hoe begin ik?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jiros

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2005
ik snap er helemaal niks van,
ik heb mijn site nog niet gebouwd omdat ik helemaal niks van php weet, kan iemand mij misschien linken naar een goede beginners tutorial waarvan jullie het zelf ook geleerd hebben? of een php editor waar je een soort van wizard hebt. (dat klonk wel heel erg Newbish)
hoe zet ik bijvoorbeeld een kant en klare guestbook in mijn site?

bij voorbaat dank

Geplaatst door peter vazed
Hier begin je
http://www.essetee.be/windex.php

stap voor stap uitleg en voorbeelden om zelf te maken.

Editor:
Context
of crimson

:cool:
De editor waar men mee werkt is voor iedereen persoonlijk en er zijn veeeeeeeel meer dan (en IMHO ook betere) dan die jij hier noemt, om het feit van besturingssysteemafhankelijkheid maar ff achterwege te laten.

Verder vind ik essetee.be maar een prutsite waar een amateur zijn amateuristische technieken overbrengt op anderen ... Zucht.

Een echte tutorial, waar alles netjes en duidelijk wordt uitgelegd en waar je IMHO ook netjes leert PHP scripten kun je hier vinden: http://nl.wikibooks.org/wiki/Programmeren_in_PHP

Geplaatst door JPeetje
Verder vind ik essetee.be maar een prutsite waar een amateur zijn amateuristische technieken overbrengt op anderen ... Zucht.
Oef, pijnlijk..

Mocht je echt gaan phpen, gebruik dan 'n handige editor met highlighting (PHP code met kleurtjes, zoals je met de
PHP:
 tag krijgt) als Editplus ([url]www.editplus.com[/url])

Ik denk dat hij beter zelf kan beoordelen welke editor hij wil gaan gebruiken, ipv dat iedereen zijn eigen favo editor gaat rondstrooien.

Zie daarvoor op http://www.php-editors.com/.

Btw, ik ben nieuw hier, ik hoop dat de sfeer van dit forum een beetje leuk is.

Geplaatst door Possstema
Ik denk dat hij beter zelf kan beoordelen welke editor hij wil gaan gebruiken, ipv dat iedereen zijn eigen favo editor gaat rondstrooien.

Ik gebruik deze editor ook niet, maar aangezien het 'n (schijnbaar) veelgebruikte editor is die (schijnbaar) makkelijk te bedienen is, gaf ik 'm :D

Geplaatst door Possstema

Ga nu nog weg, nu je nog puur en zuiver bent..:p

wat is er mis met notepad?

Een goed gestuctureerde source file is prima leesbaar (zelfs zonder kleurtjes)..

Geplaatst door dokterbob.nl
wat is er mis met notepad?

Een goed gestuctureerde source file is prima leesbaar (zelfs zonder kleurtjes)..
Notepad is klein, start megasnel op en doet zijn werk over 't algemeen heel redelijk.

Maar het werkt wel prettiger als je een ECHTE texteditor hebt, met behulp van die kleurtjes kun je parse errors in PHP bijv. veel sneller vinden doordat een stukje code opeens niet de kleur heeft die het hoort te hebben. Ook heb je in een ECHTE texteditor allerlei kleine tooltjes die jou enorm van pas kunnen komen, bijv. wanneer je een stukje uppercase tekst naar lowercase wil transformeren. Dan hoef je het stukje tekst alleen maar te selecteren en een toetsencombinatie te gebruiken, je hoeft niet de hele zin over te typen zoals je bij notepad genoodzaakt bent.

Klein bugje in Notepad: het pakt alleen linefeeds, geen carriage returns. Oftewel: een .txt documentje opgesteld op Linux zal geen enters bevatten wanneer je die met Notepad opent op een Windows pc.

Geplaatst door dokterbob.nl
Optimist..

Jij denkt dat alle source code goed gestructureerd is ?

Geplaatst door JPeetje
Notepad is klein, start megasnel op en doet zijn werk over 't algemeen heel redelijk.(...) Ook heb je in een ECHTE texteditor allerlei kleine tooltjes(...)
Je vergat de code indentation nog. :p
Naar mijn mening is niets beter leesbaar dan goed ingesprongen code, ongeacht of het nu wel of niet goed geschreven is. Om het automatisch of zonder al te veel moeite in te springen, is notepad niet de beste keuze...

edit: @JPeetje, consistentie inderdaad ook belangrijk. (Te kort voor een nieuwe post, vandaar)

Laatst bewerkt:
Geplaatst door JJK
Naar mijn mening is niets beter leesbaar dan goed ingesprongen code
Niet alleen het indenten, de een blokstatement dient ook CONSISTENT worden aangegeven in mijn mening.

In PHP bijv:
PHP:
if( $bla == 'bla' ){ $dinges = 'zoit'; }
en dan verderop:
PHP:
if( $bla == 'bla' ) $dinges = 'zoit';
en dan nog eens verderop:
PHP:
if( $bla == 'bla' )
{
  $dinges = 'zoit';
}
In veel scripts zie ik dit (in allerlei talen, ook in ASP en C++ enzo, niet alleen PHP) kriskras door elkaar heen worden gebruikt, walgelijk. Stick to one f*cking method, dat maakt 't geheel veel beter leesbaar.
ongeacht of het nu wel of niet goed geschreven is. Om het automatisch of zonder al te veel moeite in te springen, is notepad niet de beste keuze...
Niet echt nee :p

In EditPlus kun je bijv. exact specificeren hoe je die indenting wil hebben, of dat automatisch door EditPlus gedaan moet worden of niet, of dat een tab moet zijn of spaties, hoeveel spaties dat dan moeten zijn ... Geweldig gewoon ! :D

Geplaatst door Possstema

Wellicht heb je gelijk, maar dat hoeft niet te betekenen dat we geen voorstellen mogen doen, wel?

php designer is een erg uitgebreide gratis editor. persoonlijk ben ik ook helemaal weg van editplus :thumb:
(alleen kost die geld. Maar is wel het beste sinds gesneden brood :D)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan