hitteprobleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

bazzie85

Gebruiker
Lid geworden
28 feb 2007
Ik zit met een hitteprobleem, heb speedfan geinstalleerd om de hitte te bekijken, dit is er uit gekomen:

System: 34 graden
CPU: 80 graden
AUX: 120 graden
HD0: 26 graden

als ik geen gekke dingen doe draait de pc wel, al is de temperatuur natuurlijk wel veel te hoog, maar zodra ik bijvoorbeeld een computerspel opstart schiet de CPU temperatuur omhoog en zal de pc binnen enkele minuten crashen.
Zal dit komen door de voeding die ik erin heb zitten?
Ik heb het idee dat die niet goed genoeg is, levert namelijk maar 300W

overige pc gegevens:
Intel Core 2 Duo 6400 2.13 Ghz s775 box
Asus P5W DH Deluxe
Asus Geforce EN7950GT/2DHT 512mb PCIE
Kingston 1024mb PC800 Dual Channel
Maxtor 320gb 16mb 7200rpm s300
Zalman CNPS7700 Cu 120mm fan

Mvg,
bazzie

grafische kaart is erg zwaar voor 300 watt maar of ie daar heet van wordt? geen idee. zo ie zo hoe zit het met je koeling? en staat je pc niet al te erg ingebouwd? dusin een dichte kast met vanalles erop en er tegen aan?

hmm nee niet dat ik weet, toen ik er problemen mee kreeg was de kast nog gesloten. Alleen heb ik de kast nu al ongeveer een week open staan en ik heb er zelfs nu nog een gewone ventilator bij gezet. Ik wilde nagaan of dit enig effect had op de prestatie van de pc, alleen hij blijft crashen.

nee dat crashen is wel een gevolg van te weinig vermogen denk ik. maar ik bedoelde dat die hitte misschien kwam doordat hij niet goed gekoelt stond maar als de benuizing zelfs open staat denk ik niet dat dat het is. en zou ik gaan voor een zwaardere voeding. en dan denk ik zeker aan de 450 watt minstens:rolleyes:

ok dan denk ik meteen dat ik het goed aan ga pakken met een zware voeding erin, om in de toekomst niet opnieuw voor dat probleem te komen staan mocht ik er nog een videokaart bij in willen stoppen. Zal hierdoor ook de CPU temperatuur gaan zakken naar een normaal niveau? Aangezien die toch ook veel te warm is. Is het trouwens moeilijk om zelfstandig een voeding te plaatsen?! Lijkt me namelijk vrij ingewikkeld met al die aansluitingen.

Een voeding is niet heel erg moeilijk om te vernieuwen al zou ik het wel door een vakman laten doen als je er geen of weinig verstand van hebt.
De temperatuur heeft ook niets met de voeding te maken, weet je zeker dat de fan nog goed functioneert?
De Core 2 Duo mag niet warmer dan 60 graden worden dus die 80 is onacceptabel en gevaarlijk (klik).
Controleer voor de zekerheid de waarden in het bios, is de cpu daar ook 80 graden?

als ik bij speedfan naar de CPU0 fan kijk, geeft ie ongeveer 2000 rpm, en de AUX0 geeft ongeveer 1200 rpm. Dus ik neem aan dat die allebei wel goed functioneren.
Ik zal nu in de BIOS gaan kijken wat daar aangegeven word, als ik dat kan vinden:rolleyes:

Dan is dat zeker niet goed, controleer eens of je fan op volle sterkte draait (hoe zit het met de fanmate, die kan het toerental regelen, misschien staat die te laag ingesteld).
En is de cooler goed op de processor gemonteerd?

Laatst bewerkt:
die fanmate was niet aangesloten, dat ga ik nu proberen, daarna zal ik melden of er iets veranderd is.

nadat ik de fanmate heb geinstalleerd gaat ie niet sneller dan 1750 rpm, dat is dus lager dan zonder die fanmate:mad:

De Zalman was wel aangesloten maar zonder fanmate? Dat moet ook goed komen, met de fanmate kun je je toerental regelen door aan het knopje te draaien.
Als de Zalman het maximaal aantal toeren draait, zou ik denken dat deze niet goed gemonteerd op je cpu zit.
In ieder geval klopt er iets niet, een Core 2 Duo kan idle nooit 70 graden worden.
Haal'm er desnoods eens af en breng opnieuw koelpasta aan.
De Zalman zit niet vol met stof? Eventueel even goed reinigen.

Ik heb de zalman fan er al afgehaald en schoongemaakt.
als de tower gewoon rechtop staat, begint de fan wat te kantelen, waardoor hij blijkbaar de CPU niet goed meer koelt, dus nu heb ik de tower op z'n kant neergelegd en is de CPU nog maar 35 graden.
Ik kwam er ook achter dat de fan van de voeding het niet eens doet, dus nu ga ik zeker een nieuwe voeding kopen die beter geschikt is voor mijn pc... Welke voedingen werken eigenlijk het beste?! budget is 100-150 euro.

(...) en is de CPU nog maar 35 graden
Nou dat lijkt er meer op, alleen hoort de cooler nog wel stevig op cpu te zitten.
Kijk voor installatie filmpje eens op de site van Zalman.

Wat voeding betreft heb ik zeer goede ervaringen met deze Antec.
Stil, modulair, en de bekabeling is mooi bij mekaar gebonden.
Hij zit rond de €100,-

ok dan zal ik eens achter die voeding aan gaan en die cooler proberen beter vast te zetten. het lijkt een beetje raar zo, een tower op z'n kant :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan