Hoe beveilig ik mijn Sitecom WL-306 router?

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrsIndepent

Gebruiker
Lid geworden
31 jul 2012
Hallo,
ik wil mijn Sitecom Wireless 300N XR Gigabit Router WL-306 beveiligen met een wachtwoord, zodat alleen ik erop kan. Hoe doe ik dit?

Ik wil mijn netwerk beveiligen.

Laatst bewerkt:
Onduidelijke vraag: Gaat het erom
a. dat je je draadloze netwerk wilt beveiligen of
b. dat je een wachtwoord wilt zetten op het maken van instellingen in de router?
Het verhaal van crash gaat over b.
Gaat het je echter om a. kijk dan in de gelinkte handleiding op pagina 29 (kies WPA2-PSK (AES) en vul een sterk wachtwoord in als passphrase). Als je op dat moment draadloos verbonden was, dan raak je de verbinding kwijt zodra je het hebt ingesteld, dus zul je dan meteen voor het draadloos verbinden de passphrase nodig hebben om opnieuw draadloze verbinding te krijgen.

Tijs.

Onduidelijke vraag: Gaat het erom
a. dat je je draadloze netwerk wilt beveiligen of
b. dat je een wachtwoord wilt zetten op het maken van instellingen in de router?
Het verhaal van crash gaat over b.
Gaat het je echter om a. kijk dan in de gelinkte handleiding op pagina 29 (kies WPA2-PSK (AES) en vul een sterk wachtwoord in als passphrase). Als je op dat moment draadloos verbonden was, dan raak je de verbinding kwijt zodra je het hebt ingesteld, dus zul je dan meteen voor het draadloos verbinden de passphrase nodig hebben om opnieuw draadloze verbinding te krijgen.

Tijs.

Nou, ik wil mijn netwerk beveiligen. Dus als iemand op ons internet wilt, dat ze een wachtwoord moeten invullen.

Dan heb je het antwoord al gehad: [...]kijk dan in de gelinkte handleiding op pagina 29 (kies WPA2-PSK (AES) en vul een sterk wachtwoord in als passphrase). Als je op dat moment draadloos verbonden was, dan raak je de verbinding kwijt zodra je het hebt ingesteld, dus zul je dan meteen voor het draadloos verbinden de passphrase nodig hebben om opnieuw draadloze verbinding te krijgen.

Tijs.

Dan heb je het antwoord al gehad: [...]kijk dan in de gelinkte handleiding op pagina 29 (kies WPA2-PSK (AES) en vul een sterk wachtwoord in als passphrase). Als je op dat moment draadloos verbonden was, dan raak je de verbinding kwijt zodra je het hebt ingesteld, dus zul je dan meteen voor het draadloos verbinden de passphrase nodig hebben om opnieuw draadloze verbinding te krijgen.

Tijs.

Oké, bedankt. Het is wel gelukt, maar op mijn moeders laptop kan ze er niet op. Bij haar verbindingen staat dan onze naam van de verbinding, en daar achter een rode kruis. En als ik er op klik staat er in het Engels dat haar instellingen niet voldoen aan die verbinding ofzo. Kan ik dat oplossen, maar toch een wachtwoord hebben?

Zou zomaar kunnen dat die laptop (of de draadloze netwerkkaart) van je moeder WPA2(-PSK) niet (eens) ondersteund. Je zou dan wellicht eens kunnen proberen om WPA-PSK als beveiliging in te stellen en kijken of die laptop van je moeder er dan wél mee overweg kan.

PS: Die laptop (of draadloze netwerkkaart) van je moeder moet dan wel oud zijn, mocht het probleem inderdaad zijn wat ik hierboven als mogelijke reden genoemd heb. :rolleyes:

Tijs.

Zou zomaar kunnen dat die laptop (of de draadloze netwerkkaart) van je moeder WPA2(-PSK) niet (eens) ondersteund. Je zou dan wellicht eens kunnen proberen om WPA-PSK als beveiliging in te stellen en kijken of die laptop van je moeder er dan wél mee overweg kan.

PS: Die laptop (of draadloze netwerkkaart) van je moeder moet dan wel oud zijn, mocht het probleem inderdaad zijn wat ik hierboven als mogelijke reden genoemd heb. :rolleyes:

Tijs.

Zou kunnen.. maar die laptop is ongeveer 1-2 jaar oud, dus ik snap niet dat die dan verouderd kan zijn.. maar goed, welke van de 2 moet ik dan kiezen om te beveiligen? WPA (TKIP) of WPA2 Mixed?

Laatst bewerkt:
Test even met WPA (TKIP). Werkt dat, dan ook nog WPA2 (AES) testen.
Alleen de PSK varianten testen (dus met een passphrase/wachtwoord), dus niet ENTERPRISE of 802.11X of RADIUS etc. die evt. ook als mogelijkheden beschikbaar zijn in je router.

Tijs.

WPA (TKIP) werkte niet, want toen deed die het op mijn laptop en mijn moeders laptop niet, maar op één computer wel. Ik ben bang dat als ik nu WPA2 Mixed ga testen, dat ze het op geen een computer het doen, en dan kan ik het ook niet terugzetten.

En WPA2(AES) had ik al geprobeerd, die deed het ook niet.

Laatst bewerkt:
Natuurlijk kun je het (als het misgaat) wel terugzetten: Je zult dan alleen even bedraad (dus via netwerkkabel) moeten verbinden vanaf een pc/laptop met de router.

Overigens interessant dat je WPA2 Mixed nu vermeld. Had je eerder getest met WPA2 met alleen 802.11N ?? Want dat kan óók een reden zijn waarom jouw moeder's laptop er niet mee kon verbinden. Ik geef WPA2 Mixed dan ook een goede kans voor alle apparaten die ermee willen verbinden, incl. die laptop van je moeder.

Tijs.

Natuurlijk kun je het (als het misgaat) wel terugzetten: Je zult dan alleen even bedraad (dus via netwerkkabel) moeten verbinden vanaf een pc/laptop met de router.

Overigens interessant dat je WPA2 Mixed nu vermeld. Had je eerder getest met WPA2 met alleen 802.11N ?? Want dat kan óók een reden zijn waarom jouw moeder's laptop er niet mee kon verbinden. Ik geef WPA2 Mixed dan ook een goede kans voor alle apparaten die ermee willen verbinden, incl. die laptop van je moeder.

Tijs.

Dus, eigenlijk bedoel je dat die het hoort te doen met WPA2 Mixed?

Ik was wat verward over WPA2 Mixed, maar dacht dat daarmee wat ik hieronder zeg (dus 2.4 Ghz B + G +N). In de laatste paragraaf zeg ik wat over WPA2 (Mixed).

Op pagina 24 zie je hoe je de Band op 2.4 Ghz B + G + N zet. Doe dat voor de beste compatibiliteit met allerlei draadloze netwerkkaarten.

Zet verder (zoals op pagina 29 te zien is) de draadloze beveiliging op WPA (Preshared Key) met daaronder aanzetten: WPA2 (Mixed)
Dan een passphrase ('wachtwoord') invullen.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan