Het verschil tussen DAO en TAO

• Onderwerp starter Onderwerp starter jjw
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jjw

Meubilair
Lid geworden
19 jul 2002
Beste mee denkers,

Ik heb een tijd zitten lezen op google wat het werkelijke verschil is tussen DAO en TAO maar het enige wat ik er wijzer van werd is dat het Disc at once en Track at onze is.
Kan iemand mij vertellen wat er werkelijk voor verschil zit in de manier van branden?

grtjs jjw

Je moet even weten hoe de brander werkt om het echte verschil tussen DAO en TAO te snappen.

Disk begint te spinnen, Laser gaat branden (leadin), laser brand data, laser stopt met branden (Leadout) en disk stopt met spinnen.

Bij DAO doet de brander het laser gedeelte maar 1 keer (hij ziet alles als 1 track)
Bij TAO doet de brander dat bij elke track. hierdoor komen er tussen elke track een pauze waarin de brander even niet brand.
Voor bijvoorbeeld gewone audio cd's is dat geen ramp want het nummer eindigt voor dat je een nieuw nummer start. Bij Live cd's lopen de nummers vaak in elkaar over waardoor een stilte niet wenselijk is. en dus gebruik je daarvoor de DAO methode.

Dan vraag je je af Waarom eigenlijk dan nog een TAO optie.
Die stamt uit de tijd dat branders nog geen zaken hadden als buffer underrun protectie. dan had de "langzame" computer in die 2 seconden de tijd om de buffer weer aan te vullen en op die manier had je een grotere kans dat je cd slaagde met branden. tegenwoordig is de TAO methode niet echt meer nodig

Das een snel en goed antwoord. Ik begrijp nu het verschil. Inderdaad vraag ik me dan af waarom die optie er nog op zit.

Dankjewel voor het uitleggen. :thumb:

Voor mensen met verouderde systemen kan de optie zeker nog wel handig zijn... :)

Ik begrijp het helemaal, dank jullie voor het uitleggen.

grtjs jjw

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan