het vertrouwingscentrum middels vba instellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sytse1

Gebruiker
Lid geworden
9 aug 2007
Office versie
miDer
Als ik mijn toepassing aan iemand verstrek die ook ms access heeft is er altijd bij de eerste opstart een probleem. De toepassing start met een form in de pop up stand. Maar de gebruiker moet eerst een akkoord geven voor de macro toepassing. Omdat het form in de popup stand is werkt de knop om akkoord te gaan met de macros niet.
Is er een mogelijkheid om dit vooraf in het vertrouwingscentrum te regelen? Of in de toepassing, zodat de gebruiker in de toepassing met het gebruik van de macros akkoord gaat?
Sytse

In de toepassing? Zou je dat echt willen? Dat is als thuis een briefje op de deur plakken dat er niet mag worden ingebroken, en er een PS onder zetten dat de sleutel onder de deurmat ligt :). Beveiliging is er juist op gericht om dit soort zaken tegen te gaan. JE kunt hooguit bij de gebruiker de db eerst openen met de <Shift> toets ingedrukt, dan de beveiliging aanpassen en dan opnieuw de db opstarten. Maar dat is net zoveel werk. Ik zou het zo laten, want het is juist goed dat de gebruiker gedwongen wordt om eerst de beveiligingsinstellingen goed te zetten. Overigens is het instellen van het gebruik van macro's etc. voor zover ik weet eenmalig, dus je kunt dat best van tevoren doen.

Beste OctaFish,
Je hebt helemaal gelijk. Maar nu moet ik de toepassing zelf installeren.
Degene die mijn toepassing krijgt vertrouwd deze toepassing en geeft zijn toestemming.
In de toepassing is de shifttoets uitgeschakeld net zoals het menu en het lint.
Als er toch vertrouwen in de toepassing is waarom dit dan niet via de toepassing zelf het akkoord geven.
In kantoor omgeving is dat natuurlijk geen probleem de systeembeheerder kan dit regelen.
Mijn toepassing wordt door kleine ondernemers gebruikt. Die een eigen pc/laptop hebben. Ik kan de toepassing evt. met de runtime in een Inno script leveren.
Het Office macro toestemming probleem blijft vandaar mijn vraag of dit in de toepassing zelf met een akkoord voor de macro's is te realiseren.

Het Office macro toestemming probleem blijft vandaar mijn vraag of dit in de toepassing zelf met een akkoord voor de macro's is te realiseren.
En daar heb ik je volgens mij al antwoord op gegeven. Het probleem is dat een pc waarvan de eigenaar de software vertrouwt dat nooit uit de vingertoppen van die eigenaar kan aflezen :). Als jij via een macro de beveiliging kan uitzetten op een pc, is die pc daarmee dus volledig overgeleverd aan de grillen van het programma dat dat doet. Bij mij zou je zo'n app dus never nooit niet mogen installeren. Dat is ook precies de reden dat macro-bescherming bestaat: om te voorkomen dat apps uit zichzelf beveiligings instellingen gaan aanpassen! Dat dat voor jou nu even vervelend is, moet je dan maar voor lief nemen. Ik heb geen idee of je in een runtime versie de macro-beveiliging kan instellen trouwens, maar dat zal je zelf wel weten, jij werkt er mee.

Wat is nu het verschil als ik naast jouw mij app installeer met jouw toestemming of mijn gberuiker wil mijn app met mijn toestemming installeren en geeft dan zelf een akkoord?
Als ik het zelf ter plekke installeer kan er er ook kwade wil achter zitten.
Ik kan ook afstand met behulp van teamviewer ook installeren. Dat is niet het punt. De vraag was of in een access toepassing het akkorderen van het macro gebruik mogelijk is.Uit je antwoord begrijp ik dat je dit niet gewenst acht.

Laatst bewerkt:
Kijk, wie er op de OK knop drukt is natuurlijk niet van belang, zolang degene die het doet zich maar bewust is van die actie. Dat is het hele punt van beveiliging :). Je kunt niet een beveiliging aanzetten die vervolgens door een app net zo makkelijk weer omzeild wordt. Dan heeft beveiligen totaal geen zin. Ook als je het via Teamviewer doet, heeft de gebruiker daarvoor toestemming gegeven. En dát lijkt mij een identiek voorbeeld. Jij wilt toch ook niet dat ik thuis Teamviewer opstart, met jouw pc contact maak (stel dat ik jou weet te vinden) en dat de pc dan automatisch toestemming geeft zonder dat jij daarvoor op OK hoeft te klikken? Dat moet het paradijs zijn voor hackers :D.

Ouderweste macro's worden nog wel uitgevoerd, dus heb ik een macro genaamd AutoExec die bijgaand formulier toont:
2018-12-05_15-55-13.gif
Dit is de macro:
2018-12-05_16-08-25.gif

JKPieterse bedankt.
Ik ga het toepassen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan