himem.sys ontbreekt of is beschadigd

Status
Niet open voor verdere reacties.

ikself

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 nov 2001
Een nichtje belt me op met de mededeling dat haar computer ´het niet meer doet´. Bij het opstarten krijgt ze een foutmelding dat himem.sys ontbreekt of beschadigd is. Daar blijft het bij, ze komt dus niet verder.
Nu kan ik het mis hebben, maar himem.sys komt toch alleen maar voor in W98? Ze wist niet of ze nu met XP werkt of met iets anders.

Ik ben van plan om deze week ff naar haar toe te rijden met een W98 bootdisk. Kan ik met het commando chkdsk /f iets verder komen? Of is het beter om de bootsequence in de BIOS te wijzigen, zodat ie opstart vanaf de W98 cdrom?

Heb zelf XP, W98 weet ik niet zoveel (meer) van.

Deze melding heeft met het geheugen te maken, meestal wordt het opnieuw installeren van ( in haar geval) Win 98.

Ze heeft op de 1 of andere manier uit de roots het geheugen verwijderd.

Open de autoexec.bat en zet een REM voor de regel waar himem.sys in staat. De computer moet nu weer doorstarten. Je kunt dan een himem.sys van hetzelfde besturingsysteem kopieren naar dezelfde map, en daarna de REM weer weghalen uit de autoexec.bat.

Je hoeft een win98 installatie niet gelijk opnieuw te installeren. Start op met een bootdiskette en start de setup in de map win98 (niet de setup in de root van de cd). In de opties die volgen heb je de mogelijkheid om win98 te herstellen.

Laatst bewerkt:
Ok, bedankt! k weet nu wat ik moet doen. Staat himem.sys in de root in W98?

En eh......ik zou niet weten hoe ik aan een himem.sys voor W98 moet komen. k zit nu op m´n werk achter een W2000 machine, waar wel een himem.sys op staat.....kan ik daar wat mee?

Bijgaande himem.sys is van Win98SE. Misschien heb je daar wat aan.

Guus.

Laatst bewerkt:
:thumb: Top! Bedankt Guus!:thumb:

PC toch geformatteerd en XP erop gezet. Met rem voor himemsys te plaatsen en de 'nieuwe' himemsys kwam ik wel een stukje verder maar helaas een blauw scherm met iets over vfat.....zal de fat wel zijn geweest die beschadigd was.

Loopt allemaal goed, allen komt ie met de mededeling dat de MBR gewijzigd is, waarin ik de keuze heb of dit verwacht of onverwacht is. Na de keuze dat het verwacht is, start de PC goed door en loopt als een trein. Die melding van 'Master Boot Record gewijzigd' zal uit de Bios komen, dat kun je vast uitschakelen, maar ben ik helaas niet aan toegekomen.....computer staat wel 50 km verder en het was al laat geworden....

Start op met een bootdisk waar fdisk op staat en geef de opdracht fdisk /mbr.

Bedankt Hangmat.:thumb:

k moet er binnenkort toch weer ff naartoe om allemaal leuke 'hebbedingetjes' te installeren, neem ik jouw suggestie gelijk even mee!

k zet deze dan wel op opgelost.:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan