Hoe beginnen met java

Status
Niet open voor verdere reacties.

bartmaniac

Gebruiker
Lid geworden
29 sep 2008
Hallo iedereen
Graag zou ik met java beginnen en heb al één en ander opgezocht via het Net. Zo vind ik her en der cursussen, dus dat is geen probleem. Waar ik een beetje mee in de knoop zit is het vinden van een eenvoudige tool (editor) die ook compileert en ook de code runt. Ik heb al eens netbeans en eclipse geprobeerd maar ik denk toch dat deze tools meer iets voor de gevorderde javakenner is. Ook notepad++ getest , maar hier kan ik blijkbaar de code niet runnen
Samengevat zoek ik dus een heel simpel programmatje waarin ik naar hartelust coderegels kan invoeren en wijzigen zodat ik onmiddellijk de impact zie op de werking van het programma.

Alvast bedankt

Je kan BlueJ eens proberen: http://www.bluej.org.

Maar netbeans/eclipse lijken ingewikkeld. Maar je moet gewoon van alles afblijven wat je niet begrijpt... :p.

In netbeans moet je maar 2 dingen gebruiken: new project -> Java -> Java application..
en Run -> run main project.

Succes.

ps. Je BlueJ projecten kan je later importeren in Netbeans..

Je kan BlueJ eens proberen: http://www.bluej.org.

Maar netbeans/eclipse lijken ingewikkeld. Maar je moet gewoon van alles afblijven wat je niet begrijpt... :p.

In netbeans moet je maar 2 dingen gebruiken: new project -> Java -> Java application..
en Run -> run main project.

Succes.

ps. Je BlueJ projecten kan je later importeren in Netbeans..

Moet je dan bij java telkens je wat wilt uitproberen eerst een nieuw java project maken?
Zo zie ik dat toch bij netbeans en eclipse. Dat lijkt me telkens nogal omslachtig. klopt het dat je dus eerst een projectnaam moet geven en je eerste coderegel moet dan zijn Public class zelfdenaamalsprojectnaam ?
Kan ik een project maken met als naam javaoefeningen en dan als eerste regel public class javaoefeningen , dan de main method regel en de coderegels die dan volgen kan ik naar hartelust wijzigen, de code zal kunnen gerunt worden?

De belangrijkste dingen:

De naam van je klasse (dus bv public class Test) moet gelijk zijn aan de naam van het
bestand (dus Test.java). (verplicht!)

De naam van de klasse begint altijd met hoofdletter. (sterk aangeraden!)

Als je een programma wilt uitvoeren moet er een main methode zijn (verplicht)
Code:
public static void main(String[] args) {
        // TODO code application logic here
}

De naam van je "main" klasse staat los van je project naam. Maar aangeraden wordt om
deze naam naar je project te nemen of het klasse "main" te noemen. (tenminste ls je
"echt" project doet, voor een test project is dit niet belangrijk zie verder op..).

In grote projecten zal je "packages" gaan aanmaken. Dit is een soort folder waar je
bestanden kan groeperen. De naam van package bevat nooit hoofdletters (sterk aangeraden!).
(Nu het hele principe van package voor beginners niet echt belangrijk)

In een project mogen meer klasse zijn met een main functie. Echter is echter altijd maar 1 "entry point".
Dit wordt geregeld door Eclipse/netbeans :) of staat in het "Manifest file" als je geen IDE gebruikt.
Dit betekend dat als je "RUN" kiest in een IDE dat er altijd maar 1 klasse met main wordt gerunt.

Dus al je begint met programmeren en je wilt gewoon wat proberen. Is het een beetje
overdreven om elke keer een nieuw project te open. Ik zou het dan als volgt doen: (in Netbeans)

1 - creeer een project "Oefeningen".
Netbeans maakt nu een aantal bestanden en folders aan. Waaronder folder "Source packages".
Hierin staat een package genaamd oefeningen. In deze package staat een klasse Main.

2 - Verwijder klasse Main. Je package icon wordt grijs (er staan namelijk geen klasse meer in)

3 - Maak nu voor elke test / probeersel een nieuwe klasse aan.
Selecteer "oefening" package en kies New File -> Java Main Class. Noem deze "Oefening1","Oefening2" enz.
(De klasse heet dan vanzelf ook Oefening1.. Dit mag jie niet wijzigen!)

4 - We moeten nu wel gaan aangeven welke klasse we willen uitvoeren als je op RUN drukt.
Dit doe je door je project "Oefeningen" te selecteren -> rechter muisklik -> properties.
Kies categorie "RUN" Het veld main class geeft aan welke klasse er wordt uigevoerd.
Met "browse" selecteer je de juiste.

5 - Je kan nu gaan programeren.:D. en als je op run drukt wordt de juiste oefening gestart.
(wil je eenmalig eens een andere klasse runnen kan dit ook. Selecteer je klasse, rechter muis - "run file".)

succes

Hartelijk dank, dat idee ga ik vanavond uitproberen. Zou de werkwijze die je aanhaalt voor netbeans ook werken in eclipse? Ik kan het pas straks uittesten, maar ik vroeg het me al af? Het lijkt me beter dat ik (ook voor later) Eclipse leer gebruiken ipv Netbeans

Laatst bewerkt door een moderator:
In eclipse werkt (ongeveer) ook zo. Echter eclipse maakt minder package & files aan.

In het kort.
- create project (oefeningen)
- create package (oefeningen)
- selecteer oefeningen package, hierna "new class", let op: aanvinken creeer main.
- selecteer project -> properties -> run/debug -> new ->edit -> search main..

succes.

De beste manier om met java te beginnen is BlueJ. Dit is gemaakt door een paar gasten uit Kensington, en is werkelijk een geweldige IDE om mee te beginnen. Relaties zijn direct zichtbaar door de grafische interface, en je raakt direct bekend met UML.

Je moet dan eigenlijk ook even het boek kopen. Kost geen drol, en is superduidelijk. Een van de beste boeken als je met Java wil beginnen. :thumb:

bedoel je een boek over BlueJ dat in de winkel bij ons te krijgen is of de online manual die je gratis kan printen?

wat ik (tenzij ik verkeerd ben) mis bij BlueJ is dat je hetgeen je uitprobeert niet onmiddellijk kan 'runnen' binnen BlueJ. Maar mischien is dat geen goed excuuus om het niet te gebruiken? Laat maar iets weten. Bedankt

wat ik (tenzij ik verkeerd ben) mis bij BlueJ is dat je hetgeen je uitprobeert niet onmiddellijk kan 'runnen' binnen BlueJ. Maar mischien is dat geen goed excuuus om het niet te gebruiken? Laat maar iets weten. Bedankt

Sorry? Ik ben blueJ al een tijdje voorbij, en heb dus de laatste versies niet van dichtbij gezien, maar volgens mij eh... kan je wel gewoon je programma runnen. Wat ik me ervan kon herinneren is dat je rechts kon klikken op je main-klasse, en er dan een object van kon aanmaken... ofzo. Maar het is alweer een tijdje terug hoor.

----> heb zojuist de laatste versie gedownload:
+ als je rechtsklikt op een klasse, kun je er een object van aanmaken.
+ als je rechtsklikt op een klasse met een main-entrypoint, dan kun je die ook runnen.

.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan