Hoe 'echt' programmeren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

koeny33

Gebruiker
Lid geworden
7 sep 2010
Dag mensen!

Ik ben zelf aan het leren programmeren. De discipline kan ik wel opbrengen, heb ook al hier en daar rondgekeken, en ben tot de conclusie gekomen dat een 'simpele' scripttaal als JS goed is om in te stappen. Daarna wil ik verder met andere dingen, maar dat ga ik nog zien.

Nu de vraag. In boeken en tutorials staan vaak stukjes code voor popups en dergelijke. Dat snap ik prima, variabelen enzo gaat allemaal goed. Simpele berekeningen etc. Maar wat ik nu wil weten is het volgende: hoe kun je met programmeertalen nu wat complexere dingen maken? Bijvoorbeeld een bewegende LightBox animatie voor plaatjes. Hoe kan je JS nu vertellen dat hij thumbnails moet maken, hoe kan je in JS programmeren dat hij zo'n mooie animatie moet maken? Met wiskundige formules oid?

Het is geen concrete vraag, ik weet het, maar ik kan me gewoon niet voorstellen hoe je iets dergelijks zou moeten programmeren. Kan iemand dat uitleggen (in mensentaal, ik hoef geen code hoor :p ). Het gaat me om het begrip :rolleyes: (die verdraaide Wiskunde A/C gedachtegang ook :confused: )

Vriendelijke groeten,
Koen

Laatst bewerkt:
[...]dat een 'simpele' scripttaal als JS [...]
ik ben blij dat je de quotes hebt gebruikt :D

Anyway,

Je moet eventjes een stapje terug doen, en het grotere plaatje eens zien. Javascript is inderdaad een scripttaal, maar het wordt erg veel verward met waar het precies wordt 'gehost'. Ik neem aan dat je lekker bezig bent in een browser?

Bijvoorbeeld een bewegende LightBox animatie voor plaatjes.

In dit geval ben je niet bezig met Javascript per se, maar met DOM manipulatie: je gebruikt Javascript om HTML elementen (welke je browser laat zien) te bewegen. Voor snelle, makkelijke oplossingen kan je voor een Javascript libary zoals jQuery gaan, maar dat raad ik af want jsLibs zijn voor mensen die zelf geen Javascript willen schrijven en er niets van snappen mensen die snel resultaten willen.

In ieder geval, het punt is dat je Javascript vaak samen gebruikt met HTML en CSS om websites wat interactiever te maken. Dat vind ik wel een beetje jammer, want het is echt een heel relaxte (en underrated) taal.

hoe kun je met programmeertalen nu wat complexere dingen maken?
Je kan for starters (hurray, weer schaamteloze zelfpromotie!) eens op het plaatje in mn signature rammen ;) (onderste in de lijst is de 1e) Overgens ZIJN er zeker weten aardig wat coole mensen met coole projectjes zoals die van mij. Op mn site staan onder links wat links (doh.) naar sites van andere js developers.

:thumb:

[edit]
probeer eens visual basic [...] dit is een erg simpele programeertaal.
true, het is inderdaad erg simpel. Ik ben zelf ook begonnen met VB (#6! oldskool!) maar nu ik er allemaal wat... meer van begrijp... raad ik toch echt Javascript aan als starters.[/edit]

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan