• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe automatisch andere cellen in tabel ophogen volgens een vast patroon?

Status
Niet open voor verdere reacties.

MarcAdriaan

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 aug 2019
Hallo allemaal,

Graag zou ik mijn urenadministratie wat vereenvoudigen door automatisch waarden in andere cellen te willen ophogen in een bepaald patroon, maar kom er niet uit.
Als ik iemand ademtherapie geef dan zitten daar automatisch een aantal afspraken aan vast, 8 in totaal, sommige van 2,5 uur andere van 2 uur en andere van 20 minuten, wel met een vast patroon. Voor het gemak stel ik hier als voorbeeld maar drie afspraken van elk een uur (zie linkergedeelte afbeelding): het patroon is op dag 1 afspraak van 1 uur, dag 3 afspraak van 1 uur, dag 8 afspraak van 1 uur. In de urenkolom zou ik dan als ik op 1 januari 1 persoon invul op 1, 3 en 8 januari automatisch een 1 willen laten verschijnen (1 uur).

Als ik vervolgens op 4 januari 2 personen inschrijf (rechtergedeelte afbeelding), gaat dat volgens hetzelfde patroon zodat op 4 januari het aantal uren met 2 uur wordt verhoogd (vanwege 2 personen), maar omdat er al 1 uur stond van de eerste persoon op 1 januari wordt het totaal daar dus 3 en zo wordt ook voor deze 2 nieuwe personen voor de 3 dagen na 4 januari (=7 januari) en dag 8 na 4 januari (=11 januari) het aantal uren opgehoogd (met 2 omdat het twee personen zijn). Zie voorbeeld. Hoop dat ik het duidelijk genoeg heb kunnen uitleggen.

Iemand een idee hoe dit is te fixen? (Misschien is het simpeler dan ik denk...)

Alvast hartelijk dank!

Marc
Schermafbeelding 2019-08-03 om 12.33.38.png

Laatst bewerkt:
In een plaatje gaat dat nooit lukken.
In een Excel document waarschijnlijk wel.

Omdat het uw eerste keer is, overigens welkom, heb ik zelf een voorbeeldje gemaakt. Maar naar mijn bescheiden mening zullen de problemen pas nu beginnen.

Bijlagen

Dank voor je reactie, ik vermoed dat Excell geen functie heeft om met een formule als in bijvoorbeeld "IF...THEN"-formule op verschillende andere velden waarin geen formule maar wel een getal staat die waarde op te hogen.

Dat kan middels VBA.

Ah mooi, dus middels VBA kun je een waarde toekennen aan lege cellen in een kolom met een vast patroon zoals ik aangaf met het plaatje als voorbeeld?

Laatst bewerkt:
Wat emields in #3 dus al voor je deed.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan