Hoe benaderd men een tekstvak?

Status
Niet open voor verdere reacties.

derockere

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2011
Ik heb me vandaag printbare etiketten aangeschaft, deze etiketten moeten dienen om elektrische draden te nummeren.
Nu heb ik iedere label een tekstvak voorzien, waarin uiteindelijk een nummer staat dat 90° gedraaid staat.
Op één pagina staan er een 44 tal op.
Wanneer ik nu een nummer wil veranderen dan duurt dit enorm lang voordat ik het nummer juist geselecteerd heb, daarna moet ik het dan nog eens veranderen, dit duurt dan ook nog eens een tijdje.
Ik ben dus gewend om in autocad te tekenen en daar gaat het héél wat vlotter.
Kent er soms iemand een manier om dit in "Word" vlotter te laten verlopen?

Ik snap je werkwijze niet helemaal. Je wilt blijkbaar een nummer zien op een etiket, maat hoe dat nummer gegenereerd wordt vertel je niet. Dat Autocad het een stuk sneller kan zal best, en waarschijnlijk zijn er wel meer pakketten die het veel sneller kunnen als Word. En dat is ook logisch: soep eten met een lepel gaat ook een stuk sneller als met een vork. Kwestie van het juiste gereedschap gbruiken voor de juiste klus.
Met een Samenvoeging zal het al een heel stuk sneller gaan. Dus dat zou ik eerst proberen. En ik vraag me af of je een tekstvak nodig hebt. Ik denk namelijk niet :)

Ik ga trachten hier een voorbeeldje te posten, zodat je kunt zien waar ik een probleem over maak.
Deze labels heb ik me aangeschaft als goedkoper alternatief i.p.v. een dispenser van "Panduit" aan te schaffen.
Vooral ook omdat dit bedoeld is voor een eenmalige klus.
Ik moet namelijk een oude elektrische installatie aanpassen. D.w.z. oude draden moeten doorgeknipt worden waarna deze in reigklemmen worden opgevangen ofwel door lasklemmen.
Als ik deze daden doorknip bevestig ik een nummertje zowel aan de linkse zijde als aan de rechtse zijde van deze knippartij.
Dit gaat direct over een seriues aantal draden, waar uiteindelijk bij het voltooien van de taak geen enkele vergissing mag (of zou?) gemaakt mogen worden.
Omdat een dispenser al gauw rond de 40 Euro kost (voor éénmalig gebruik) komen deze stickers wel een pak goedkoper uit!
Ik ben voornamelijk technisch gericht, daarom dat ik meer vertrouwd ben met "Autocad".
De vergelijking met vork of lepel gaat hier echter niet volledig op dus.
Ik heb alleen niet zoveel ervaring met "Word", thats all!Bekijk bijlage Voorbeeld.docx

Een etiket(tenvel) is niks anders als een tabel. En in een tabel kun je tekst roteren. Dus vandaar mijn vraag: waarom gebruik je tekstvakken?

Als ik een tekst b.v.b. het getal 1 invoerde uiterst links van de label, en ik wou het getal 90° draaien dan werd de hoogte van de label automatisch groter gemaakt.
Daarom heb ik er een tekstvak ingelast. In een tekstvak kun je met je tekt onbeperkt experimenteren. (dacht ik zo)

Die rijhoogte zet je daarna weer terug op 1,27 cm, en dan is er niks aan de hand. De rijhoogte kun je ook vastzetten, zodat hij verder niet verandert, en je kunt de alineahoogte ook vergrendelen zodat de tekst binnen de cel nog enigszins vergroot of verkleind kan worden. Tekstvakken kunnen niet meer dan tabelcellen overigens.

Extra vraag dan!
Hoe kan men een rijhoogte dan vastzetten? Evenals de alineahoogte?
Sorry voor deze (domme?) vraag.

Rij hoogte is een instelling, dus dat vind je bij <Instellingen>, tabblad<Rij>. Alineahoogte is een alinea-instelling, en die vind je op het tabblad <Start>, en dan het Quickmenu openen. Op het eerste tabblad daarvan zet je de Regelafstand op <Exact>. Kies een regelhoogte die past bij het lettertype, dus niet 12 pt. gebruiken als de letter 26 pt hoog is, want dan zie je een deel van de tekst niet meer.

Ik heb even snel een voorbeeldje gemaakt van wat ik denk dat je zou moeten doen. En dat is: een Excel maken met de nummers die je wilt, en in Word een samenvoegdocument op basis van etiketten, die je koppelt aan het Excel bestand. En dat document dan vervolgens genereren en afdrukken kun je dan echt niet sneller doen dan in Word :).

Bijlagen

Apropo ik heb me even geamuseerd met je vorig antwoord.
Ik heb uiteindelijk het tabblad "Indeling" -> onderaan rechts pijl -> Celformaat aangevinkt.
Daarin stonden de correcte waarden in. Maar ik weet nog altijd niet hoe ik alles kan vastzetten hoor.
Toch bedankt voor je volgende suggestie die ik zonet ontdekt heb. Dit ga ik zeker uitproberen!

Bijlagen

• Word_Cel.png
    Word_Cel.png
    35,9 KB · Weergaven: 49
Laatst bewerkt:
Dit werkt fantastisch!!
Alleen als ik het "Word" document open dan komen alle cijfers in het midden v/d labels te staan.
Ik heb dit trachten te verhelpen door in de "Excel" alle cijfers naar links te zetten d.m.v. een apostrofe ervoor te plaatsen, zonder succes.
Eindelijk nog eens iets sensationeel meegemaakt. Ik moet me zeker eens gaan toeleggen op "Office" in het algemeen.
Het schijnt me al bijna even krachtig te zijn als "Autocad"!

Ik heb de celuitlijning in het hoofddocument op Centreren+Centreren gezet zodat de cijfers midden in het etiket staan. Daar kun je uiteraard naar believen wat anders van maken :).
Of Word even krachtig is als AutoCad is een discussie op het niveau van:
Wat is het verschil tussen een krokodil?
De groener, des te zwemt-ie.
Het zijn, kortom, programma's die niet met elkaar te vergelijken zijn. De enige overeenkomst is dat ze op een computer draaien :). Vandaar mijn eerdere opmerking over soep eten met een vork. Da's daar niet voor bedoeld, en al kan het wel: het duurt effe wat langer :D.

Alleszins van harte bedankt!
Als ikzelf eens iets kan terugdoen, van harte welkom dan.

Deel je kennis :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan