Hoe beveilig je een document met velden gevuld door een form

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sablisme

Gebruiker
Lid geworden
28 feb 2011
Ik heb een formulier gemaakt wat dmv VB een aantal velden in een document vult. Ik vul daarbij Ref velden en Bookmarks en dit werkt prima (na wat uurtjes puzzelen).
Nu wil ik het document beveiligen zodat het op één plaats bijgehouden kan worden en op meerdere plaatsen gebruikt kan worden.

Ik maak gebruik van office 2007

Ik heb geprobeerd om onder Protect Document Restrict formatting and editing te gebruiken en dan bij Editing restictions te kiezen voor Filling in Forms. Maar als ik dan het document open krijg ik na het invullen van het form de error "You are not allowed to edit this selection because it is protected".
Het is ook zo dat als ik deze error weg klik dat ik dan in het document zit en het kan wijzigen.

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Je gebruikt waarschijnlijk Veldverwijzingen en Bookmarks die in een beveiligde sectie staan, en die kunnen op dat moment niet worden bijgewerkt. Daarvoor moet eerst de beveiliging worden uitgeschakeld.

Je gebruikt waarschijnlijk Veldverwijzingen en Bookmarks die in een beveiligde sectie staan, en die kunnen op dat moment niet worden bijgewerkt. Daarvoor moet eerst de beveiliging worden uitgeschakeld.

Ik heb inderdaad het gehele document beveiligd maar bij Editing restictions te kiezen voor Filling in Forms. Mijn gedachtegang was dat dat inhield dat dan alles beveiligd zou zijn op de velden welke door het formulier gevuld zouden zijn na....

Maar dat is dus een verkeerde denkwijze. Ik heb gewoon in de tekst velden staan welke aangepast moeten worden dus een sectie niet beveiligen is geen optie.
Hoe kan ik dat dan het beste aanpakken?

De denkwijze is goed, maar de verwijzingen naar je formulier staan in het beveiligde deel van je document, dus die worden dan niet bijgewerkt. Een werkwijze kan zijn om een macro te maken die je koppelt aan de optie <Bij verlaten veld> bijvoorbeeld. Deze macro heft de beveiliging van je document op, werkt alle velden bij, en zet de beveiliging weer aan. Voor de gebruiker verandert er dan niks, je document blijft beveiligd, maar de velden zijn wel bijgewerkt.

De denkwijze is goed, maar de verwijzingen naar je formulier staan in het beveiligde deel van je document, dus die worden dan niet bijgewerkt. Een werkwijze kan zijn om een macro te maken die je koppelt aan de optie <Bij verlaten veld> bijvoorbeeld. Deze macro heft de beveiliging van je document op, werkt alle velden bij, en zet de beveiliging weer aan. Voor de gebruiker verandert er dan niks, je document blijft beveiligd, maar de velden zijn wel bijgewerkt.

Ik heb een formulier dat meteen als je het document opent naar voren komt. Je kan dit formulier in vullen en dat gaat goed. Het gaat fout zodra je ok OK drukt en de waarden dmv vb naar het document moeten worden gezet.
De Bookmarks en Velden waar de waarden in moeten komen staan inderdaad in het document wat in zijn geheel beveiligd is.

Hoe koppel ik een macro aan een optie "verlaten veld"?
Ik heb een Engelse versie van office dus het zal in bij mij een engelse optie zijn ;-)
Kan ik dan nog wel mijn VB script gebruiken om de velden uit het formulier naar het document te kopieren?

Bedankt voor je tips in ieder geval, een voorbeeld zou ook mooi zijn als je dat bij de hand hebt :-)

Als je de invoer via een formulier regelt, wordt het een stuk makkelijker, want dan hou je de gebruiker vast op het formulier tot alles is ingevuld. Met de OK knop regel je dan de rest. En het eerste wat je dan opgeeft is het commando om de beveiliging op te heffen, en de velden bij te werken. Het laatste commando is dan omgekeerd. Toen je het had over een formulier, ging ik eigenlijk uit van een document met formuliervelden, zoals je die met de werkbalk Formulier maakt. Dan heb je losse velden waar je macro's aan kunt koppelen. In jouw geval is dat dus niet nodig, want je hebt een hoofdformulier gemaakt.
Post anders eventueel een voorbeeld documentje, dan kijk ik daar wel in wat de handigste manier is om het document bij te werken; ik heb niet zoveel interessante Word documenten liggen vrees ik...

Ok, mijn dank voor je aanwijzing.
Ik kan nu inderdaad het document aanpassen met het formulier en dat gaat allemaal goed.
Als ik echter daarna in het document kom (ik heb het aan het eind van de macro weer protect met een password en dat klopt ook) kan ik toch nog het document wijzigen.
Ik denk dat ik wat in de soort protectie fout heb gedaan dus daar ga ik nu naar zoeken. Mocht ik er niet uitkomen meld ik me weer maar ik probeer het eerst zelf op te zoeken ;-)
In ieder geval bedank voor je hulp !!!!

Ok, Ik heb het nu voor elkaar op één ding na.
Ik heb het password ook in het vb-script staan om het te document te (un)protecten. Als je nu het formulier ingevuld hebt en op ok hebt gedrukt kom je in het document en kan je niks meer aanpassen. Wat je echter nog wel kan is naar de developer-tab gaan en het formulier en het vb-script bekijken waarbij je ook het wachtwoord ziet.
Ik moet nu dus aan het eind van het vb-script een protect commando geven wat het document beveiligd en ervoor zorgt dat je niet meer bij het formulier kan komen of het formulier verwijdert of zo. Is dit mogelijk?

Hoeft niet; je kunt de VBA modules ook met een wachtwoord afschermen. Rechtsklikken op de module in je VBA venster, <Eigenschappen>, en een wachtwoord ingeven. Raak je dat ww kwijt, dan heb je een aardige trucendoos nodig om hem weer te openen overigens ;)

Helemaal perfect, moest effe zoeken wat je precies bedoelde maar heb het gevonden.
Helemaal perfect nu, bedankt voor je hulp !!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan