Hoe begin ik?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Travelhil

Gebruiker
Lid geworden
30 mei 2007
Ik heb een eigen reisbureau(tje) en wil een klantenbestand / potentiële klantenbestand aanmaken in access.

Van de potentiële klanten heb ik soms alleen een emailadres (af en toe ook naw-gegevens of meer), van de klanten heb ik uiteraard alle benodigde gegevens.
In eerste instantie wil ik access gaan gebruiken om emails te versturen naar zowel klanten als potentiële klanten (indien ze dit hebben aangegeven, hiervoor wil ik een ja/nee veld aanmaken).

Later is het de bedoeling om hier ook alle gegevens van de klanten bij te gaan houden, boekingen, bestemmingen, vertrekdata, reissommen etc.

Ik weet even niet hoe hiermee te beginnen, maak ik nu één tabel aan met alle gegevens van zowel de klanten als de potentiële klanten, of gebruik ik hiervoor 2 tabellen?

Wie kan me een eindje op weg helpen.....

alvast bedankt.

Hallo Travelhil,

een klant is een klant, 1 tabel gebruiken dus.
Maak daarnaast een aparte tabel aan waarin je "klanttypes" zet:

- prospect
- klant
- ....

Die tabel gebruik je dan als keuzelijst in een formulier, zodat je het klanttype toe kan wijzen.

Als Access nieuw voor je is, raad ik je aan om eerst in Access te verdiepen.
Onder andere hier

www.softwijs.nl

kun je gratis cursusmateriaal vinden, inclusief voorbeeldbestanden.

Focus je eerst op het opzetten van je gegevensstruktuur.
Formulieren, rapporten komen later wel.

Groet,

Tardis

:thumb: Bedankt, ik heb nu één tabel aangemaakt met alle gegevens die ik evt. nodig zal hebben.
Hierop 2 formulieren gemaakt, één voor klanten en één voor potentiële klanten.
Ik hoef geen aparte tabel te maken voor klanttype, dit kan ik zien aan een bepaald klantnr. wat ik ook invoer.

Ik kan weer even vooruit, maar overige tips zijn natuurlijk altijd welkom.;)

Hallo Travelhill,

2 tips.

Waarom 2 formulieren?
Gebruik 1 formulier.

Ik hoef geen aparte tabel te maken voor klanttype, dit kan ik zien aan een bepaald klantnr. wat ik ook invoer

Geen fijn plan.
Gebruik klanttypes ipv een aparte nummering.
Dat maakt het maken van klantoverzichten er een stuk gemakkelijker op ;)

Groet,

Tardis

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan