Hoe een grafische kaart kiezen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

qwertis

Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2009
Mijn grafische kaart is kapot, dus een nieuwe. Maar welke van de 1001?
Dus mijn vraag, waar moet ik allemaal op letten?

Ik ben er al uit dat je moet kijken welke aan sluiting moet hebben;
“PC Wizard 2009” zegt dat ik een PCI-E aansluiting heb, Google zegt een AGP... En hoe zit dat met de voeding? En al het anderen? (als dat er is..). Waar moet ik dus allemaal op letten? Welke getallen moet ik vergelijken?

Mijn dode kaart: nvidia 7600gt

[ik heb hier inderdaad geen info over m’n computer bij gezet, want ik wil zelf de goeie uit de 1001 kiezen, met een beetje hulp van jou dan ;-) > dus niet dat iemand een leuke videokaart noemt, daar heb ik niks aan]

Groetjes & Bedankt!

Laatst bewerkt:
Je moet eerst weten welke aansluiting je hebt. Dat staat op het moederbord naast het slot waar je videokaart in zit. Aan de hand daarvan kan je een andere kaart uitzoeken. En de tweede vraag; wat zijn je eisen? Wat doe je met je computer? Wat moet 'ie kunnen? Game je veel, of werk je voornamelijk alleen met office-applicaties?

Je moet eerst weten welke aansluiting je hebt. Dat staat op het moederbord naast het slot waar je videokaart in zit. Aan de hand daarvan kan je een andere kaart uitzoeken. En de tweede vraag; wat zijn je eisen? Wat doe je met je computer? Wat moet 'ie kunnen? Game je veel, of werk je voornamelijk alleen met office-applicaties?
"
hij moet wel wat kunnen ja, maar dat luk me wel, dat zie je wel aan de prijs :P

Ik bedoel dit, dit is mijn dode kaart nu. (maar ik wil een betere). Stel je voor dat ik deze wil, hoe weet ik dat dat gaat lukken met m’n computer, waar kan ik dat controleren?
Mijn dode kaart: http://www.nvidia.com/page/geforce_7600.html

GeForce 7600 GT
Graphics Bus Technology PCI Express®
Memory 256MB
Memory Interface 128-bit
Memory Bandwidth (GB/sec) 22.4
Fill Rate (Billion pixels/sec) 6.7
Vertices/Second (Millions) 700
Pixels per clock (peak) 12
RAMDACs (MHz) 400

bv, “of tie dezelfde aansluiting heb, in dit geval: Graphics Bus Technology > PCI Express®”

Hoi,

Lijkt mee eerst maar eens belangrijk om te weten of je wel een pci-e hebt.
De 7600gt is nl ook in agp uitgebracht.Dus zullen we moeten weten wat je moederbord is.
Daarnaast is wel belangrijk hoe de rest van je systeem eruit ziet.Zomaar een nieuwe(betere) kaart zetten wil niet zeggen dat je systeem er op vooruit gaat.
Daarnaast is het heel belangrijk met welke voeding je zit(merk en wattage)

Je kunt wel eisen hebben aan de kaart qua prestaties in games maar je zult toch ook van je huidige situatie uit moeten gaan......
(17 inch wielen zetten onder je auto wil niet zeggen dat het past en beter rijdt en al helemaal niet als blijkt dat je een mini cooper hebt)

Laatst bewerkt:
Wat Frank zegt is waar. Maar ik denk dat je dan best snel uit gaat komen op een 8-serie.
De 8600 en 8800 van nVidia zijn leuke kaartjes en als je een 7600 hebt moeten die geen problemen opleveren, mits je natuurlijk genoeg power hebben in je voeding.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Lijkt mee eerst maar eens belangrijk om te weten of je wel een pci-e hebt.
De 7600gt is nl ook in agp uitgebracht.Dus zullen we moeten weten wat je moederbord is.
Daarnaast is wel belangrijk hoe de rest van je systeem eruit ziet.Zomaar een nieuwe(betere) kaart zetten wil niet zeggen dat je systeem er op vooruit gaat.
Daarnaast is het heel belangrijk met welke voeding je zit(merk en wattage)

Je kunt wel eisen hebben aan de kaart qua prestaties in games maar je zult toch ook van je huidige situatie uit moeten gaan......
(17 inch wielen zetten onder je auto wil niet zeggen dat het past en beter rijdt en al helemaal niet als blijkt dat je een mini cooper hebt
)

Wat Frank zegt is waar. Maar ik denk dat je dan best snel uit gaat komen op een 8-serie.
De 8600 en 8800 van nVidia zijn leuke kaartjes en als je een 7600 hebt moeten die geen problemen opleveren, mits je natuurlijk genoeg power hebben in je voeding.

daar heb ik wat aan, bedankt!

En dat vindt ik dus niet of je er wat aan hebt.
Je weet zelf nog helemaal niet en ben je in het ongewisse van welke aansluiting en voeding.(al zal die voeding bij een 8600 serie geen groot probleem zijn)
Ook je processor vermeld je niet.
En toch neem je dan klakkeloos aan dat het een 8 serie zou moeten gaan(kunnen) worden.

Dat vind ik knap van je en zou je vraagstelling op dit forum onnodig maken.

Laatst bewerkt:
Welke kaart

Momenteel ben ik op zoek naar een geschikte videokaart voor een kennis van mij en ik ga als volgd te werk.

Wat moet je kaart kunnen
Bepaal het budget,
het heeft immers geen zin om te kijken naar kaarten van 1000 euro of mer terwijl je maar bijv. 250 max kan uitgeven.
Berpaal je configuratie
Als je het slot van de oude kaart ziet is dat niet zo moeilijk (wil je per internet bestellen check dan ff bij een goede vriend of een shop o.i.d. waarvan je zeker weet dat deze kennis van zaken heeft.
De voeding is ook heel belangrijk want tijdens mijn zoektocht ben ik kaarten tegen gekomen die alleen al bijna 300 watt nodig hebben en neem eventuele aanschaf van een zwaarde voeding mee in je budget. (dit komt overigens voornamelijk voor bij extreem dure en zware kaarten.
Processor
Kijk goed of je de minimale systeemeisen hebt om maximaal van je keuze gebruik te kunnen maken.
Hier kun je ook even kijken http://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml
Voor acturele prijzen tik ik zelf altijd e.e.a. in google in bijvoorbeeld ; prijzen nvidia kaarten
Ook is het slim om een aantal forums te bezoeken en hier info op te halen, veel sites die iets met kaarten te maken hebben kennen zo`n forum en hier kun je lezen wat anderen van hun keuze vinden en wat die keuze is.
Als je dit allemaal inzichtelijk hebt kun je vo,gens mij een weloverwogen keuze maken en zul je achteraf niet bedrogen uitkomen en hoewel je achteraf altijd kunt zeggen "had ik dat of dat maar gedaan"vergeet dan echter niet welk plezier je al hebt gehad van je hardware.
Succes met je keuze en misschien kun je ons vertellen wat het geworden is.

En dat vindt ik dus niet of je er wat aan hebt.
Je weet zelf nog helemaal niet en ben je in het ongewisse van welke aansluiting en voeding.(al zal die voeding bij een 8600 serie geen groot probleem zijn)
Ook je processor vermeld je niet.
En toch neem je dan klakkeloos aan dat het een 8 serie zou moeten gaan(kunnen) worden.

Dat vind ik knap van je en zou je vraagstelling op dit forum onnodig maken.

kijkens we ik gewuote heb, kerel.. dit is pas klakkeloos
en ik neem niks zomaar aan, ben niet dom !:evil:

Laatst bewerkt:
Momenteel ben ik op zoek naar een geschikte videokaart voor een kennis van mij en ik ga als volgd te werk.

