaart
Aansluiting voor muis, keyboard en VGA scherm (Onboard videokaart)

Ik heb toch over de jaren heel wat oude Pctjes weer nieuw leven ingeblazen. Zit nu te werken op een heel oud beestje uit 1996(!!!) en hij is dan wel zo traag als een slak, maar hij doet het. Ik kan er tenminste info mee opzoeken op het net. Maar al dat BIOS gedoe, dat kan ik nog niet echt volgen.

Is er iemand die mij hiermee kan helpen?
Ingrid
 
Werkt de nieuwe videokaart ook op je gewone computerscherm?? Zoniet, heb je de kabel wel in je nieuwe videokaart gestoken en niet in je onboard kaart(bij mij was dit eerst het geval:eek:) Een biosreset heeft daar niet veel mee te maken, je kan het altijd proberen, maar het flashen zou ik zeker agterwege laten!!
 
Ja, dat heb ik allemaal al uitgeprobeerd. Ben er al dagen mee bezig.

Ik heb de onboard kaart in zowel apparatenbeheer, als in de BIOS uitgezet. Vervolgens mijn nieuwe kaart ingebouwd. Schermkabel overgezet op de nieuwe kaart en PC weer aangezet. Niets. Geen beeld. Als ik de kabel dan weer in de onboard kaart steek, doet ie het weer, alhoewel ie volgens het systeem uitstaat.
 
Doet de kaart het wel in een andere pc?, zou ik ook eens proberen.
 
Heb je de kaart goed aangedrukt?? zorg dat hij er stevig inzit. Is de koeling van de kaart in orde? Werkt hij in een andere pc?
 
Heb je wel de Video Card goed geinstallerd... soms doen de drivers moeilijk
 
uhhmmzz, die "Bus Priority PCI" die kan waarschijnlijk ook op AGP, probeer dat eens.
 
Geplaatst door skelle
Heb je de kaart goed aangedrukt?? zorg dat hij er stevig inzit. Is de koeling van de kaart in orde? Werkt hij in een andere pc?

hoe kan hij drivers installeren als hij met die videokaart niet eens wil opstarten?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan