Hierarchie in bedrijvenstructuur

Status
Niet open voor verdere reacties.

sjobbels

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2008
Goedemorgen,

Ik heb tijdens een testfase van mijn database een belangrijke vraag binnengekregen.
En op dit moment loop ik even vast.
De hoofdtabel bestaat uit een lijst met alle hoofkantoren van onze prospects.
Nu wil men graag ook de mogelijkheid hebben om de dochterondernemingen / overige locaties toe te voegen. Ik kan deze natuurlijk ook gewoon in deze database plaatsen, maar ik wil liever met een soort van hierarchie werken.

Bijvoorbeeld:
IDcode - Naam bedrijf - Plaats
CS0001 - HQ Testbedrijf - Eindhoven
|
|---- Testbedrijf lokatie a
|---- Testbedrijf lokatie b
|---- Testbedrijf lokatie c etc....

Heeft hier iemand ervaring mee?

Een simpele oplossing is, om een kopie te maken van (de structuur van) de hoofdtabel, zodat je voor de layout dezelfde veldinstellingen gebruikt.
Vervolgens voeg je aan de kopie een veld DochterID toe, dat je het sleutelveld maakt. waarschijnlijk is, als je een kopie maakt, het veld IDCode nog sleutel, maar daar moet je een gewoon numeriek veld van maken. Je wilt straks tenslotte meerdere dochters per hoofdkantoor opslaan. In Relaties kun je vervolgens een link leggen tussen het sleutelveld uit de hoofdtabel met het veld IDcode in de subtabel.
Nu kun je een formulier maken van de tweede tabel. Dit formulier kun je nu in het formulier hangen (er vanuit gaande dat je al een formulier hebt voor de hoofdkantoren...) en koppelen op IDCode.

Zoals gezegd, is dit een simpele oplossing, omdat je maar één niveau diep kan met dochters. Wat nu als de dochteronderneming ook weer een dochteronderneming heeft?
Je kunt dan dezelfde procedure nog een keer uitvoeren, of een andere oplossing kiezen.

Die andere oplossing is: Voeg aan je hoofdtabel een extra veld toe, met bijvoorbeeld de naam [Moederkantoor]. Nu kun je in één tabel alle (dochter)ondernemingen toevoegen die je wilt; als je een dochter van een bedrijf wilt toevoegen, hoef je in het veld [Moederkantoor] alleen maar de code voor het moederkantoor in te vullen. Dit gaat uiteraard ook op voor een dochter: hier vul je het nummer in van de bovenliggende onderneming.
Nadeel van deze constructie is er (uiteraard) ook: het is een heel stuk lastiger om mooie lijsten te maken op basis van een hoofdkantoor. Je moet dan aardig wat truuken uithalen om de lijsten op alle niveaus goed te krijgen. Je kunt dan ook nog een veld toevoegen waarin je het niveau van de boom aangeeft: 1 voor hoofdkantoor, 2 voor dochter, 3 voor dochter van dochter etc.

Octafish,

thanks voor de snelle reply. Ik zal me hier morgen in gaan verdiepen. Ik zat al aan jouw eerste oplossing te denken. Super hier kan ik iig verder mee.

grt sjobbels

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan