Het verschil tussen IE en FF in HTLM

Status
Niet open voor verdere reacties.

nuffie11

Gebruiker
Lid geworden
1 jul 2011
Hallo,

Ik heb een vraag, als je htlm codes hebt laat hij op Firefox/Opra anders weergeven dan Internet Explorer, of andersom.

Maar waarom? Waarom laten ze iets zien op een andere manier, terwijl het de zelfde htlm code is? Waarom zit er verschil in?

Is er een code dat IE het zo weergeeft als in Firefox, Opera, Safari, of Chrome?
Niet andersom... Ik wil juist dat IE het zo weergeeft als FF

nee, maar het is eigenlijk verkeerd geformuleerd, ik bedoel het verschil in het lezen, met code bedoel ik htlm.

De specificaties van HTML zijn niet altijd eenduidig, voor wat te doen als de maker van de site een fout heeft gemaakt bestaan zelfs helemaal geen specificaties (behalve in HTML5 als ik het goed heb), daardoor kan het gebeuren dat verschillende browsers een iets andere interpretatie van dezelfde site hebben. De kans op verschillen wordt groter naarmate er meer fouten in de code van de site zitten. Daar komt bij dat versies 8 en lager van IE heel veel zaken gewoon niet ondersteunen. Als iemand, bijvoorbeeld, alleen CSS heeft gebruikt om hoekjes van elementen af te ronden dan zullen mensen met IE8 en lager dit niet zien omdat die browsers daar gewoon geen ondersteuning voor hebben. Ook is het zo dat, zeker de oudere versies van IE, zich niet altijd aan de specificaties van HTML en CSS houden.

daardoor kan het gebeuren dat verschillende browsers een iets andere interpretatie van dezelfde site hebben.
Ik dacht dat als je een DOCTYPE gebruikt dat wel meevalt...

De kans op verschillen wordt groter naarmate er meer fouten in de code van de site zitten.

Ja, klopt wel.

Daar komt bij dat versies 8 en lager van IE heel veel zaken gewoon niet ondersteunen.

Ik zou als het project het ook maar enigszins toelaat alles beneden IE9 gewoon niet meer ondersteunen. Maar da's omdat ik een puntje-puntje-hekel heb gekregen aan die afwijkingen van IE.
M'n "betere var_dump" (htmlMicroscope) werkt bijv niet in IE omdat IE niet zoals alle andere browsers z'n interne taken afhandelt als je langdurige javascript met setTimeout()'s onderbreekt. Soms kun je IE support beter helemaal vergeten, en vaak is dat als je de browser speciale truukjes wilt laten doen.

Ik ontwikkel tegenwoordig in Firefox+firebug, en dan doet-ie het, ook bij ingewikkelde browser-taxing code in 9.5 van de 10 gevallen ook meteen in Chrome, Safari en Opera.

IE Support voor zoiets? Tsja, verwacht er maar een paar uur bezig mee te zijn.

't wordt wel makkelijker als je het zo aanpakt denk ik, want je verspilt minder tijd en leert sneller de crossbrowser IE-support truukjes die het web rijk is.

Als iemand, bijvoorbeeld, alleen CSS heeft gebruikt om hoekjes van elementen af te ronden dan zullen mensen met IE8 en lager dit niet zien omdat die browsers daar gewoon geen ondersteuning voor hebben. Ook is het zo dat, zeker de oudere versies van IE, zich niet altijd aan de specificaties van HTML en CSS houden.

Het is wel altijd verstandig om even goed op google te zoeken naar een crossbrowser script dat doet wat je wilt. Voor rounded corners heb ik er bijv 2 gevonden, waarvan maar 1tje het zo goed doet dat ie bruikbaar is voor m'n php-errorlog-in-javascript component, logAndHandler (gratis beschikbaar via mijn site, zie sig, rounded corners script zit erbij).

Laatst bewerkt:
Ik dacht dat als je een DOCTYPE gebruikt dat wel meevalt...
Dat is ook zo, maar er zijn ook met doctype kleine verschillen.

Ik ontwikkel tegenwoordig in Firefox+firebug, en dan doet-ie het, ook bij ingewikkelde browser-taxing code in 9.5 van de 10 gevallen ook meteen in Chrome, Safari en Opera.

IE Support voor zoiets? Tsja, verwacht er maar een paar uur bezig mee te zijn.

't wordt wel makkelijker als je het zo aanpakt denk ik, want je verspilt minder tijd en leert sneller de crossbrowser IE-support truukjes die het web rijk is.
Mee eens, voor IE schrijven en dan rekening gaan houden met andere browsers is een heilloze weg.

Het is wel altijd verstandig om even goed op google te zoeken naar een crossbrowser script dat doet wat je wilt. Voor rounded corners heb ik er bijv 2 gevonden, waarvan maar 1tje het zo goed doet dat ie bruikbaar is voor m'n php-errorlog-in-javascript component, logAndHandler (gratis beschikbaar via mijn site, zie sig, rounded corners script zit erbij).
bah, rechte hoeken werken net zo goed als ronde :p

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan