Beste allemaal,
Ik heb jullie hulp nodig! Voor een aantal, door mij uit te voeren opdrachten, krijg ik continu twee Excel-bestanden aangeleverd. Dit is wat er in die twee bestanden valt af te lezen (zie ook bijlagen):
1. Dit is een lange lijst met zakennummers (honderden). Vervolgens wordt per zaak toegelicht uit welke onderdelen deze staat, inclusief bijbehorende bedragen. Gevolgd door een totaalbedrag per zaaknummer. Het aantal onderdelen verschilt iedere keer per onderdeel.
2. Deze lijst geeft weer welke zaken (ook weer honderden) in de werkelijkheid zijn voorgekomen. Hierbij wordt onder andere beschreven om welk zaaknummer het gaat, om wat voor type, waar het was, datum etc. Dezelfde unieke zaaknummers kunnen in deze lijst meerdere keren voorkomen en sommige zaken komen juist weer niet voor.
Wat is nu mijn vraag. In het tweede bestand ontbreken de totaalbedragen uit het eerste bestand die aan de zakennummers zijn toegekend. Ik ben dus opzoek naar een truc/formule die deze twee bestanden automatisch verbindt. Dus wanneer er bijvoorbeeld in het tweede bestand een zaak staat met het nummer OGV-2010-054, moet in de laatste kolom automatisch het totaalbedrag worden toegevoegd die in het eerste bestand bij datzelfde zakennummer staat gegeven. Handmatig is dit helaas onbegonnen werk en het zal nog veel vaker voorkomen dat ik dit moet doen.
Ik hoop dat mijn vraag zo helder genoeg is en iemand een idee heeft! Zelf reiken mijn Excel-vaardigheden helaas niet ver genoeg om dit op te lossen.
Alvast hartelijk bedankt!!
Ik heb jullie hulp nodig! Voor een aantal, door mij uit te voeren opdrachten, krijg ik continu twee Excel-bestanden aangeleverd. Dit is wat er in die twee bestanden valt af te lezen (zie ook bijlagen):
1. Dit is een lange lijst met zakennummers (honderden). Vervolgens wordt per zaak toegelicht uit welke onderdelen deze staat, inclusief bijbehorende bedragen. Gevolgd door een totaalbedrag per zaaknummer. Het aantal onderdelen verschilt iedere keer per onderdeel.
2. Deze lijst geeft weer welke zaken (ook weer honderden) in de werkelijkheid zijn voorgekomen. Hierbij wordt onder andere beschreven om welk zaaknummer het gaat, om wat voor type, waar het was, datum etc. Dezelfde unieke zaaknummers kunnen in deze lijst meerdere keren voorkomen en sommige zaken komen juist weer niet voor.
Wat is nu mijn vraag. In het tweede bestand ontbreken de totaalbedragen uit het eerste bestand die aan de zakennummers zijn toegekend. Ik ben dus opzoek naar een truc/formule die deze twee bestanden automatisch verbindt. Dus wanneer er bijvoorbeeld in het tweede bestand een zaak staat met het nummer OGV-2010-054, moet in de laatste kolom automatisch het totaalbedrag worden toegevoegd die in het eerste bestand bij datzelfde zakennummer staat gegeven. Handmatig is dit helaas onbegonnen werk en het zal nog veel vaker voorkomen dat ik dit moet doen.
Ik hoop dat mijn vraag zo helder genoeg is en iemand een idee heeft! Zelf reiken mijn Excel-vaardigheden helaas niet ver genoeg om dit op te lossen.
Alvast hartelijk bedankt!!