Wat moet je kaart kunnen
Bepaal het budget,
het heeft immers geen zin om te kijken naar kaarten van 1000 euro of mer terwijl je maar bijv. 250 max kan uitgeven.
Berpaal je configuratie
Als je het slot van de oude kaart ziet is dat niet zo moeilijk (wil je per internet bestellen check dan ff bij een goede vriend of een shop o.i.d. waarvan je zeker weet dat deze kennis van zaken heeft.
De voeding is ook heel belangrijk want tijdens mijn zoektocht ben ik kaarten tegen gekomen die alleen al bijna 300 watt nodig hebben en neem eventuele aanschaf van een zwaarde voeding mee in je budget. (dit komt overigens voornamelijk voor bij extreem dure en zware kaarten.
Processor
Kijk goed of je de minimale systeemeisen hebt om maximaal van je keuze gebruik te kunnen maken.
Hier kun je ook even kijken http://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml
Voor acturele prijzen tik ik zelf altijd e.e.a. in google in bijvoorbeeld ; prijzen nvidia kaarten
Ook is het slim om een aantal forums te bezoeken en hier info op te halen, veel sites die iets met kaarten te maken hebben kennen zo`n forum en hier kun je lezen wat anderen van hun keuze vinden en wat die keuze is.
Als je dit allemaal inzichtelijk hebt kun je vo,gens mij een weloverwogen keuze maken en zul je achteraf niet bedrogen uitkomen en hoewel je achteraf altijd kunt zeggen "had ik dat of dat maar gedaan"vergeet dan echter niet welk plezier je al hebt gehad van je hardware.
Succes met je keuze en misschien kun je ons vertellen wat het geworden is.

bedankt, aan jou heb ik meer! :D:)

Je geeft zelf al aan dat je niet zeker weet of je een pc-ie of agp slot hebt.
Nu komen ze met een pci-e kaart aanzetten en dat neem je over.En als nu blijkt dat je een agp slot hebt??
Ook je voeding is nog steeds niet bekendt alsmede je processor.Heb je een te zwakke voeding dan zal een 8800 serie niet werken.
Heb je een slechte/matige processor zal een 8800 serie ook zonde van het geld zijn.
Ik bedoel het allemaal goed.En het verhaal waar jij nu op zegt : Daar kan ik wat mee,is hetzelfde als ik je probeer te zeggen.

En dat bedoel ik ermee.
Maar goed, aan dit soort reactie's van je ga ik verder geen tijd aan besteden.

Laatst bewerkt:
even een paar dingetejs:

- je moet weten of je een PCI-E of een AGP slot hebt, dit kan je vinden op de site van de fabrikant van je moederbord.

- de nieuwe videokaarten zijn tegenwoordig allemaal uitgerust met een PCI-E aansluiting, AGP is dus verouderd.

-je processor moet snel genoeg zijn, ga dus geen nieuwe kaart meer kopen voor je oude pentium 4, want daar zul je weinig mee opschieten.

- je voeding moet krachtig genoeg zijn. voor de huidige generatie videokaarten lijkt het mij een goed idee om een voeding van een goed merk te hebben, van minimaal 450 watt, en het lieftst 500+ watt. voor meer informatie over voedingen, kan je dit draaje eens doorlezen.

- als je wilt weten welke kaarten goed zijn, kan je het best benchmarks/reviews doornemen om een duidelijk beeld te krijgen. je kunt bijvoorbeeld op tweakers.net kijken, of bij de charts op tomshardware, hier kun je verschillende kaarten aanvinken, en ze vervolgens met elkaar vergelijken.

Nou hoop ik echt dat je iets verkeerds koopt...

Ik ben het topic netjes begonnen tegen je en gewezen op de feiten waar je op moet letten
Zelf derhalve geef je geen info over je systeem en twijfel jezelf.Nu heb ik je aangeraden om eerst meer zekerheid te hebben over wat wel en niet kan.
Er worden door anderen kaarten aangereikt die wellicht niet eens kunnen.Als ik daar dan een opmerking over maak ben ik de boeman.
Daarnaast heb ik je nogmaals gewezen op hetgene waar je op moet letten.Maar dat pik je niet van me.Maar dat andere als echoput fungeren dat zou dan wel goed zijn....
En zou derhalve mijn advies niet belangrijk zijn....

als we zo met elkaar om gaan......

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan