• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Hoe automatisc een statische data invullen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Aanwezig

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 feb 2025
Goedenmiddag,
Ik ben opzoek naar een manier om in Excel automatisch een statische (blijvend vaststaande) datum in te vullen als een bepaalde cel niet leeg is. Eigenlijk het automatisch gebruiken van "ctrl + ;".

Bij de formule =ALS(B2<>"",NU()) krijg is uitsluitend een dynamische datum.
Ik wil graag dat de gebruikers niet iedere keer de datum hoeven in te vullen of kunnen vergeten in te vullen

Ik

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan en wil helpen en dat ik voldoende informatie heb gegeven.

Alvast bedankt
Richardwil graag als je in kolon "gemeten" uit de invullijst "Ja"of "Nee"aanklikt, dat er dan in de kolom rechte de datum van die dag komt en deze gelijk vaststaat alsof je hem handmatig erin hebt gezet.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dat wordt dan met een macro.

en als je nu nog een voorbeeldbestandje plaatst zal iemand het u wel voordoen.

Dank je Emields, ik heb een bestandje aan mijn vraag toegevoegd.

De vraag is, zodra in kolom "E" aangegeven wordt dat er iets gemeten is (invullijst "Ja/Nee") dat in de kolom rechts de datum komt dat gemeten Ja of nee is aangegeven en dat deze datum blijft staan en niet mee veranderd als je het bestand de dag erna weer opent.

Bijlagen

Man man man hoelang doe je dit nu al, dat kan toch in een regeltje.
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
 If Target.Column = 5 And Target.Row > 4 Then Target.Offset(, 1) = IIf(Target > 0, Date, "")
End Sub

Of zonder herhaling van target.
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
 With Target
  If .Column = 5 And .Row > 4 Then .Offset(, 1) = IIf(.Value > 0, Date, "")
 End With
End Sub

Bijlagen

en denk je dat TS uit dat 1 regeltje kan opmaken wat er gebeurd?

Je schat ze te laag in.

Dank jullie wel (beide natuurlijk), De code ziet er logisch uit. Het enige is dat het bij mij niet werkt.
Kan het zijn dat het aan de taal versie ligt en daarmee dat punten in komma's veranderd moeten worden oid?

Je moet het bestand opslaan als met macro's.
Even sluiten en opnieuw openen.
En uiteraard in het 'Vertrouwenscentrum' bij de opties van Excel macro's toestaan.

Laatst bewerkt:
Dank jullie, het werkt nu en ben er blij mee en mijn collega's zullen dat ook zijn. Dit is weer zo'n moment om weer eens wat meer te verdiepen in VB

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan