highlighten sql code

Status
Niet open voor verdere reacties.

JPeetje

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
30 nov 2002
ik ben ff bezig met php tutorials op mijn site, en nu kom ik bij mysql aan...en nu wil ik de code van create table enzo highlighten...maar met
PHP:
highlight_string()
krijg ik alles gewoon rood...kan ik dat ook in die mooie verschillende kleurtjes krijgen zoals bij een normale php code ? :)

Laatst bewerkt:
Misschien met show_source.

PHP:
show_source("bestand.php");

Geplaatst door Saviola
Misschien met show_source.

PHP:
show_source("bestand.php");

Dan zou je dus in principe de tutorial in een apart bestand moeten hebben (zonder opmaak enzo)..

Geplaatst door BrEeZeR

Dan zou je dus in principe de tutorial in een apart bestand moeten hebben (zonder opmaak enzo)..

De code die je wilt highlighten wel. Je uitleg etc. kan je ook gewoon geven. show_source is denk ik vooral makkelijk bij hele scripts.

Geplaatst door Saviola
De code die je wilt highlighten wel. Je uitleg etc. kan je ook gewoon geven. show_source is denk ik vooral makkelijk bij hele scripts.
maar om dat bij elke 5 regeltjes te doen is wat anders :D:D
kep het trouwens toch ff geprobeerd :)
hij's dan even rood als de normale highlight_string manier...iemand nog ideeen ? :)

Geplaatst door JPeetje
nope, even rood...

Test je localhost? Je kan die highlight-kleuren namelijk zelf instellen. Misschien staan ze gewoon op rood :D

Misschien kan je in een bestaand forum met PHP support in de templates / source kijken?

Bij vBulletin 3 kan ik het niet echt vinden (welke functie) maar misschien bij andere forums wel?

kleurcodes.jpg

lijkt me goed :)
kzal dan wel ff BrEeZeR's tip opnemen...ff wat 'lenen' van phpBB ofzo :evil:;)

Pfffffffff het gaat hier om SQL highlighting... (ik geloof dat Dennis de enige was die het door had :rolleyes: )

Maar goed, ik geloof dat Invision Board die functie heeft en phpMyAdmin heeft 'm zeker. Ik heb op dit moment even wat beters te doen dan al die scripts te doorkijken dus als je zelf op zoektocht gaat in die scripts kom je er zeker.

Geplaatst door blaataap
Maar goed, ik geloof dat Invision Board die functie heeft en phpMyAdmin heeft 'm zeker.
phpmyadmin heeft hem idd, kep hem nog niet opgezochtm ben net terug van vakantie :)
maar kzal het deze week nog es een keertje doen, dan rapporteer ik dat hier wel :thumb:

De manier waarom blaataap onsallen erop attent maakt had ook wel iets beter gekunt... ;)

Maar desalniettemin heeft hij wel gelijk. Er bestaan legio functies voor php highlight naar sql strings highlighten is een ander verhaal. Je zult zelf iets in elkaar moeten knutselen. Heb ik ook gedaan met mijn CMS en wel gewoon de sql query nemen en dan met str_replace de commando's van een kleurtje voorzien die je zelf bepaald. Is dat nou niet mooi? Overigens is denk ik str_replace niet voldoende. preg_replace() is beter omdat je hierbij ook met reguliere expressies kunt werken wat handig zal zijn als je strings (dingen tussen haakjes ('string')) wilt kleuren.

ok kep nu toch ff in phpmyadmin gekeken...ksnap d'r niks van :o
sql aanmaken gaat de method=post action=read_dump.php...
read_dump.php zie ik niks geecho-ed worden maar wel veel includes en requires...kom ik uiteindelijk uit bij libraries/display_tbl.lib.php maar daar snap ik evenmin van :o
kga wel doen wat pc-fixer zei...gewoon idd alles replacen en m'n eigen highlighting maken :D
toch, bedankt voor jullie tijd :thumb:

Een klein stukje van mijn sql highlight:

PHP:
<?php

function sqlHighlight($strHighlight)
	{
		if(!isset($strHighlight) || empty($strHighlight))
		{
			echo "No or empty query string submitted";
			return;
		}

/*
			Very simple SQL Query highlight function. It adds some font colors to certain commands like SELECT, UPDATE, DELETE,
			FROM, WHERE, AND, OR, <> and so on. Maybe this can be replaced later on by a more detailed version...
		*/
		$str = $strHighlight;	//lazy: shorter (9 characters!) :P

$str = preg_replace("/(SELECT)/", "<font color=\"#FF0000\">SELECT</font>", $str);
		$str = preg_replace("/(UPDATE)/", "<font color=\"#0000FF\">UPDATE</font>", $str);
		$str = preg_replace("/(DELETE)/", "<font color=\"#FFA500\">DELETE</font>", $str);
		$str = preg_replace("/(INSERT)/", "<font color=\"#008000\">INSERT</font>", $str);
		$str = preg_replace("/(FROM)/", "<font color=\"#800080\">FROM</font>", $str);

?>

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan