• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe cellen verwijderen uit sheet1 gelinkt aan sheet2

Status
Niet open voor verdere reacties.

hmwul

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2012
Ik heb twee tabellen, datum-tijd-beschrijving
Tabel A in sheet1
Tabel B in sheet2

Ik wil ze met elkaar vergelijken.
Tabel A en B hebben veel overeenkomsten met hier en daar andere woorden gebruikt.

Ik wil in tabel B alleen maar overhouden wat niet in tabel A staat
(lookup werkt niet omdat er regelmatig dus andere woorden worden gebruikt, het is helaas niet anders)

Het draait om de datum-tijd.

Ik bedacht het volgende:
In sheet3 zet ik Tabel A
en in de cellen daaronder verwijs ik naar tabel B.

Ik sorteer ze op datum en zie vlug de dubbele.

Nu wil ik die dubbele, die dus verwijzen naar tabel B, uit tabel B in sheet 2 verwijderd hebben, zodat ik een 'opgeschoonde' tabel B (in sheet2) overhou.

Vraag: hoe moet ik de cellen 'linken' zodanig dat wanneer ik een cel in sheet3 verwijder, deze daadwerkelijk verwijderd wordt in sheet2 (tabel B)

Bijgaand bestand, hoop dat het duidelijk is.

Punt is dat wanneer ik een tabelB gegeven in sheet3 verwijder, dan verwijder ik alleen de verwijzing. Schiet niet op natuurlijk.

Bij voorbaat dank!

Bijlagen

Voor en door jouw omschrijving kom ik niet verder dan een houtje-touwtje oplossing.

Geef beide tabellen een extra kolom genaamd "Tabel", met daarin waarde A of B afhankelijk van uit welke tabel ze komen. Maak er dan 1 tabel van door ze onder elkaar te plakken (tip: vediep je in PowerQuery). Sorteer deze dan op datum en product. Dan heb je hetzelfde effect als wat je nu doet, maar dan makkelijker.
Vervolgens filter je op de tabelnaam die je wil hebben (A of B).Dit is wel handwerk, ik hoop dat je niet meer dan enkele tientallen rijen hebt.

Onthoud: "garbage in is garbage out", dus je zou beter het data-verzamel-proces gaan stroomlijnen. Kost 1 x tijd, levert (bijna) eeuwig rendement....

Succes,

Xharx

Bijlagen

Hartelijk dank voor de tip. Lijkt mij een prima oplossing!
Denk dat ik hiermee aan de slag ga.

Tja, het zijn oude tabellen waarvan ik 1 probeer te maken.
Destijds was het allemaal nog niet zo 'gestroomlijnd' zal ik maar zeggen. Tabelletje hier, tabelletje daar.
Enfin, dat probeer ik nu dus te doen... :)

Nogmaals dank voor de oplossing.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan