• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

hoe doe ik dit ? exel dus!

• Onderwerp starter Onderwerp starter dump
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

dump

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2003
Hallo, kenners.
Een vraag t.a.v. mijn administratie die ik wil gaan bijhouden na de aankoop van mijn nieuwe auto.
Ik heb een staatje gemaakt van alle voorkomende kosten die ik tegenkom. Leuk vind ik het ook om bij te houden de gemiddelden zoals het benzine verbruik, en de totalen.
Als u even wilt kijken naar de volgende url, http://home.hetnet.nl/~h.lankhoorn/index.html , ziet u mijn eenvoudige opzet.
Een paar vragen.
1) op E15 heb ik staan =som(e13:e14) en krijg daar dus het totaal van de gereden kilometers. Maar stel dat ik nog 8x tank dan kom ik niet meer uit met mijn d14 som. Hoe kan ik dit automatisch laten opschuiven zodat de optelling altijd blijft kloppen. Of moet ik iedere keer als ik het einde bereik weer een nieuwe =som formule maken?
2) Op i15 zou ik graag de gemiddelde liters willen hebben van het aantal liters g15 gedeeld op het totaal van het aantal gereden kilometers e15 zodat ik ook daar het totale gemiddelde krijg.
Kan dit allemaal. Wie helpt mij.
Doei, Dump.

Draai het gewoon om, laat je totaal niet onder aan (regel 15 of nog verder) uitrekenen maar maak een totaal regel op bv regel 3, deze blijft dan altijd daar staan en je kunt in de som formules bv de eerste 50 regels op laten tellen, ruimte genoeg en als ze leeg blijven is dat verder ook geen probleem.

Je zou zelf eerste een Jaar-totaal regel kunenn maken, dan 12 voor de maand totalen en dan bv 20 voor elke maand, is een maand vol dan verberg je die rijen gewoon.

Laatst bewerkt:
Je kan ook gewoon op E15 zetten =som(E5:e14)
hierbij telt hij alles totaal op. Als je dan regels wilt toevoegen dan klik je met de rechter muis knop op het getal aan de linker kant van het scherm (in jouw geval dus ergens op regel 5 tot en met 14). dat selecteer je toevoegen. Je hebt dan een extra regel toegevoegd. de formule Neemt de ingevoegde regel automatisch mee en verander de formule ook automatisch naar =som(E5:E15). Als je meerdere regels wilt invoegen selecteer je links het aantal rijen dat je wilt invoegen (in jouw geval dus ergens op regel 5 tot en met 14). dan weer rechtermuisknop enz.

Gegroet,

@Trabbiodo, probleem is dat dan je regel volgorde door elkaar komt, ik kan me voorstellen dat dat niet de bedoeling is.
Excel voegt altijd een lege regel toe boven de regel die je geselecteerd hebt.

In gegeven voorbeeld zou het alleen goed gaan als je regel 14 zo selecteren en hier een lege regel invoegd, dit komt echter alleen maar omdat de som totalen niet op de zelfde regel staan als het woord Totaal, hierdoor blijven de cellen D14 t/m Q14 leeg en gaat het goed.
Zou het woord Totaal één regel lager hebben gestaan en zouden alle regels opgevuld zijn en je zou dan een regel toevoegen (met regel 14 geselecteerd) zou er wel een lege regel bij komen, echter de ingevulde waarden zouden dan niet mee genomen worden in het som totaal, probeer het maar eens uit.

maar even een voorbeeldje gemaak, al je het wat vindt kun je hem zelf uitbreiden voor een heel jaar, ik kan het echter ook wel doen.
'Probleem' met maximaal aantal regels per maand krijg je hier ook weer, je zou er echter bv 20 kunnen nemen, per maand zou dat wel voldoende moeten zijn.

Bijlagen

Trabbiodo bedankt in ieder geval.
Maar ik ga even door met het simpele idee van withaar dat de totalen niet perse onderaan hoeven te staan. Ik heb ze in het nieuwe voorbeeld , http://home.hetnet.nl/~h.lankhoorn/index.html
dus naar boven verplaatst en het verder vervolmaakt zoals ik dat zou willen hebben.
Ik houd ervan het zelf uit te dokteren zij het dan met wat hulp, uiteraard. Blijft het feit dus dat ik nog vragen heb. b.v.

1) Ik wil graag op j5 de deling hebben van f5 (790 km) en (47,5 liters ) h5. Hoe maak ik daar een formule voor op j5 ?
Doei, Dump.

En withaar. Ik heb je bestandje nu gedownload want ik wil natuurlijk wel even kijken wat je gefabriceerd hebt. Maar voor alles staat dat ik het zelf wil proberen. Anders leer ik het nooit met dit soort zaken om te gaan.
Doei, Dump.

Gebruik rustig mijn voorbeeld, is ook de reden dat ik niet direct een compleet af blad voor je heb gemaakt.
De gezochte formule staat al op m'n blad.
Je kunt de formules zien als je de cel selecteerd.

in dit geval in J5 zet je = F5/H5
Nu gaat dat goed omdat er al waarden in F5 en H5 staan, zouden deze cellen leeg zijn krijg je een fout melding.
Makelijkste manier om die niet te krijgen is eerst te kijken of de cellen gevuld zijn.
=als(F5=0;"";als(H5=0;"";F5/H5))
Dus als F5 = leeg dan niets, anders als H5 is leeg dan niets, anders F5 delen door H5.

Oke, withaar.
Zoals je ziet,
http://home.hetnet.nl/~h.lankhoorn/index.html
klopt het hele spulletje en ben ik eigenlijk "voorlopig" wel tevreden. Toch kom ik weer op de volgende vraag.
Op j8 staat het gem. van f8 en h8. Ik reken dat uit met de rekenmachine of (het kan nu ook) met je formule (f8/h8) op j8.
Kan ik ook een formule op kolommen laten gelden zodat ik op j9 en j10 en j11 en j12 etc. gelijk het gem. kan zien na de getallen ingevuld te hebben op 9 f en 9h, en 10f en h10, en 11f en 11 h, etc?
Doei, Dump.

Het wordt langzaam een cursus Excel... geeft niet, maar er zijn prima site's met veel meer uitleg dan dat je hier kunt krijgen.

Bezoek bv eens deze site van Ingrid, zelf ook regelmatige bezoeker van dit forum.

Een andere site die misschien voor een beginner nog beter is, is deze, waar stap voor stap een soort dia voorstelling wordt gegeven van de mogelijkheden. Voorbleelden zij voor Excel 97, maar de basis werkt in alle versies het zelfde.

T.a.v. je vraag ga eens op cel J8 staan je ziet dat deze een zwarte rand krijgt met recht onder een klein zwart vierkantje. Als je met je muis op het vierkantje gaat staan veranderd je cursor in een zwart kruis, klik op je linker muisknop en hou deze ingedrukt en trek nu je muis naar beneden, bv tot cel J12 en laat los.
Wat je nu gedaan hebt is de formule die je in J8 hebt gezet gekopiërd naar de cellen J9 t/m J12.
De functie heet werken met de 'vulgreep'.
Je kunt zo de waarden van cellen copiëren naar andere cellen of de formules.
Uitleg hierover vindt je op de laatst genoemde site onder het hoofdstuk Schermopbouw.

Laatst bewerkt:
Withaar, ik ben heel blij met je uitleg. En vooral je tips voor het verder komen met exel ga ik bezoeken. Ik gebruik eigenlijk haast nooit exel op maar een paar manieren na. Daar is deze er dus een van.
Ik wil je in ieder geval bedanken voor de hulp tot nu toe en ik ga er qweer vrolijk verder mee werken.
Doei, Dump.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan