Hoe beveilig ik mijn PC het beste

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mentosz

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2008
Ik hoop dat deze vraag wel wordt 'gezien', ik plaats namelijk steeds uitgebreide beginpost's met genoeg info, helaas krijg ik zero reacties. Nouja genoeg gemurmeld. Mijn vraag :

Hoe bescherm ik mijn PC het beste, welke programma's raad jij mij aan? Ik zal even een lijstje geven van wat ik heb.

Ad - Adware, voor het geval dat ik iets van een virus heb.
Microsoft Security Essentials, hoop goede revieuws over gelezen
Glary Utilities, eigenlijk geen idee, opschonen PC?
CCleaner, opschonen PC.

Ik gebruik zelf AVG (Premium, maar Free doet net zo veel). Als firewall gebruik ik Comodo Firewall.

Voor het opruimen CCleaner, en het defragmenteren van de schijf gebruik ik 'Defraggler' voor.

Daarnaast heb ik Malwarebytes anti Malware geinstalleerd staan voor om de zoveel tijd een diepe PC scan.

Ofwel, als antwoord op je vraag:

Antivirus: AVG Free, avast. (En mocht er een hardnekkig virus zijn, Malwarebytes Anti Malware.

PC opruimen: Defraggler (Er makkelijk in gebruik) en voor de tijdelijke bestanden CCleaner.

Oké, bedankt :thumb:, meer reacties mogen. Zelf had ik MSE erop gezet, omdat die sneller en minder ruimte in beslag neemt als AVG. Mallwarebytes heb ik erop gehad, geadviseerd door een computer - expert om Ad -Aware erop te zetten, Mbam kan XP niet aan met al zijn gaten, volgens hem.

MSE is zo slecht nog niet hoor ik ook van allerlei kanten.

Niet om een discussie te starten, maar dit noem ik niet bepaald 'veel'.

4be87b799f875-Untitled.png

Overigens, Mbam ongeschikt voor XP? Hier draait een pc zonder anti-virus, en eens in de zoveel tijd laat ik Malwarebytes draaien, en nog altijd is het zo schoon als wat..

Laatst bewerkt:
Achja zolang het maar fijn werkt ;). Het ging mij toch meer om de spyware dingen die anderen hadden, of ik daar een goede keuze mee had gemaakt. MSE is toch juist goed en niet 'niet slecht'?

Tjah.. Dan vraag je het net aan de verkeerde persoon. Zelf heb ik eerlijk gezegt niet veel zin om een antivirus van Microsoft te gaan gebruiken. Er zijn genoeg andere anti-virus programma's, en ik vind AVG al wel goed genoeg voor mij om door te gaan.

Verder is het ook maar net wat je zelf fijn vind.

Als je écht 100% vrij wil zijn van alle ellende, dan moet je gewoon niet het internet opgaan met je PC :thumb:

Als je écht 100% vrij wil zijn van alle ellende, dan moet je gewoon niet het internet opgaan met je PC :thumb:

Tjah, maar zoals ik hieronder ook neer zet, de kans is ook uitermate groot dat je zo een virus meepikt die 'gedraagt' word door een uitvoerbaar bestand, die je toevallig van een collega mee kreeg op een USB stikje.

Ik zou zeggen, verklaar. Ooit gehoort van, virussen op verwisselbare media?

Dat begrijp ik, en ik hoop ook dat jullie begrijpen dat de laatste 4..5 reacties eigenlijk helemaal geen toevoeging hebben tot dit topic.

Nee je hebt gelijk,we zullen het nooit meer doen en zal ze in het vervolg "off topic" zetten.

*Zucht* Ik hoopte alleen dat je even serieus zou reageren over MSE, of een ander leuk virusprogramma :rolleyes:

Off Topic:
Vanavond even niet ben muziek aan het luisteren/uitzoeken (Italiaans) omdat we over 2 weken op vakantie naar de Italiaanse bloemenriviera (camper) gaan voor 3 weken maar ok ik ga een poging wagen.

On Topic:
Op XpPro heb ik Nod32 draaien met Sygate Firewall,beide programma's ben ik zeer tevreden over.
Op Win7 heb ik AVG-free en Windows Firewall draaien omdat de 2 bovenstaande progs niet ondersteund worden.
MSE heb ik niet uitgeprobeerd daar weet ik niets van verder heb ik Mbam,Ccleaner,defraggler,spywareblaster,en evt. HijackThis en ik update regelmatig m'n HOSTS-file.In het verleden heb ik ook spybot search & destroy gebruikt met de sd helper/tea timer maar dat vertraagde m'n surfgedrag dus dat gebruik ik niet meer.
Heb zelden last van virussen o.i.d. maar ik denk ook dat het aan het surfgedrag ligt.AVG ziet al m'n diagnostische tools aan voor trojans maar die heb ik nu aan de uitzonderingen toegevoegd.Voor de rest een prima AV programma.
Groetjes

antivirus: avast free 5.? (in iedergeval de nieuwste nemen is nu ook in nl te verkrijgen)
antimaleware: mbam

ik heb zelf microsoft security essentials geinstalleerd staan op mijn laptop en ben er niet tevreden over. waarom?:

minpunten:
Updateen gaat heel traag (soms 10 min nodig)
vertraagd de laptop enorm.
moet 1x in de week een scan doen om de groene (veilige) status te behouden
verwijderen van virussen werkt af en toe niet.

pluspunten:
ziet veel virussen
goede mogelijkheden

dus al met al vind ik het een slecht programma. mijn keus staat bij avast. maar ben nu op een andere pc comodo internet security aan het testen (gratis i-net security). en deze bevalt tot nu toe ook heel goed.

meestal is software een persoonlijke keuze. wat de een goed vind vind de ander weer slecht.
Mijn advies is test eens een paar antivirus programma's en kies de gene die jij het best/makkelijkst vind werken.

succes:thumb:

antivirus: avast free 5.? (in iedergeval de nieuwste nemen is nu ook in nl te verkrijgen)
antimaleware: mbam

ik heb zelf microsoft security essentials geinstalleerd staan op mijn laptop en ben er niet tevreden over. waarom?:

minpunten:
Updateen gaat heel traag (soms 10 min nodig)
vertraagd de laptop enorm.
moet 1x in de week een scan doen om de groene (veilige) status te behouden
verwijderen van virussen werkt af en toe niet.

pluspunten:
ziet veel virussen
goede mogelijkheden

dus al met al vind ik het een slecht programma. mijn keus staat bij avast. maar ben nu op een andere pc comodo internet security aan het testen (gratis i-net security). en deze bevalt tot nu toe ook heel goed.

meestal is software een persoonlijke keuze. wat de een goed vind vind de ander weer slecht.
Mijn advies is test eens een paar antivirus programma's en kies de gene die jij het best/makkelijkst vind werken.

Bij mij update hij toch vrij snel, één a twee minuutjes en dat scannen is ook vijf minuutjes gepeept. Mijn MCAfee, deed daar veel langer over.

Even iets anders, dan kan ik het een beetje linken naar een ander topic van mij. Nadat ik AVG eraf had gehaald en MSE erop had gezet, had ik ineens dit probleem. Hoe komt dit dan?

BTW, bedankt voor alle reacties, echt top dat ik in dit gedeelte niet genegeerd word!

Maare vinden jullie dan dat ik teveel programma's op mijn pc heb staan met als doel het beschermen/schoonhouden van mijn PC?

Laatst bewerkt:
Bij mij update hij toch vrij snel, één a twee minuutjes en dat scannen is ook vijf minuutjes gepeept. Mijn MCAfee, deed daar veel langer over.

Even iets anders, dan kan ik het een beetje linken naar een ander topic van mij. Nadat ik AVG eraf had gehaald en MSE erop had gezet, had ik ineens dit probleem. Hoe komt dit dan?

BTW, bedankt voor alle reacties, echt top dat ik in dit gedeelte niet genegeerd word!

Ik heb nog nooit dit probleem gezien. dus ik zou ook niet weten hoe je dit oplost dus ik zal die topic ook eens in de gaten gaan houden.

scannen in 5 min? je hele systeem? das een record. snelste virusscanner die ik heb gehad doet hier min 30 min over(was wel slechte antivirus btw namelijk rising) avast doet dit in 45 min en doet dit grondig en goed. en beschermt ook heel goed als ik een site open die in de database van avast staat word die site gelijk geblokkeerd en moet ik ZELF toestemming geven om op die site te kunnen.

offtopic:
verder wat bedoel je met genegeerd? dat mensen niet op dat andere topic reageren kan zijn omdat mensen dit nog nooit hebben meegemaakt en dus ook geen oplossing kunnen vinden. verder kijk eens naar de laatste regel in mijn handtekening. wij proberen zo veel mogelijk mensen te helpen, en proberen dat ook zo goed mogelijk en zo snel mogelijk te doen. maar er zijn ook dingen die wij niet weten. wij zijn bovendien ook maar gewoon mensen. maar ik hoop dat dit topic een hoop duidelijk heid geeft over gratis av programma's.

edit: verder mbam eens in de zoveel tijd laten scannen is niet verkeerd. update wel voordat je gaat scannen!
ccleaner: altijd handig ook in combinatie met de schijfopruiming van windows. eerst ccleaner laten draaien daarna de schijf opruiming laten draaien. (start>alle programma's> bureau accesoires>systeemwerkset>schijfopruiming). kies de schijf die je wil opruimen (meestal c) en druk op ok. hij gaat alles analyseren. daarna krijg je een scherm waarin staat wat hij gaat opruimen. vink de dingen aan die hij mag opruimen en klik op ok. het scherm en programma sluit automatisch af als hij klaar is.
defraggler: is voor schijf defragmentatie. dit zit ook in windows zelf ingebouwd: (start>alle programma's> bureau accesoires>systeemwerkset>schijf defragmentatie) deze werkt ook goed mar is iets trager.
glary utulities: is onnodig als je ccleaner laat draaien met de schijfopruiming. (vind ik)

Laatst bewerkt:
Nee snelle scan in ongeveer vijf minuten, die andere scan duurt wel een uurtje denk ik.

Genegeerd bedoel ik mee dat ik bijvoorbeeld één reactie krijg, ik daarop reageer met een nieuwe vraag en vervolgens dat wordt genegeerd. Soms inderdaad ook geen reacties, maarja dat kan inderdaad liggen aan wat jij zegt.

Ad - Aware heb ik inplaats van Mbam, werkt voorlopig gewoon goed, dus ga hem nu niet uninstallen ;). Trouwens wel één vraag over Ad - Aware, die start automatisch op als ik mijn PC opstart, dit heb ik liever niet omdat dat nogal lang duurt dat opstarten ( 2 minuten haast ).

bij ad aware bij opties kan je dat instellen. weet niet precies waar.
en zolang hij werkt kan je hem gebruiken.
ik had het ook maar heb het ge uninstalled vanwege het traag maken van systeem.

misschien is op google iets te vinden over ad aware? (het uitzetten van tijdens het opstarten)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan