• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe de juiste gegevens uit een planning halen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Corh777

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2014
Berichten
8
Goedendag.

Ik heb een probleem met een planning tabel en kom er niet uit.
Wie kan mij helpen. Een voorbeeld bestandje is bijgevoegd.
 
Ik zie geen eind datum in je tabel wel een begin datum
 
Hoe groot is je werkelijke tabel, wil je het met formules of vba
 
Ik weet niet zeker of het goed begrepen heb, maar wellicht helpt de volgende matrixformule (ingeven met Ctrl+Shift+Enter) je verder:
Code:
=INDEX(D5:D8;KLEINSTE(ALS(C5:C8=C29;ALS(E5:E8<=D29;RIJ(D5:D8)-4));1))
 
Ik zie geen eind datum in je tabel wel een begin datum


Goedenavond Jean-Paul,
Ik zit nog niet zolang op het forum dus het is even zoeken.
Je hebt gelijk.
Net voordat ik het bestandje heb verstuurdt heb ik de kolom einddatum verwijdert omdat hij niet in de formules voorkomt.
De totale tabel is niet zo groot A1 tot maximaal Z1000

Trouwens ontzettend snel gereageerd Petje af.

Cor
 
Ik weet niet zeker of het goed begrepen heb, maar wellicht helpt de volgende matrixformule (ingeven met Ctrl+Shift+Enter) je verder:
Code:
=INDEX(D5:D8;KLEINSTE(ALS(C5:C8=C29;ALS(E5:E8<=D29;RIJ(D5:D8)-4));1))

Goedenavond Rebmog.
Ik zal het meteen eens even proberen.
Bedankt voor de snelle reactie.

Cor
 
Ik krijg #waarde in de cel.
Je zegt eigenlijk, kijk in de tabel kolom machine D5:D8,
Pak de 1 na kleinste waarde. Uit de 2 "Als" stellingen.
Als het bereik "machines" C5:C8 gelijk is aan het gevraagde in cel C29 dan: Als het bereik "Start d.d." E5:E8 kleiner of gelijk aan het gevraagde in cel D29 dan: Tel de rijen D5:D8 = 4 trek hier 4 vanaf zoniet geef dan waarde 1.

Ik wil het vraagveld C29 laten valideren zodat ik altijd een voorkomende machine selecteer.
De machines staan altijd ingepland er kan wel een periode zijn dat de order af is en dat het wachten op een nieuwe order is.
D 29 is de startdatum dat de machine ingepland is.
 
kijk eens of dit is wat je zoekt
 

Bijlagen

  • Planning vraag(jp).xls
    49 KB · Weergaven: 58
Er ging gisteren iets mis met mijn internet verbinding.
Ik heb een ander voorbeeld gemaakt met wat ik eigenlijk bedoel.
 

Bijlagen

  • Planning 2.xlsm
    15,3 KB · Weergaven: 108
Laatst bewerkt:
In je totaal planning zie ik geen medewerkers en activiteiten voor komen, ik zie alleen maar machine ordernr en datum
 
Ik krijg #waarde in de cel.
#WAARDE verschijnt omdat je de formule waarschijnlijk niet hebt afgesloten Ctrl+Shift+Enter. Er verschijnen dan automatisch accolades om deze formule ten teken dat het om een matrixformule gaat.

Zou je in je laatste bestand eens willen aangeven welke uitkomsten je verwacht in de rode cellen. Het verband tussen de datum en het te vinden ordernummer is mij namelijk niet helemaal duidelijk.
 
Goedenmiddag Jean-Paul en Rebmog.

De totaal planning komt bij de werkvoorbereiding weg, deze afdeling deelt de mensen niet in dat doen de productie afdelingen zelf.
De bedoeling van mij is dat ik zonder al teveel werk de mensen kan indelen in een weekplanning, waarbij de weekplanning dmv de ingevoerde datum zelf uit de totaalplanning de benodigde orders haalt.
De werknemers en de activiteiten staan gewoon ergens in een validatieregel via een lijst vorm opgeslagen.
Op het moment dat de weekplanning gemaakt wordt, vraagt elk rood veldje zich af, Welke order er per dag per machine er op dat moment actief is of is geweest als er geen nieuwe start datum voorhanden is.
Dus 5 dagen x 3 machines = 15 vragen die beantwoord worden met het antwoord, een order nr.
Dit alles gebeurt na het invullen van de "Maandag" datum.
De resterende weekdagen worden automatisch gegenereert.
Dus de volgoorde is: Invullen datum (geel vlakje),elk rood vakje staat in relatie tot een machine. De vraag in elk rood vakje kijkt in de Totaalplanning zoekt de overeenkomstige machine kijkt naar de startdatum en geeft het resultaat in de rode cel weer.
De Totaalplanning is veel groter dan het voorbeeld deze gaat van A1 tot bv. AZ100 in deze kolomen staat bv soort matriaal leverancier en andere Data die niet belangrijk zijn voor de weekplanning.

Ik heb zelf 2 manieren in het voorbeeld uitgewerkt en naar andere gezocht.

De functie "Zoeken". Cel F69
Deze geeft het mooiste resultaat. Waarom.
Als de datum in de week planning niet voorkomt in de Totaal planning dan kijkt hij naar een oudere datum en geeft de oude order weer.
Als de dag erop of 2 dagen erop er wel een nieuwe order is vult hij de nieuwe order in.
Dus perfect, echter ik krijg de combinatie met de machine niet.

De Functie Dblezen. Cel F68
Het voordeel van deze is dat hij naar 2 combinaties cq criteria kan kijken n.m. Machine en Start Datum.
Echter als nu de datum in de weekplanning niet voorkomt dan geeft hij een fout melding en neemt hij niet de oudere Datum zoaks "Zoeken"dat doet.

De functie Vert. Zoeken
Deze heeft een kolom nodig met een oplopende waarde die eigenlijk ook nog het sleutelveld "Criteria waarde" moet zijn.
In de aangeleverde tabelis dit niet het geval.

Zoals gezegd staat een voorbeeld hiervan op regel 68 en 69 in combinatie met de gele cellen en de startdatum.
Als je hier even speelt met de startdatum kun je precies zien wat ik bedoel.


Ik zit nog niet zolang in het Macro en vba gebeuren, het is een leuk puzzel gebeuren waar je enthousiast van kan worden en waarbij het fijn is dat er anderen zijn die mee willen denken.
Dus bij deze alvast bedankt voor alle medewerking.

Cor
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan