• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe de kleur van Cellinhoud automatisch over kopieeren naar een ander blad en cell?

Status
Niet open voor verdere reacties.

JohanL66

Gebruiker
Lid geworden
7 mei 2013
Ik will graag de kleur van een cell inhoud automatisch over kopiëren naar een andere blad en cell en dat in verschillende kolommen.

BV:

Blad1 CellA2 = Rood dan moet op blad2 CellB2 CellD2 CellH2 CellK2 Cell O2 ook Rood zijn
Blad1 CellA2 = Zwart dan moet op blad2 CellB2 CellD2 CellH2 CellK2 Cell O2 ook Zwart zijn.
De aantall cellen zijn ong 100 per kolom.

Dus blad 1 is mijn Hoofd blad alles wat ik daar verander moet automatisch aangepast worden op de andere tabbladen en de kolommen

Ik probeerde dat te doen met Voorwaardelijke opmaak maar hij pakt de kleurcode niet, hoe dan ook de formule zal ongetwijfeld niet juist zijn geweest...
Ik hoop op een simpele oplossing bijvoorkeur zonder een VBA code/macro...
Want ik moet een VBA code toepassen als deze cellen een andere kleur hebben dan moet ook de formule aangepast worden...maar dat is voor later...

Voor nu alleen de kleur code van een Cell inhoud automatisch over nemen naar een andere Blad en Cellen...

Bedankt

Hoe kleur je cel A2 in blad 1 handmatig of via voorwaardelijke opmaak?
Plaats even een excel bestandje dat helpt enorm

Bekijk bijlage Voorbeeld Cell inhoud Color Change.xlsx

Als ik willekeurig de kleur van een letter verander op blad 1 in kolom A dan moeten de kleur van die letter automatisch veranderen in kolom B op blad2
en het zelfde voor Blad1 kolom B, C en D dat automatisch de KLEUR veranderingen op blad 2 met de kolommen E,I en N aanpast

Je moet ook weten dat er meerdere bladen zijn in 1 Excel sheet

Laatst bewerkt:
En zo is de vraag weer anders dan eerst gesteld was. Anders had deze volstaan.

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range("A2")) Is Nothing Then
    For Each cl In Sheets(2).Range("B2,D2,H2,K2,O2")
        cl.Characters(1, Len(cl.Value)).Font.Color = Target.Characters(1, 1).Font.Color
    Next cl
End If
End Sub

Zit er een bepaalde logica in jouw bestandje? Kolom A wordt op het andere blad kolom B. Kolom B wordt E. etc Wat ook weer niet aansluit bij de OP. Maak eerst maar eens duidelijk wat wat nu eigenlijk de vraag is.

Zit er een bepaalde logica in jouw bestandje
volgens mij wel
De letter W is rood en de letter N is zwart
Met voorwaardelijke opmaak is dit eenvoudig te doen.

Kan je dit tegenwoordig ook al met VO instellen?:d Het ging mij om de logica waarom kolom A naar B gaat etc....

De logica gaat niet over de posities, maar over rood en zwart dat was de vraag immers

Bekijk bijlage Voorbeeld Cell inhoud Color Change.xlsx

Dank je wel voor jou bijdrage VenA

Mijn vraag is wel dezelfde alleen je moet in de gaten houden dat de KLEUR van de letters op BLAD1 willekeurig PER kolom kunnen veranderen
De kolommen op bladen 2,3 en 4 zullen altijd dezelfde zijn
De kolommen op bladen 2,3 en 4 zullen nooit naast elkaar staan...

De kolom A op blad1 komt altijd overheen met kolom B op Blad2,Blad3 en Blad4
Het zelfde met Kolom B,C en D op Blad1 komt over heen met Kolom E,I en M op Blad2,Blad3 en Blad4
Precies in die volgorde dus..

Wat moet er nu gebeuren....

Blad1 CellA2 = Rood dan moet op Blad2,Blad3 en Blad4 CellB2 CellE2 CellI2 CellM2 ook Rood zijn
Blad1 CellA2 = Zwart dan moet op Blad2,Blad3 en Blad4 CellB2 CellE2 CellI2 CellM2 ook Zwart zijn.
De aantall cellen zijn ong 100 per kolom.
De volgorde per kolom van de kleuren van een CellInhoud is willekeurig...

dus je kan nooit een range gebruiken zoals B2 of A2 maar jet moet Range B1:B100 omdat alles in die kolom de kleur ven de Cell inhoud altijd anders kan zijn
Het moet dus een soort multi functie hebben...

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is

Blijf ik met de vraag zitten moet de kleur van de letter W altijd rood zijn of kan dit ook zwart zijn.
Het zelfde geldt (of eigenlijk het omgekeerde) voor de letter N?

Dus zit er een logica in de kleur van de letters?

er zit geen logica in de kleuren...voor nu dan

en nee het is willekeurig
het kan ook op A5 of A1 zitten
De letters W of N is ook willekeurig vandaar dat ik dus ook de kolommen B,C en D erbij heb gezet
Alles is willekeurig zowel de kleur als de letter volgorde in kolommen A,B,C en D op BLAD 1

Dus de volgorde van de letters en de kleur van die letters is wat ik zelf handmatig verander

en dat moet automatisch veranderd worden in de andere 3 Tab-bladen van de bewuste kolommen B.D.I en M

Laatst bewerkt:
Wat is het nut van deze opzet? Je weet zelf niet wat je wil. Om op drie tabjes dezelfde informatie te zetten lijkt mij ook niet erg zinvol. Dus plaats of een representatief voorbeeld. Of maak er een heldere vraag van die voor ieder leek te begrijpen is. Volgens mij doet de code in #5 ongeveer wat jij wil. Maar het blijft dan ook bij ongeveer. Ik heb werkelijk geen idee waar je naar toe wil.:confused:

Je schrijft ook nog dat het over ongeveer 100 kolommen moet gaan? Maar welke zet je er voor het gemak maar even niet bij.

Nou ik ben wel duidelijk

dat jij het niet begrijpt wil niet zegge dat ik niet duidelijk ben

IK weet precies wat het moet doen
Ik weet precies waarom de kolommen zo staan
Ik weet precies waarom het moet doen wat het moet ..

Maar dat zegt niet dat jij mij kan beledigen omdat jij het niet snapt

als ik vraag hoe ik een formule moet schrijven om CELL A2 en B2 moet optellen dan vraag je toch ook niet of hier logica van toepassing is

De vraag is simpel
Hou luid de formule om Cell A2 en B2 op te tellen?

en dit is precies hetzelde wat altijd al heb gevraagd het is simpel maar dat wilt niet zegge dat het simpel te code is..
Ik vindt dat niet netjes wat jij doet VenA het lijkt wel omdat jij het niet snapt dat je je frustraties op mij af reageert

Als jij het niet snapt dan OK maar laat het dan daar ook bij...
Ik weet zeker dat jij een geweldige coder bent maar probeer wat vriendelijker te zijn tegen de bezoekers op Helpmij.nl
Niet iedereen kan zich perfect uitdrukken....

Dus nogmaals van A tot Z

Als ik een kleur van een Letter verander in de CELLEN van de kolommen A,B,C en D van BLAD1 dan moeten die kleuren precies hetzelfde weergegeven worden in de kolommen
B,E,I en M op blad 2,3 en 4

Als je dus nu kijkt zijn de kolommen niet precies het zelfde op de bladen 2 t/m4 tov Blad1

en dat moet dus bewerkstelligd worden...

Dus simpel:
de kleur van de Letters op blad 1 moeten dezelfde KLEUR hebben op de andere 3 bladen daarbij rekening houdend met dan Kolom A op Blad1
het zelfde moet zijn met kolom B op Blad2,3 en4
En dat kolom B op BLAD1 het zelfde moet zijn met kolom E op blad2,3 en 4
En dat kolom C op BLAD1 het zelfde moet zijn met kolom I op blad2,3 en 4
En dat kolom D op BLAD1 het zelfde moet zijn met kolom M op blad2,3 en 4
En rekening houden dat de letters willekeurig geplaatst worden en dus ook de kleur van de letters

er zijn maar 2 kleuren die ik nu gebruik en dat is ZWART EN ROOD

Hopelijk is het nu weer een beetje duidelijker

Vraag aan mij wat je wilt weten dan kan ik jou helpen om het beter te begrijpen

volgens mij wel
De letter W is rood en de letter N is zwart
Met voorwaardelijke opmaak is dit eenvoudig te doen.

DAT KLOPT

maar dat gaat niet automatisch op de andere tabbladen als ik de letters verander op ALLEEN BLAD 1

Zeer bijzonder.
Maar dat zegt niet dat jij mij kan beledigen omdat jij het niet snapt
Waarin/waardoor heb ik je beledigt dan? Alleen door wat door te vragen over wat je nu eigenlijk wil? dit is je eigen tekst
er zit geen logica in de kleuren...voor nu dan

en nee het is willekeurig
het kan ook op A5 of A1 zitten
De letters W of N is ook willekeurig vandaar dat ik dus ook de kolommen B,C en D erbij heb gezet
Alles is willekeurig zowel de kleur als de letter volgorde in kolommen A,B,C en D op BLAD 1

Dus de volgorde van de letters en de kleur van die letters is wat ik zelf handmatig verander

Dus dan mag ik niet stellen dat
Je weet zelf niet wat je wil

Door mijn reactie staat dit draadje weer wat hoger en misschien dat een andere helper er wel iets mee kan.:)

Het komt wel goed kerel
Gewoon proberen te begrijpen is al een kunst
Gewoon luisteren is een nog groter kunst...

Maar goed..het is wat het is...
Als jij niet begrijpt wat ik bedoel geef dan aanvullende informatie zonder negatief te zijn...

gewoon rustig blijven en het nog een paar keer lezen

maar dat gaat niet automatisch op de andere tabbladen als ik de letters verander op ALLEEN BLAD 1
De voorwaardelijke opmaak formules moet je dan ook op andere tabbladen instellen.

nee dat werkt niet

Ik moet de Letter in de cell in de kolommen op Blad 1 de kleuren veranderen
En die moeten Automatisch aangepast worden op de andere bladen

kijk naar de Excel

Ik heb het bijna voor elkaar maar ik krijg toch nog ergens een fout melding als ik op de Play druk in de VBA editor

Kijk de excel sheet
en de 2 foto's

Bekijk bijlage Voorbeeld_Cell_inhoud_Color_Change__Save orgineel.xlsmFout 1a.jpgFout 1b.jpg

Als ik op Save druk dat werkt het goed alsik op PLay/Run druk in de VBA code editor dan krijg de boven genoemde foutmelding

Iemand die daar meer van af weet misschien?

Gewoon omdat ik u zo aardig vindt in uw reacties.:thumb: Het doel en nut ontgaat mij nog steeds. Even als het niet beantwoorden wat de logica is van de verspringende kolommen.

Maar deze kan u prima inpassen in het voorbeeld document.

Code:
Private Sub Workbook_SheetActivate(ByVal Sh As Object)
If Not Sh.Name = Sheets(1).Name Then
    With Sheets(1)
        ReDim ar(.Cells(1).CurrentRegion.Rows.Count, 3)
            For j = 0 To .Cells(1).CurrentRegion.Rows.Count
                For jj = 0 To 3
                    ar(j, jj) = .Cells(j + 1, jj + 1).Font.Color
                Next jj
            Next j
    End With
    For jjj = 0 To UBound(ar)
        For jjjj = 0 To 3
            Select Case jjjj
            Case 0
                ActiveSheet.Cells(jjj + 1, jjjj + 2).Font.Color = ar(jjj, jjjj)
            Case 1
                ActiveSheet.Cells(jjj + 1, jjjj + 4).Font.Color = ar(jjj, jjjj)
            Case 2
                ActiveSheet.Cells(jjj + 1, jjjj + 7).Font.Color = ar(jjj, jjjj)
            Case 3
                ActiveSheet.Cells(jjj + 1, jjjj + 10).Font.Color = ar(jjj, jjjj)
            End Select
        Next jjjj
    Next jjj
End If
End Sub

Voor het gemak maar even een voorbeeldje erbij gedaan zodat het haast niet fout gaan kan gaan qua plaatsing van de code. Kleur wat cellen op blad1 en en klik op een andere tab. De andere ± 100 kolommen en ± 25 tabjes moet dan ook wel lukken.

Als u dit ook weer als een belediging opvat of dat ik het nog steeds niet begrijp dan reageer gerust. ± 350 keer bekeken en de meeste reacties zijn om de vraag helder te krijgen moet toch iemand aan het denken zetten!;)

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan