hoe belangrijk optische zoom ??

Status
Niet open voor verdere reacties.

karine

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 feb 2001
Hoe belangrijk is een optische zoom eigenlijk voor een digitale camera ?

Er is een verschil tussen de digitale zoom en optische zoom. Optische zoom is belangrijker, die zie je. Digitale zoom niet.

Geheugen bij camera

Is 16 Mb ook genoeg geheugen voor een digitale camera ?

Wat wordt er bedoeld met extern geheugen niet bijgeleverd.

Digitale zoom gebeurt door middel van de software in een camera. Wat er gebeurt (simpel gezegd) is dat de afzonderlijk pixels worden vergroot.
Optische zoom vergroot het beeld door verschuiving van de lens. Met de pixels gebeurt in dat geval niets, die blijven hun oorspronkelijke formaat houden. Je beeld blijft zo scherp(er).

Conclusie:
Optische zoom is zeer belangrijk voor een camera. Evenals de lens !

Groeten,

Dennis
(bezit een Sony DSC-F707)

karine, digitale zoom geeft hetzelfde effect als een uitsnede maken in de foto op de pc. .Dus een digitale zoom is overbodig en verslechtert de foto alleen maar. Op je tweede vraag 16 MB is niet zoveel, als je een fototoestel hebt van ongeveer 3 megapixel dan krijg je er ongeveer 6 fotos in een hoge resolutie op.

Groetjes

Laatst bewerkt:
De optische zoom is eigenlijk de belangrijkste mannier om te zoomen, zoals reeds gezegd lijdt een digitale zoom tot kwaliteits verlies, hoeveel hangt af welk agloritme de fabrikant gebruikt om er pixels bij te verzinnen.
16 mb houdt niet echt over, het ligt er aan op welke kwaliteit je de foto's maakt hoeveel je er mee kan opslaan, de melding extern geheugen niet bijgeleverd houdt in dat er geen geheugen uitbreidingskaart wordt bijgeleverd, die zal je dus los bij moeten kopen.
Zelf heb ik 2 kaartjes van 64mb erbij, dat is voor mij ruimschoots voldoende om een vakantie mee door te komen.

Nog vergeten: extern geheugen is normaal een geheugenkaartje dat je in de camera kan steken.
Welke camera is het trouwens?

Groetjes

Re: Geheugen bij camera

Geplaatst door karine
Is 16 Mb ook genoeg geheugen voor een digitale camera ?

Wat wordt er bedoeld met extern geheugen niet bijgeleverd.
Is mager, ik heb 128 MB, en kan één vakantie vrij fotograferen.

Resolutie van foto's, mate van fotograferen en lengte van vakantie ;) bepalen of 128Mb wel of niet genoeg is voor fotograveren. Ik gebruik een 1Gig Microdrive en heb nog een 340Mb als spare. Resolutie foto's: 2048x1536 (is ongeveer 2Mb per foto) bij minste compressie. Ik kan op 1Gig net aan 475 foto's meenemen. Is voor mij voor een gemiddelde vakantie genoeg...kan voor anderen weer veel te veel of te weinig zijn.

Tip: wil je foto's mooi kunnen afdrukken op 10x15, gebruik dan minimaal 1024x768 als resolutie. Afhankelijk van type camera en compressie worden bestanden dan een bepaalde grootte. Totaal geheugen delen door grootte foto en je weet hoeveel foto's je ongeveer kunt nemen. 16Mb lijkt mij erg weinig voor een vakantie trouwens.

Ik wil de HP c 720 aankopen maar enkele dingen storen
mij nog.

1. de batterijen zijn niet oplaadbaar denk ik.
2.er is maar 16 mb geheugen.(dure sd geheugen)
3.je kan maar uit 3 resoluties kiezen
4.er is geen kabeltje voor directe aansluiting tv bij.

Positief : de prijs is 279 euro.

Als je de mogelijkheid hebt neem een 256 MB kaart. Kan je lekker veel foto's mee maken op extreem goede resolutie. Wil je kleinere dingen volstaat een 128 of zelfs 64.

Wij gebruiken bij mij op school 16 en 32 MB kaarten. De 16 zitten zo vol (27 foto's bij slechtste resolutie, bij het beste 4 foto's (4 megapixel).

Optisch is belangrijk.

Voor 50,- a 60,- euro meer heb je een toestel dat wel al deze zaken heeft. Kijk eens op de website van media markt, daar heeft mijn vriendin de canon powershot A40 vorig jaar zomer gekocht voor 330,-.

Geplaatst door karine
Ik wil de HP c 720 aankopen maar enkele dingen storen
mij nog.

1. de batterijen zijn niet oplaadbaar denk ik.
2.er is maar 16 mb geheugen.(dure sd geheugen)
3.je kan maar uit 3 resoluties kiezen
4.er is geen kabeltje voor directe aansluiting tv bij.

Positief : de prijs is 279 euro.

Voor iets meer dan 300 euro heb je een Sony DSC-P72.
Top toestel. Klein en handzaam, makkelijke menustructuur. Hoge kwaliteit foto's. En Sony heeft de beste accu's binnen de digitale-foto-toestellen-wereld.

Kijk anders op www.kieskeurig.nl bij de gebruikers ervaringen en bij vragen over digitale fotografie geldt altijd.... kijk op www.dpreview.com.

Succes !

Bij aanschaf van het geheugen, let op, je hebt snel en langzaam geheugen.

Wat bedoel je met snel en traag geheugen ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan